کد خبر : 65660
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400- 10: 18

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

تولید سالانه ۸۰۰ هزار اصله و قلمه صنوبر در گیلان

تولید سالانه ۸۰۰ هزار اصله و قلمه صنوبر در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سه نهالستان بزرگ گیلان را اختصاص به زراعت چوب دادیم و سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید می کنیم، گفت: با کمک بخش خصوصی میزان تولید سالانه نهال به یک میلیون اصله هم می رسد.

به گزارش گیلانستان، میرحامد اختری با بیان اینکه اهمیت منابع طبیعی و ضرورت حفاظت از جنگل ها و مراتع در پایداری اکوسیستم ها بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بدون حضور مردم و ظرفیت های مردمی نمی تواند در امر حفاظت از جنگل ها موفق باشد.

وی با اشاره به تصویب قانون توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی شمال کشور از سال ۹۷، افزود: در راستای حفاظت از جنگل ها و تامین چوب آلات مورد نیاز صنایع، زراعت چوب در برنامه ششم تعریف شد و استان گیلان مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار تا پایان برنامه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۰۰ هکتار از اراضی ملی استان را برای زراعت چوب احاله مدیریت کردیم، گفت: همچنین برداشت چوب از اراضی سنواتی زراعت صنوبر و کاج که با گذشت عمر مفید مواجه شده بودند را از طریق مزایده آغاز کردیم.

اختری، از موفقیت شرکت ها و کارخانجات بومی حوزه چوب در مزایده مذکور خبر داد و عنوان کرد: در سال جاری نیز زراعت چوب در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ملی استان هدفگذاری شد تا بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ به تعهدات برنامه ششم جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به رونق زراعت چوب در اراضی مستثنیات گیلان، یادآور شد: طی چند سال گذشته ۶۵ هزار هکتار از اراضی مستثنیات گیلان زیر کشت صنوبر بود و لذا کمک به زراعت چوب هم در اراضی ملی و هم در اراضی مستثنیات حاشیه باغات و شالیزارها در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، برگزاری کلاس های آموزشی زراعت چوب، تامین نهال و قلمه و پرداخت تسهیلات مناسب با بازپرداخت طولانی را از جمله اقدامات لازم جهت حمایت از صنعت چوب دانست و اظهار کرد: سه نهالستان بزرگ گیلان را اختصاص به زراعت چوب دادیم و سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید می کنیم؛ البته با کمک بخش خصوصی میزان تولید سالانه نهال به یک میلیون اصله هم می رسد.

اختری، همچنین از تولید سالانه ۳۰۰ هزار قلمه صنوبر خبر داد و بیان کرد: هر هکتار صنوبرکاری در سال ۲۵ مترمکعب چوب تولید می کند که در یک دوره هشت تا ۱۰ ساله شاهد تولید ۲۰۰ مترمکعب چوب در هکتار خواهیم بود. همچنین هزینه زراعت چوب معادل ۱۵ درصد درآمد آن است که توسط کشت محصولات جالیزی در سال های اول تا سوم زراعت قابل جبران است.

وی نیاز چوبی کارخانجان چوب گیلان همچون پالت سازی، ام.دی.اف، فیبر و کاغذ را حدود پنج میلیون مترمکعب دانست و متذکر شد: با توسعه زراعت چوب فشار بر جنگل های طبیعی کاسته می شود و علاوه بر موفقیت در امر حفاظت، اشتغالزایی نیز خواهیم داشت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار