کد خبر : 105542
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403- 43: 16

جهان تشنه مرام امام علی(ع)/ ۴

خاورشناس انگلیسی؛ مقام علی(ع) بالاتر از ولایت است!

خاورشناس انگلیسی؛ مقام علی(ع) بالاتر از ولایت است!

خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان در اخباری کوتاه دیدگاه متفکران غربی و سایر ادیان در مورد امام علی(ع) را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان، هنگامی که آراء و نوشته های دانشمندان مسیحی را درباره امام علی (ع) بررسی می‌کنیم، بی تردید با دریایی از شگفتی تعبیر روبرو می‌شویم؛

 

ژنرال سرپرسی سایکس از مشاهیر خاورشناسان انگلیسی می‌گوید: «او [علی بن ابیطالب (علیه السلام)] از میان خلفا به شرافت و بزرگواری نفس مشهور، و به غایت مراقب حال زیردستان خود بود. القائات فرستاده‌ها و نماینده‌ها در او تأثیری نداشت. به هدیه‌های آنان ترتیب اثر نمی‌داد، با حریف مکار و غدار خود معاویه ابداً طرف نسبت نبود که برای رسیدن به مقصودی که داشت سخت‌ترین جنایات را مرتکب شده و رذل‌ترین وسایل را برای پیشرفت خودش بر می‌انگیخت.

 

این خاورشناس انگلیسی می‌افزاید؛ دقت و مراقبت‌های خیلی سخت او [علی (ع)] در امانت و دیانت باعث شده بود که اعراب حریص که تمام امپراطوری را غارت کرده بودند از وی ناراضی باشند. لیکن صداقت، صحت عمل، دوستی کامل، ریاضت، عبادت از روی صدق، خلوص یا تجرد، وارستگی، آداب و خصایل محموده قابل توجهی که در او وجود داشت حقیقتاً صورت قابل ستایشی به وی داده بود. اینکه اهالی ایران در او مقام ولایت قائل شده و او را به اصطلاح سرپرست حقیقی و مربی الهی می‌دانند واقعاً این قاعده قابل تحسین و شایان بسی تمجید است. اگر چه مقام و مرتبه‌ی او خیلی بالاتر از اینها است».

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار