کد خبر : 105580
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 فروردین 1403- 58: 23

استاندار گیلان:

مشکلات طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در گیلان رفع شد

مشکلات طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در گیلان رفع شد

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک گفت: این طرح در آغاز به دلیل عدم آشنایی مردم با نحوه اجرای آن مشکلاتی چون طولانی شدن صفهای خرید را موجب شد اما این مسائل با تلاش های انجام شده اینک برطرف شده است.

به گزارش گیلانستان، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در اولین جلسه ستاد کالابرگ الکترونیکی استان گیلان افزود: تلاش می کنیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم با توزیع عادلانه اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم؛ رفاه و معیشت دم را تامین کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید سبک زندگی اصلاح شده و از اسراف و تبذیر جلوگیری شود، افزود: دستگاههای اجرایی ذیربط باید این موارد را در دستور کار قرار دهند و این گونه نباشد که عده ای در مصرف کالاها چنان اسراف کنند که حق جمعی از مردم ضایع شود و تلاش دولت هم بر آن است که با برقراری عدالت، در برخورداری مردم از امکانات توازن ایجاد کرده و بودجه را در مناطق کم برخوردار به گونه ای توزیع کند که همه سود کافی و لازم را ببرند.

 

وی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی استان را از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم در مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت اعلام کرد و افزود: دولت برای تغذیه سالم اقشار کم درآمد جامعه و جلوگیری از سوء تغذیه، هدف گذاری دقیقی دارد که با اجرای درست آن، نیازهای حداقلی مردم در دسترس خواهد بود.

 

استاندار گیلان به فرماندارانی که در شهرستان محل خدمت آنها دهستان هایی وجود دارد که به شبکه ملی اعتبار برای استفاده از کالابرگ الکترونیک متصل نشده اند، تاکید کرد: ظرف یک هفته مشکلات موجود را برطرف کنند تا مردم به مایحتاج ضروری و کالاهای مورد نیاز خود دسترسی سهل و آسان داشته باشند.

 

وی خواستار اعمال نظارت بیشتر از سوی جهاد کشاورزی، تعزیرات، اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اجرای صحیح طرح نظارت کالابرگ الکترونیکی شد و افزود: دولت در آینده ای نزدیک برنامه های مهم‌تری برای تامین رفاه حال مردم و معیشت آنها دارد.

 

استفاده از طرح فجرانه برای همه مشمولان اختیاری است

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در این جلسه با بیان اینکه جامعه هدف طرح فجرانه اقشار کم درآمد جامعه هستند، گفت: استفاده از این طرح برای همه مشمولان اختیاری است، در این طرح کارت جدیدی صادر نمی شود و همه کارت های بانکی به نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

 

سیاوش آقاجانی مرحله مهم و بزرگ طرح کالابرگ الکترونیکی را طرح فجرانه دانست که از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارها اجرایی شده است.

 

وی گفت : در این طرح خانوارهای دهک های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید کالابرگ می باشند.

 

وی تصریح کرد: دراین طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است که مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز از محل یارانه جدید دولت تامین می شود که اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی برای هر فرد علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است.

 

وی اضافه کرد: خانوارهای مشمول طرح می توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار(شما) و یا شماره گیری#۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

آقاجانی گفت : از زمان اجرای طرح کالابرگ از ۱۳ بهمن سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۳ در استان گیلان یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۴۶ نفر از این طرح بهره مند شدند که ۶۵۲ هزار و ۵۹۵ خانوار در مجموع با یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۹۴ تراکنش رقمی معادل ۲۸ هزار و ۲۶ میلیارد و ۸۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۵۱۵ ریال خرید کردند.

 

وی میزان اعتبار استفاده شده از سوی خانوارها را ۶ هزار و ۶۵۴ میلیارد و ۹۲۰ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۳۰ ریال عنوان کرد.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اظهار کرد: در طرح فجرانه نیز که از ۱۸ بهمن سال ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ادامه دارد ۳۶۵ هزار و ۵۶۹ خانوار به میزان ۴۲۴ هزار و ۵۸۸ تراکنش داشتند که از این مقدار مبلغ اعتبار استفاده شده توسط خانوارها ۱۹۳ میلیارد و ۹۵۲ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۸۴ ریال و کل خریدی که توسط این خانوارها انجام شد ۲۴ هزار و ۵۶۹ میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۳۸ ریال بود.

 

آقاجانی میزان مشارکت درمرحله اول طرح فجرانه را ۷۶ درصد و در مرحله دوم تا هشتم فروردین۱۴۰۳ را ۴۸ درصد اعلام کرد و افزود: از اثرات مثبت طرح کالابرگ الکترونیکی می توان به حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک های یک تا هفت، حمایت از تولیدات داخلی و نیز اشتغال پایدار، مدیریت و هدفمندکردن نقدینگی به سمت حمایت از تولیدات داخلی و خرید کالا عنوان کرد.

 

وی، ایجاد رونق اقتصادی در اصناف و فروشگاههای خرد و زنجیره ای، ایجاد رضایتمندی در بین مردم بخصوص اقشار کم درآمد، تلاش برای تغییر عادات و فرهنگ مصرف مواد غذایی جامعه به سمت تامین مواد غذایی اصلی و ریز مغذی ها در جهت بهبود وضعیت سلامت عمومی مردم را از دیگر مزیت های طرح برشمرد.

 

وی گفت : دهستان هایی که هنوز به شبکه ملی اعتبار متصل نشده اند شامل روستاهای رستم آباد شمالی و کلیشم در رودبار، اشکور سفلی، اشکور علیا و سیارستاق، ییلاق شوییل در رودسر، آلیان و گوراب پس در فومن، مریدان در لنگرود، لیالستان در لاهیجان، سمام و کجید در املش، ییلاقی ارده در رضوانشهر و فرشکی در خمام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار