کد خبر : 34618
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اسفند 1397- 55: 16

با حضور رئیس‌جمهور؛

بزرگ‌ترین پروژه ریلی کشور به بهره‌برداری رسید

بزرگ‌ترین پروژه ریلی کشور به بهره‌برداری رسید

راه‌آهن رشت ـ قزوین توسط حسن روحانی به‌صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش گیلانستان عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و اعضای هیئت دولت، خط ریلی راه‌آهن رشت ـ قزوین و همچنین ایستگاه راه‌آهن مرکزی آن به‌صورت رسمی افتتاح شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور در حاشیه افتتاح رسمی راه‌آهن رشت قزوین از اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور ابراز خرسندی و تأکید کرد که باید این شبکه ریلی به آستارا جهت تکمیل کریدور شمال جنوب و افزایش تبادلات ترانزیتی متصل شود.

وی از اینکه نخستین کاروان اعزامی گیلان توسط قطار خانواده معظم و معزز شهدا هستند و به مشهد مقدس برای پابوسی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام اعزام می‌شوند ابراز خرسندی و خوشحالی کرد.

راه‌آهن رشت ـ قزوین ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و برای احداث آن یک هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

طرح راه‌آهن رشت قزوین با عبور از پیچ‌وخم‌های سخت البرز به بهره‌برداری رسیده و به‌عنوان فنی‌ترین پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

نزدیک بودن تونل‌های احداث‌شده در محور ریلی رشت ـ قزوین در کنار سد منجیل موجب شد تا شرکت ساخت راه‌آهن انفجارهای آرامی را داشته باشد و این موضوع در کنار کمبود منابع مالی موجب شد تا راه‌اندازی راه‌آهن رشت قزوین با کندی پیش برود.

برای اینکه سود قطار را گیلانیان بشنوند، مهندسان ۲۲ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی انجام داده، ۲۲ کیلومتر تونل حفر کرده و همچنین ۱۲ کیلومتر پل ساخته‌اند.

پلی که مهندسان روی سد منجیل برای اتصال شبکه ریلی قزوین رشت ساخته‌اند طولانی‌ترین پل ریلی کشور است که یک هزار و ۴۳۰ متر طول دارد و اولین پل ریلی در ایران است که در حاشیه سد احداث می‌شود.

با افتتاح و راه‌اندازی قطار رشت قزوین علاوه بر کاهش حجم ترافیکی محور شمال جنوب، تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نیز به‌صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند و گیلانیان در کنار مسافران و گردشگران می‌تواند علی‌رغم سفر ارزان و سریع، سفری ایمن و بی‌خطری داشته باشند.

راه‌آهن رشت قزوین علاوه بر جابجایی سالانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر در حمل بار نیز بسیار حائز اهمیت است و گفته می‌شود با حمل‌ونقل ۱۰ میلیون تن کالا در سال افزایش حداقل ۲۵ درصدی را در حوزه جابه‌جایی بار شاهد خواهیم بود.

راه‌اندازی قطار رشت قزوین تنها به شهر رشت قطع نمی‌شود بلکه فاز نخست احداث خط ریلی به بندر کاسپین در انزلی درحال‌توسعه است و قرار است رئیس‌جمهور آغاز عملیات اجرایی احداث خط ریلی از رشت به آستارا نیز در دستور کار دولت قرار دهد.

بااتصال خط ریلی رشت ـ قزوین به بندر کاسپین و آستارا کریدور شمال جنوبی به یکدیگر متصل شده و کشورهای روسیه آذربایجان و قفقاز با شبه‌قاره هند با یکدیگر متصل می‌شوند و روابط ارتباطی و تجاری ایران با کشورهای دیگر افزایش پیدا می‌کند.

یکی از معایب خط ریلی رشت ـ قزوین تک محور بودن آن است.

به گزارش فارس، خط ریلی رشت ـ قزوین اول آذرماه امسال توسط نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده بود.

طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته ۱۲۰ نفر از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان با بدرقه رئیس‌جمهور از ایستگاه رشت به سمت مشهد مقدس حرکت کردند.

گفتنی است، نخستین حرکت قطار در محور رشت قزوین در ساعت ۱۵ و ۵۳ دقیقه با دستور حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم در گیلان برای اولین بار با حضور چند تن از وزرای راه کشورهای همسایه ایران به مشهد مقدس اعزام شد.

شاهین مصطفی اوف وزیر اقتصاد آذربایجان، رامین قلی‌زاده وزیر حمل و نقل و ارتباطات آذربایجان، شیخ رشید احمد وزیر راه آهن جمهوری اسلامی پاکستان و عبدالله اللعیبی وزیر حمل و نقل کشور عراق از میهمانان خارجی هستند که در افتتاح راه آهن رشت قزوین حضور دارند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار