کد خبر : 91544
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402- 36: 11

کرکس نادر در ارتفاعات املش دیده شد

کرکس نادر در ارتفاعات املش دیده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده ۲ بهله پرنده نادر و در معرض انقراض کرکس در این شهرستان خبر داد، گفت: گیلان در مسیر کریدور پرواز انواع پرندگان و یک استراحت‌گاه امن برای آن‌هاست.

به گزارش گیلانستان، لطیف جواهردشتی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشاهده و ثبت دو گونه کرکس در ارتفاعات شهرستان املش اظهار کرد: ۲ گونه کرکس ( کرکس دال و کرکس مصری) در ارتفاعات این شهرستان مشاهده و توسط محیط بانان پر تلاش این اداره به ثبت رسید.

 

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش، در فصل بهار با توجه به زمان زاد آوری پرندگان و پستانداران در مناطق دور دست و ییلاقی اکیپ یگان حفاظت محیط زیست شهرستان املش پایش مستمر را در دستور کار خود قرار داده است و با پایش شبانه روزی از دو گونه کرکس بنام های کرکس دال و کرکس مصری تصویر برداری شد.

 

جواهر دشتی با بیان اینکه در کرکس مصری رفتار زاد آوری نیز مشاهده و ثبت شده است، افزود: گیلان در مسیر کریدور پرواز انواع پرندگان و یک استراحت‌گاه امن برای آن‌هاست، این پرندگان به سمت تابستان‌گذرایی سیر می‌کنند، به طوری که بعضی از آنان تا دو ماه می‌مانند و بعضی هم جوجه‌آوری دارند.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۳ گونه کرکس در دنیا وجود دارد، به گونه‌های موجود در ایران اشاره کرد و گفت: گونه‌های اصلی و رایج کرکس در ایران چهار گونه کرکس معمولی، سیاه، کوچک (مصری) و هما است.

 

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش، کرکس ها با تغذیه از لاشه حیوانات نقش اکوسیستمی بسیار مهمی را در طبیعت ایفا می‌کنند و نابودی آنها مجموعه‌ای از خطرات بهداشتی از جمله افزایش شیوع بیماری‌ها را می‌تواند ایجاد کند.

 

وی اطلاع رسانی ازطریق رسانه های عمومی برای بالابردن آگاهی مردم، گشت های کنترلی برای جلوگیری از تخلفات شکار، برگزاری کلاس های آموزشی در روستاها و شهرهای واقع در حاشیه زیستگاه‌های حساس و ارتقای سطح مدیریتی مناطق آزاد استان از جمله اقدامات برای حفاظت از این گونه پرندگان است.

 

شهرستان املش با داشتن مناطق بکر از تنوع غنای گونه ای مطلوبی برخوردار میباشد که در طول سال از گونه های شاخص مستنداتی تهیه و زیستگاه های این گونه ها شناسایی می‌گردد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار