کد خبر : 60810
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 دی 1399- 42: 17

نماینده مردم رشت در مجلس:

توزیع بودجه استان‌ها بدون توجه به شاخص‌های جمعیتی و محرومیت‌ ناعادلانه است

توزیع بودجه استان‌ها بدون توجه به شاخص‌های جمعیتی و محرومیت‌ ناعادلانه است

احمدی سنگری ضرورت توجه به برخی از شاخصه‌ها پیش از اختصاص اعتبارات به هر کدام از استان‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: توزیع بودجه بدون در نظر گرفتن شاخص‌های جمعیتی، بیکاری و میزان محرومیت‌ استان‌ها، ناعادلانه است.

به گزارش گیلانستان، «محمدرضا احمدی سنگری»، با تاکید بر اینکه توزیع بودجه و اعتباران بدون در نظر گرفتن شاخص‌های جمعیتی، بیکاری و میزان محرومیت هر کدام‌ استان‌ها امری ناعادلانه است اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مجلس و دولت روند تخصیص اعتبارات به استان‌ها به شکل صحیح‌تری تدوین و اجرایی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: عوارض و مالیات بر ارزش افزوده درآمدی پایدار محسوب می‌شوند بنابراین می‌توانند در بودجه سالانه به عنوان یک منبع درآمد مطمئن برای کشور مدنظر قرار گیرند.

احمدی سنگری با تاکید بر اینکه در زمان توزیع عادلانه بودجه استان‌ها باید به مؤلفه مهم جمعیت توجه ویژه و جدی‌تری بشود عنوان کرد: اینکه بدون در نظر گرفتن جمعیت هر استان و شهرستان‌های آن شاخص‌هایی را برای توزیع بودجه و اعتبارات مشخص کنیم به هیچ عنوان عادلانه و قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شاخص دیگری که در نحوه توزیع عادلانه بودجه و درآمدهای سالیانه به استان‌ها باید مدنظر قرار گیرد را محرومیت اعلام کرد و افزود: قطعا برخی از استان‌های کشور طبق آمارهای موجود دچار محرومیت‌های بالایی هستند بنابراین برای توزیع عادلانه بودجه باید محرومیت استان‌ها و حتی شهرستان‌ها لحاظ شود.

وی توزیع اعتبارات بدون در نظر گرفتن شاخص‌های اشاره شده را روندی که باید در مجلس به عنوان قوه قانونگذار و در دولت به عنوان قوه مجریه مورد بازبینی قرار گیرد خواند و گفت: بحث درآمد سرانه هم از موارد بسیار خوبی است که ما تاکید داریم در بحث توزیع بودجه استان‌ها مسئولان ذیربط به آن توجه کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس وجود تفاوت در نرخ بیکاری استان‌ها و شهرستان‌ها با هم را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد: اگر بخواهیم در مسیر توزیع عالانه بودجه استان‌ها قدمی مثبت و اثربخش برداریم باید حتما نرخ بیکاری استان‌ها و شهرستان‌ها را لحاظ کنیم زیرا در غیر اینصورت عدالت لازم در این بخش اجرایی نمی‌شود.

احمدی سنگری ضمن انتقاد از رویه‌ای که بر اساس آن بودجه استان‌ها و شهرستان‌ها به شکل کلی و بدون توجه به برخی شاخص‌ها اختصاص پیدا می‌کند اذعان کرد: بدون شک ادامه چنین رویکردهایی هیچ تاثیری در کاهش نرخ بیکاری استان‌ها و محرومیت‌زدایی آن‌ها ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مساحت استان‌ها و شهرستان‌ها را هم از جمله بخش‌هایی که باید در تخصیص بودجه‌های سالانه مورد توجه قرار گیرد دانست و خاطرنشان کرد: اگر مساحت استان‌ها و شهرستان‌های زیرمجموعه آن‌ها مدنظر قرار نگیرد عدالت زیرسؤال می‌رود بنابراین بنده توجه به برخی مؤلفه‌ها را ضروری می‌دانم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار