کد خبر : 88995
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401- 06: 23

مدیر حوزه‌های علمیه گیلان:

سهم حوزه در کنگره میرزا زیر صفر بود/ آغاز نام‌نویسی متقاضیان ورود به مدارس علمیه

سهم حوزه در کنگره میرزا زیر صفر بود/ آغاز نام‌نویسی متقاضیان ورود به مدارس علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه گیلان گفت: به خاطر آبروی میرزا امکانات خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن اجلاسیه‌ها به کار گرفته و طلاب عزیز را با هزینه خودمان به همایشات فرستادیم.

به گزارش گیلانستان، حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور بعد از ظهر روز یکشنبه در نشستی با اصحاب رسانه، با اشاره به فعالیت ۱۴ مدرسه علمیه برادران در استان گیلان، اظهار کرد: طلابی که وارد مدارس علمیه می شوند در دو دوره عمومی و تخصصی به درس و بحث می پردازند.

 

وی دوره عمومی مدارس علمیه را شش ساله دانست و افزود: مدارس علمیه دوره کوتاه مدت پنج ساله «سفیران هدایت» را نیز برگزار می کنند و طلاب با مدرک تحصیلی دیپلم در این مدارس جذب و پس از دریافت مدرک کارشناسی به عنوان مبلغ به مناطق مختلف اعزام می شوند.

 

مدیر حوزه های علمیه گیلان با بیان اینکه مدرسه علمیه علی بن ابیطالب در تالش تنها مدرسه «سفیران هدایت» در استان است، تصریح کرد: یک مدرسه کوتاه مدت و ۱۳ مدرسه بلندمدت داریم.

 

حجت الاسلام علیپور با اشاره به سابقه ۲۰ ساله فعالیت مدرسه «سفیران هدایت» در گیلان، عنوان کرد: طلاب در مدارس علمیه بلندمدت دوره عمومی شامل فقه و ادبیات و اصول و دوره تخصصی شامل تبلیغ، نقد و کلام را می گذرانند؛ طلاب دوره تخصصی تبلیغ سطح ۲(کارشناسی) در رشت و دوره تخصصی تبلیغ سطح ۳(کارشناسی ارشد با گرایش کودک و نوجوان) در تالش مشغول تحصیل هستند.

 

وی مدرسه صالح آباد رشت را مدرسه دوره تخصصی نقد مسیحیت و مدرسه امام جعفر صادق(ع) تالش را مدرسه دوره تخصصی نقد وهابیت دانست و اضافه کرد: دوره تخصصی کلام با گرایش امامت نیز در مدرسه لنگرود در حال اجراست.

 

مدیر حوزه های علمیه گیلان از برگزاری سالانه دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی برای اساتید مدارس علمیه خبر داد و بیان کرد: دشمن هر روز و هر ماه و هر سال ابزارهای خود را به روز می کند و لذا به دنبال توانمندسازی و ارتقای علمی و عملی و تجهیز اساتید حوزه های علمیه به ابزارهای دفاعی روز هستیم.

 

وی با اشاره به برگزاری المپیادهای علمی برای طلاب، اضافه کرد: طلاب در رشته های تفسیر و فقه و اصول و منطق و ادبیات با هم رقابت می کنند؛ همچنین شاهد کسب رتبه های برتر توسط طلاب حوزه های علمیه استان در مسابقات قرآنی هستیم.

 

حجت الاسلام علیپور فعالیت های جهادی را جزو وظایف ذاتی حوزه های علمیه دانست و بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور اقدام به واسپاری برخی از امور به مدیریت حوزه های علمیه استان گیلان کرده که شامل برگزاری آزمون کتبی و شفاهی در هر چهار مقطع تحت نظارت اساتید بومی، استفاده از ظرفیت اساتید بومی برای تدریس در مدارس علمیه استان و امور پایان نامه است.

 

وی حوزه علمیه را سردمدار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و دینی دانست و یادآور شد: در راستای امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، طرح «هر طلبه؛ یک حرفه» را دنبال می کنیم؛ همچنین آماده ارائه ظرفیت طلاب به بخش های کشاورزی و شیلات و نیروی دریایی و… هستیم.

 

مدیر حوزه های علمیه گیلان با اشاره به آغاز ثبت نام و پذیرش و گزینش طلاب از اسفند ماه هر سال تا پایان خرداد ماه سال بعد، خاطرنشان کرد: آزمون ورودی حوزه های علمیه تیر ماه برگزار می شود و پس از پذیرش طلاب، دوره میثاق طلبگی را برگزار می کنیم؛ این در حالی است که سالانه حدود ۱۰۰ طلبه جدید در مدارس استان پذیرش می شوند.

 

حجت الاسلام علیپور، از متقاضیان خواست جهت ثبت نام به سامانه معاونت آموزشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه مراجعه کنند و گفت: افراد از پایه هشتم می توانند وارد مدارس علمیه شوند.

 

وی با اشاره به وقوع مشکلات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت که همواره مورد انتقاد دلسوزان دین و مذهب است، اظهار کرد: حوزه علمیه طرحی جامع جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی این پیاده راه فرهنگی تقدیم دادستان مرکز استان نموده که امیدواریم به مرحله اجرا در آید.

 

حجت‌الاسلام علی‌پور در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی کنگره میرزاکوچک اذعان داشت: مدیریت حوزه های علمیه گیلان جایگاهی در کنگره بین المللی میرزاکوچک خان جنگلی نداشت.

 

وی با بیان اینکه سهم حوزه علمیه از بودجه کنگره میرزاکوچک “زیر صفر” بوده است، خاطرنشان کرد: علت آنکه با صراحت می‌گویم “زیر صفر”، این است که ما به خاطر آبروی میرزا امکانات خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن اجلاسیه‌ها به کار گرفته و طلاب عزیز را با هزینه خودمان به همایشات فرستادیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه گیلان همچنین افزود: در همایشات ملی آل بویه نیز نه تنها مبلغی از آن بودجه دریافتی به حوزه اختصاص نیافت، بلکه هیچ مشورتی هم در نحوه برگزاری جلسات از ما نگرفتند.

 

وی با بیان اینکه نه آویزان کسی بوده و نه فردی دوربینی هستم، ادامه داد: اهل نشستن در صف اول جلسات و نشان دادن خود نیستم ولی پذیرفتنی نیست که در تصمیم‌گیری‌های این نوع مسائل مهم فرهنگی حوزه علمیه را نادیده می‌گیرند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استان گیلان نیز در این نشست با بیان این مطلب که بزرگترین شبکه تبلیغ در کل کشور را معاونت تبلیغی حوزه‌ها بر عهده دارند، گفت: در حال حاضر در کل کشور ۴۵ هزار مبلغ داریم که سهم گیلان یک هزار و ۴۵۳ نفر است.

 

وی در مورد نیروهای طرح هجرت نیز اظهار کرد: این افراد فقط منحصر به روستاها بودند اما این طرح با اعزام‌های مختلف به صورت کوتاه مدت و پاره وقت تغییر کرد. از دیگر طرح‌ها نسیم رحمت است که به آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌پردازد که در این زمینه آموزش‌های لازم در دوره‌های تخصصی خواهند دید.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید اسمعیل میر هاشمی در مورد تبلیغ در فضای مجازی گفت: یکی از عرصه‌هایی که دشمن درحال جولان دادن است فضای مجازی است که در این عرصه نیز مبلغان را ورود دادیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر عرصه‌ها که برای حوزه مهم است مهدهای کودک است، گفت: مهد امین از عرصه‌هایی است که تعلیم و تربیت قرآنی انجام می‌شود و در حال حاضر ۴۵ مجوز مهد امین بدر استان صادر شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار