کد خبر : 73140
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1400- 37: 13

سردار استکبارستیز/ نهضت میرزاکوچک اعتقادی بود

سردار استکبارستیز/ نهضت میرزاکوچک اعتقادی بود

به گونه ای در حکومت جور رضاخان تبلیغات شده بود که از میرزا کوچک چهره زشت و کریح در جامعه رواج دهند، اما آنهایی که از رژیم جور و ستم شناختی داشتند، می دانستند که میرزا برای کمک مردم در حال انجام چه کاری است.

به گزارش گیلانستان، «یونس استادسرایی» معروف به میرزا کوچک خان فرزند میرزا آقا بزرگ، طلبه‌ای بود که فعالیت سیاسی را در زمان استبداد صغیر و قیام مشروطه‌خواهان آغاز کرد و «هیئت اتحاد اسلام» را تشکیل داد. نهضتی که بیشتر از همه جنبه اسلامی داشت.همچنین حزب جنگل را تشکیل داد و «روزنامه جنگل» را منتشر کرد.
شعار روزنامه جنگل که از شماره اول روی تمام شماره‌های این روزنامه در سرلوحه آن درج شده بود، این عبارت بود که «این روزنامه فقط نگاهبان حقوق ایرانیان و منور افکار اسلامیان است.» و به‌جای تاکید بر گیلان یا مازندران یا شمال ایران، تاکید میرزا و جنگلی‌های اصیل بر حفظ نام ایران بود.
متاسفانه در سال های اخیر سلطنت‌طلب‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی در تلا‌شند از میرزا یک شخصیت ضد میهنی بسازند و از او با عنوان یاغی و شورشی یاد کنند.

اما مهمتر اینکه، مقام معظم رهبری منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صد درصد دینی اعتقادی دانسته اند و در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۱ بیان فرمودند«رفتار او هم یک رفتار دینی و اعتقادی است یعنی انسان مشاهده می‌کند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت و بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت می‌کردند، مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملا حدود شرعی را رعایت می‌کرده…»

*فقط اسلام می‌تواند شخصیت چند بعدی پرورش دهد
«محمدصادق کوشکی»
 به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا با تاکید بر ضرورت شناخت میرزا کوچک جنگلی بیان می‌کند: مفهوم «استقلال» در نامه‌ها، صحبت‌ها و سخنرانی‌های میرزا مفهوم محوری است.
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی «استقلال» را فراتر از ناسیونالیست، ایران‌دوستی و ایران‌خواهی می‌داند و می‌افزاید: ایران‌خواهی هنر نیست چیزی که خیلی‌ها ادعا می‌کنند، بلکه استقلال داشتن آن هم به روایت نه شرقی نه غربی هنر است.
وی استقلال خواستن را برداشت درست از اندیشه سیاسی شیعه دانست و ادامه داد: البته میرزا کوچک یک شخصیت چند بعدی همچون نظامی، روحانی، سیاستمدار و عاشق‌پیشه حرفه‌ای، عالم دین، اهل ادب و ادبیات، اهل علم، عمران و آبادی، اهل جنگ و توکل و عرفان نیز بود.
کوشکی با تاکید بر اینکه فقط اسلام می‌تواند شخصیت چند بعدی پرورش دهد، اذعان کرد: این شخصیت چند بعدی همان گمشده‌ای است که نه فقط ما و نسل جوان و مملکت بلکه جهان محتاج آن است.
وی در انتقاد از  اینکه متاسفانه تصویری که از میرزا کوچک ارائه شده است چند بعدی بودن او را نمی‌رساند افزود: گاهی وقت‌ها تصویری که از آن قهرمان ارائه می‌شود باید از مکتوب‌ها و عملکردهای آن شخص پیدا کرد زیرا اگر کسی این دغدغه‌ها و روحیات را نداشته باشد نمی‌تواند از خود تصویر خوبی نشان دهد.

* نهضت جنگل از رویدادهای مهم سیاسی- اجتماعی تاریخ ایران است
«محمد پرحلم» نیز اظهار کرد: حس میهن‌دوستی سران نهضت جنگل و اعتقاد به رهایی ملت ایران از زیر ستم ایادی داخلی و خارجی، چنان محکم و استوار بود که مبارزان جنگل با همه کمبودها، روزگاری بس سخت و طاقت‌فرسا را رویاروی سه جبهه حکومت مرکزی، روس و انگلیس سپری می‌کردند.

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان افزود: در جریان شکل‌گیری تا فرو افتادن نهضت جنگل علاوه بر کنشگران داخلی، بیگانگان نیز مانند روس‌ها، انگلیسی‌ها، آلمان‌ها‌، عثمانی‌ها و… تاثیرگذار بوده‌اند.

وی تصریح کرد: بی‌‌شک یکی از رویدادهای مهم سیاسی- اجتماعی در تاریخ معاصر ایران، شکل‌گیری نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی است که اتفاقات مهمی را نه تنها در تاریخ گیلان به طور خاص بلکه در تاریخ کشور به طور عام، رقم زد.

* میرزا به دنبال مکتبی بود که ذلت نمی‌پذیرفت
«محمد حسین پور» نیز  ضمن بیان خاطراتی از پدر خود در خصوص میرزا و یارانش گفت: ما باکی از تهمت هایی که به میرزا می‌زنند نداریم چرا که می‌بینید با گذشت تقریبا یک قرن از شهادت میرزا نسل امروز هنوز میرزا را مطرح می‌کنند، پس میرزا کوچک زنده است.

دبیر افتخاری ستاد پاسداشت‌های مردمی یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی و پدر بزرگوار شهید «مرتضی حسین پور شلمانی»  با بیان اینکه اگر ما میرزا را خوب معرفی می‌کردیم میرزا اینقدر غریب نمی ماند گفت: میرزا کوچک نه به روسیه و نه به رضا خان قلدر تن نداد و تمام خواسته های مادی‌اش را کنار گذاشت و در نهایت در همین مسیر به شهادت رسید و خیانتی نکرد.

حسین پور با تاکید بر اینکه دشمن بیکار ننشسته و در حال الگو سازی است تصریح کرد: اگر ما الگوهای خود را معرفی نکنیم دشمن قسم خورده الگوهای خود را به ما قالب می‌کند پس باید هوشیار باشیم و این اسوه‌ها و الگوهای اسلامی خود را به هر طریقی شده معرفی کنیم و دنبال نهادهای دولتی نباشیم.

وی با بیان اینکه جوان امروزی به دنبال این است که میرزا را بشناسد افزود: وظیفه ما این است که جاذبه ها و وجه اشتراکاتش با خواسته‌های جوانان امروز را ادغام کرده و به جوانان بشناسانیم.

* نهضت میرزا اعتقادی بود
حسین پور به نقل قول هایی که دهان به دهان از گذشته چرخیده و توسط پدرش به گوشش رسیده اشاره و آنرا از مظلومیت میرزا و یارانش دانست و گفت: اینگونه در حکومت جور رضا خان تبلیغات شده بود که از میرزا چهره زشت و کریح در جامعه رواج داده بودند و می‌گفتند چریک‌هایی هستند که خون شما را می‌مکند. پدرم می گفت بقدری ما را ترسانده بودند که ما حتی در باغ‌ها و مزارع خود هم می ترسیدیم، برویم.

حسین پور با بیان اینکه آنهایی که از رژیم جور و ستم شناختی داشتند می دانستند که میرزا برای نجات و کمک مردم در حال انجام چه کارهایی است و مردم هم استقبال می کردند اضافه کرد: ارتزاق میرزا و یارانش در باغ‌های توت و غذاهای وحشی درختان بود و بر عکس آنچه که گفته بودند جنگلی‌ها اموال مردم را غارت می کنند اصلا به باغ‌های مردم هم دست نمی‌زدند و خرابکاری نمی‌کردند.

حسین پور تصریح کرد: از این رو مردمی که نمی شناختنشان از آنها فرار می کردند اما آنهایی که می شناختند برای جنگلی ها غذا می بردند. جنگلی ها به اقتضای محرومیتی که داشتند لباس‌های پاره و مندرس می‌پوشیدند چون امکاناتی نداشتند و از نظر مالی ضعیف بودند.

حسین پور ادامه داد: پدرم می‌گفت ما آنها را دوست داشتیم چون آنها به ما آزار و اذیتی نمی‌رساندند و پیش می‌آمد که به ما کمک هم می‌کردند ولی قزاق‌ها بیشتر به دنبال خراب کردن آنها بودند تا بتوانند وجهه مردمی که جنگلی‌ها داشتند را از بین ببرند.

وی، پشتوانه اصلی میرزا را مردم دانست و ادامه داد: دشمن این مردم را علیه نهضت مقاومت می‌شوراند ولی کسانی که از این مسئله شناخت داشت به آنان کمک می‌کرد.

حسین پور با تاکید بر اینکه ما باید مواظب باشیم تا این نهضت تحریف نشود خاطر نشان کرد: آنانی که قلم و رسانه دستشان است وظیفه شرعی دارند و باید این الگوها را معرفی کنند و آنچه را که در نهضت میرزا واقعیت داشت بیان کنند چون نهضت میرزا اعتقادی بود.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر سلطنت‌طلب‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی در تلا‌شند از میرزا یک شخصیت ضد میهنی بسازند و از او با عنوان یاغی و شورشی یاد کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار