کد خبر : 94970
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402- 09: 12

استاندار گیلان:

دستگاه‌های نظارتی در تنظیم بازار روزنه‌های سوءاستفاده را محکم ببندند

دستگاه‌های نظارتی در تنظیم بازار روزنه‌های سوءاستفاده را محکم ببندند

.

به گزارش گیلانستان، اسدالله عباسی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار در استانداری، اظهار کرد: چرا مرغ در ویترین مغازه‌ها هست اما قیمت آن نوسان دارد در گفت‌وگو با برخی از تولیدکنندگان موانع را بررسی کردیم باید سهمیه به اندازه نیاز شهرستان در اختیار قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها نظارت خوبی در این زمینه انجام می‌شود، افزود: از امروز به مسولان ذیربط اعلام می‌کنم با متخلفان برخورد جدی و شدید داشته باشند و فرمانداران یکی از معاونان خود را موظف به همکاری با جهادکشاورزی و صمت کنند تا تمام محموله‌های مرغ را بررسی و گزارش روزانه به استانداری ارسال شود.

 

استاندار گیلان تصریح کرد: مرغ باید به اندازه نیاز مردم توزیع شود و قیمت‌ها نیز براساس قیمت‌های توافقی مورد کنترل قرار گیرد اگر در هرکدام از این زنجیره‌ها تخلفی صورت گرفت سریعا با آنها برخورد لازم انجام شود.

 

وی با بیان اینکه گیلان استان تولیدکننده مرغ است لذا باید محصولی که در این استان تولید می‌شود به تناسب سایر استان‌ها قیمت پایین‌تری داشته باشد، گفت: برخی از فرمانداران در برخورد با متخلفان در این حوزه جدی هستند اما اگر با سفره مردم بازی و کوتاهی شود از سوی مسئولان با هیچ کس تعارفی نخواهم کرد و حتی تا عزل فرماندار و مدیر شهرستانی اقدام خواهم کرد.

 

عباسی از فرمانداران شهرستان‌ها خواست مرغ فروشی‌ها را به طور محسوس و نامحسوس مورد نظارت قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد لازم را انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: نباید مرغ‌فروشی به خود اجازه دهد که تعیین تکلیف کند توزیع کنندگان مرغ را مورد پایش و بررسی قرار دهید که چرا مرغ را به‌صورت عادلانه توزیع نکرده‌اند، در خروجی استان نیز نیروی انتظامی با کسانی که مرغ را به صورت قاچاق سایر استان‌ها ارسال می‌کنند برخورد کنید.

 

استاندار گیلان اظهار کرد: دامپزشکی در صدور مجوز خروج مرغ و طیور به خارج از استان دقت لازم را داشته باشد و کاملا شفاف و روشن عمل کند، تعزیرات نیز با همه حلقه‌ها از تولید، کشتارگاه و عاملان فروش و بازرسان صمت، اصناف و بسیج اصناف هم با هماهنگی از امروز وارد عمل شوند و با متخلفانی که نرخ توافقی را رعایت نمی‌کنند با اشد مجازات برخورد کنند.

 

وی اظهار کرد: در خصوص مرغ منجمد واردات مرغ گرم از قزاقستان در حال انجام است و به‌زودی این محصول تامین می‌شود، پشتیبانی امور دام پیگیر سهم گیلان باشد گرچه ما تولیدکننده و صادرکننده مرغ هستیم اما سهمیه گیلان باید لحاظ شود، در خصوص شلتوک برنج هم تا فردا نرخ را مشخص و اعلام کنید، این نرخ نباید تجویزی و یک طرفه باشد به توافقی دست یابید و این نرخ را اعلام کنید.

 

عباسی خاطر نشان کرد: فرمانداران کمیت و کیفیت و میزان سهمیه آرد را به اندازه نیاز نانوایی بررسی کنند و سهم نانوایی متخلف بدون برگشت به مرکز استان به نانوایی دیگری بدهند، کیفیت نان نیز مورد بررسی قرار گیرد و نیاز شهرستان اعلام شود، آرد به اندازه کافی در استان موجود است در اختیار نانوایی قرار دهید.

 

وی تاکید کرد: در خصوص برنج، آرد نان، گوشت و خروج دام‌های سبک و سنگین به سایر استان‌ها محدودیت به خرج دهید ابتدا باید نیاز استان تامین شود، در استان آرامش خوبی در تولیدات وجود دارد و اگر جایی کسی بخواهد حاشیه ایجاد کند با عملکرد خود اجازه حاشیه‌سازی را ندهید.

 

اقدامات نظارتی مشکلات حوزه مرغ گرم را به حداقل رسانده است

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در جلسته ستاد تنظیم بازار استان گفت: اقدامات نظارتی و جلسات متعدد با زنجیره‌های تامین و توزیع مرغ در حال حاضر مشکلات حوزه مرغ گرم را در استان به حداقل رسانده است.

 

تیمور پورحیدری اضافه کرد : با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و ورود حجاج و مسافرین و نیز اعیاد ماه ذی الحجه تقاضا برای مصرف مرغ افزایش یافته و در کنار شرایط مذکور با توجه به پایین بودن قیمت مرغ در استان گیلان این امر دلیل مهمی برای عده‌ای سودجو فراهم کرد تا با خروج غیرمجاز مرغ گرم از استان در وضعیت بازار مرغ خلل ایجاد کنند.

 

وی تصریح کرد: با دستور استاندار و با اقدامات نظارتی و جلسات متعدد با زنجیره های تامین و توزیع مرغ در حال حاضر مشکلات حوزه مرغ گرم در استان به حداقل رسیده و انتظار می رود با همکاری دستگاههای متولی و نظارت دقیق تر، شرایط به حالت کاملا عادی برگردد.

 

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: در زمینه تولید مرغ پیش بینی می شود با توجه به افزایش جوجه ریزی در سطح کشور در طی ماه‌های آینده، قیمت این کالای پرمصرف به تعادل رسیده و با کاهش قیمت مواجه شویم، براساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک روزه در خرداد و تیر ماه امسال بیش از نیاز کشور جوجه‌ریزی انجام شده است.

 

پورحیدری در ادامه به شرایط آرام بازار گیلان اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‌های بعمل آمده از سطح بازار در حال حاضر قیمت اقلام مواد غذائی و خوراکی‌ها دارای حداقل نوسانات قیمتی بوده و با تلاش دولت و مسئولان استانی بازار آرامی را در استان شاهد هستیم.

 

وی تاکید کرد: در گروه اول سبد خانوار (شامل کالاهایی همچون روغن، گوشت، مرغ، برنج، ماکارونی، رب، قند و شکر) در سطح بازار موجود بوده و کمبودی نداریم در این راستا استان گیلان در بحث تورم اقلام خوراکی جزو استان‌های با حداقل افزایش قیمت‌ها بوده است.

 

پورحیدری ادامه داد: در گروه اقلام صیفی و میوه‌جات نیز با توجه به تولیدات فصلی کشاورزان در استان گیلان، و تولیدات استان‌های همجوار و عرضه آن به بازارهای مصرف در این گروه شاهد ثبات قیمت‌ها و در بعضی از اقلام شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت بودیم.

 

وی خرید تضمینی برنج توسط دولت با توجه به آغاز فصل برداشت برنج جدید، کاهش واردات برنج خارجی در راستای ایجاد رونق برای بازار برنج داخلی، استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی در راستای بررسی امکان صادرات برنج داخلی، عرضه برنج داخلی برای کلیه کارکنان دولت توسط فروشگاههای زنجیره ای در سطح کشور، اختصاص مبلغی از سوی دستگاههای دولتی از محل خدمات رفاهی کارکنان برای خرید برنج داخلی برای پرسنل، خرید برنج توسط اتحادیه تعاون روستایی، استفاده از برنج داخلی در طرح کالابرگ الکترونیکی را ازجمله اقدامات حمایتی دولت در خصوص محصول برنج اعلام کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار