کد خبر : 39612
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مرداد 1398- 49: 17

استادیار دانشگاه گیلان:

استفاده از نانو در طرح بایوجمی برای ترغیب مردم به اجرای آن است/ وجود مواد سرطان‌زا در طرح بایوجمی

استفاده از نانو در طرح بایوجمی برای ترغیب مردم به اجرای آن است/ وجود مواد سرطان‌زا در طرح بایوجمی

استادیار دانشگاه گیلان اعلام کرد که مجریان طرح بایوجمی برای ترغیب مردم به اجرای بایوجمی در تالاب انزلی نام نانو را در آن به کار بردند چرا که این نام علمی و بدیع بوده و موجب اشتیاق مردم به آن می‌شده است.

به گزارش گیلانستان محسن محمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه مسؤولان باید قبل از مجوز صادر کردن کارهای کارشناسی آن را انجام دهند، اظهار کرد: برای انجام هر کاری باید کارهای کارشناسی انجام شده تا آن طرح موفق شود لذا از مسؤولان انتظار داریم برای انجام اقدامات زیست‌محیطی نخست به مطالب علمی وکارشناسی آن توجه کنند.

وی با اشاره به دخالت مؤثر دادستان برای جلوگیری از اجرای طرح بایوجمی گفت: این طرح در حال انجام شدن بود و اگر فشار و دخالت امام‌جمعه و دادستان نبود از اجرای این طرح جلوگیری نمی‌شد و ما اکنون در حال برگزاری چنین نشست‌هایی نبودیم.

استادیار دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه کارشناسان محیط‌زیست از گذشته نگران تالاب‌های گیلان بودند، تصریح کرد: از سالیان گذشته تالاب انزلی با کاهش عمق آب مواجه بود و‌ این امر باعث افزایش نگرانی ما در خصوص تالاب انزلی، شده بود و مطالعاتی در این مورد انجام‌شده است.

محمدی با بیان اینکه مواد اولیه استفاده‌شده در احیای تالاب انزلی تیتانیوم است، افزود: در طرح بایوجمی از ماده اولیه‌ای به نام تیتانیوم به‌صورت نانو استفاده‌شده که استفاده از نام نانو به علت تازه بودن این علم بوده است تا مردم را برای اجرایی این طرح مشتاق کنند‌.

وی با اشاره به ظرفیت علمی بالای استان گیلان گفت: این شرکت نمی‌تواند ظرفیت علمی گیلان را در نظر بگیرد و وقتی فشار استادان گیلانی در خصوص استفاده از تیتانیوم را مشاهده کرد، گفتند علاوه بر تیتانیوم از کلرید نقره و کودهای شیمیایی هم استفاده کردیم، درحالی‌که باید از گذشته این اتفاق گفته می‌شد.

استادیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه در انجام هر آزمایشی قطعاً خطای آزمایشگاهی وجود دارد، تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان متولی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی ابتدا طرح خود را در یک استخر ماهی آزمایش کرد و به گفته این شرکت یک منطقه را دیوارچینی کردند که باید دید آیا ارتباط محیط با بیرون قطع‌شده بود یا خیر، زیرا اگر قطع نباشد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند زیرا هر آزمایشی خطای آزمایشگاهی دارد.

محمدی با اذعان به اینکه تیتانیوم توانایی تجمع در موجود زنده را دارد، بیان کرد:  تیتانیوم توانایی تجمع در موجود زنده ازجمله ماهی را دارد که می‌تواند به‌راحتی در بدن آن تجمع کرده و وارد زنجیره غذایی شود که در این صورت بسیار برای مردم خطرناک است.

وی مهم‌ترین دغدغه مردم گیلان ‌و کارشناسان محیط‌زیست را سرطان‌زا بودن بایوجمی در تالاب انزلی دانست و افزود: در استان گیلان آمار سرطان بسیار زیاد است و یک دغدغه که وجود دارد ترکیب شدن تیتانیوم و کلر باهم است که باید بررسی شود آیا برای انسان و زیست محیط مشکلی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار