کد خبر : 46954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398- 14: 17

جانشین معاونت سیاسی سپاه:

ظرفیت استان گیلان برای برندسازی غذای حلال/زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی فراهم است

ظرفیت استان گیلان برای برندسازی غذای حلال/زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی فراهم است

جانشین معاونت سیاسی سپاه با اشاره به برندسازی غذای حلال برای کمک به اقتصاد مقاومتی گفت: اگر بتوانیم با توجه به ظرفیت استان گیلان در حوزه شیلات برای فرآوری غذایی و توسعه غذای حلال فعالیت کنیم می توان به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کرد.

به گزارش گیلانستان علی قاسمی صبح امروز در همایش ملی اقتصاد مقاومتی در گیلان در دانشگاه پیام نور مرکز رشت با تأکید بر نگاه مستقل در حوزه اقتصادی اظهار کرد: رضاخان چهار نقطه استراتژیک ایران را بدون هیچ شلیک گلوله‌ای از دست داد.

وی با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه نظام در ایام دهه فجر افزود: اگر دولت رضاخانی می‌ماند، غیرازاینکه استقلال و رشد بالندگی در برخی حوزه‌ها نداشتیم معلوم نبود جغرافیای ما تا کجا نابود می‌شود.

جانشین معاونت سیاسی سپاه با بیان اینکه برخی از دولتی‌ها معتقدند باید در هفت حوزه تحول ایجاد شود تا اقتصاد مقاومتی تحقق یابد، گفت: این هفت نظام زیرساختی است و باید تحول داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی اجرایی و تحقق یابد.

قاسمی با اشاره به هفت نظامی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تحول قرار گیرد، بیان کرد: این هفت نظام شامل؛ نظام یارانه‌ها، نظام بانکی، اصلاح پول ملی، نظام مالیاتی، بهره‌وری، گمرکات و نظام توزیع است.

وی با تأکید بر اینکه نحوه توزیع یارانه‌ها باید اصلاح شود، گفت: هدر رفت منابع ما زیاد است و جابجایی دهک‌ها نیز زیاد شده و برخی فقیرتر و برخی ثروتمندتر شدند و این امر بنابراین نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

جانشین معاونت سیاسی سپاه با تأکید بر اینکه ۱۱ هزار و ۲۰۰ شعبه بانکی باید جمع شود، تصریح کرد: بانک‌ها امروز هزینه نگه‌داری زیادی دارند و باید وان ۲۴ درصدی بدهند و با این درصد نمی‌شود اقتصاد مقاومتی اجرایی شود، نخستین اقدام این است که هزینه نگهداری بانک کاهش یابد.

قاسمی فساد را یکی دیگر از عمده‌ترین چالش‌های بانک‌ها برشمرد و افزود: این امر باید مورد اصلاح قرار بگیرد تا اقتصاد مقاومتی اجرایی شود همچنین اصلاح پول ملی و حذف صفرها نیز یکی دیگر از عوامل مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکثر مبادلات ما در ۲۲ گمرک انجام می‌شود، گفت: توازن باید در گمرکات ایجاد شود، در گمرکات نیز باز جای کارداریم و باید بیشتر ساماندهی شود.

جانشین معاونت سیاسی با بیان اینکه المان‌های فرهنگی ما بسیار ضعیف شده، تصریح کرد: اکنون تمام دنیا سود معقول را اجرا می‌کنند اما در ایران سود معقول و انصاف در معامله معنا ندارد، اینجا فرهنگ باید به کمک اقتصاد بیاید تا اقتصاد مقاومتی شود.

قاسمی با بیان‌ اینکه توان درآمدی کشور در سطح کلان بد نیست اما توزیع عادلانه نیست، افزود: جریان پولی در کشور موجود بوده اما توزیع خوب و عادلانه‌ای صورت نگرفته است.

وی با اشاره به برندسازی غذای حلال برای کمک به اقتصاد مقاومتی گفت: بازاریابی این نوع محصولات راحت است و اگر بتوانیم با توجه به ظرفیت استان گیلان در حوزه شیلات برای فرآوری غذایی و توسعه غذای حلال می‌توان به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کرد.

جانشین معاونت سیاسی سپاه با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی گفت: ظرفیت ایران در حوزه پتروشیمی، سیمان و فولاد نسبت به گذشته افزایش داشته و اکنون زیرساخت‌های اقتصادی ایران آماده‌تر از قبل است.

تحویل دو هزار مسکن مددجویی و محرومان

جانشین سپاه قدس گیلان نیز در این همایش ملی با اشاره به وظیفه پاسداری سپاه برای حفاظت از آرمان‌ها اظهار کرد: این وظیفه تنها در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود و لزوم مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابله با تهدیدات دشمن نیز ضروری است.

وی با اشاره به تحریم‌های دشمن علیه ایران گفت: دشمن تحریم‌های مختلفی را بر ما اعمال کرد و کینه خود را نسبت به مردم و انقلاب نشان دادند.

علی توشه با اشاره به موفقیت‌های سپاه در طی این سال‌ها افزود: هر جا که از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده شد موفقیت‌هایی در آن عرصه کسب شد اما از ظرفیت جوانان در برخی حوزه‌ها سو استفاده و بی‌توجهی شد.

جانشین سپاه قدس گیلان با اشاره به تحویل دو هزار مسکن مددجویی و محرومان گفت: این واحدها باهمت مردم و سپاه و بسیج در داخل و خارج از استان توسط سپاه ساخته و تحویل داده شد.

وی با اشاره به نقش سپاه در عرصه محرومیت‌زدایی بیان کرد: در عرصه آسیب‌های اجتماعی سه منطقه به‌شدت آلوده در گیلان انتخاب شد تا اقدامات لازم برای رفع این آسیب‌ها ازجمله مسئله اعتیاد و ایجاد اشتغال در آن موردتوجه قرار گیرد.

توشه یکی از طرح‌های بزرگی که توسط سپاه انجام شد را مسئله خودکفایی برنج برشمرد و تصریح کرد: طرح تولید و خودکفایی برنج با جامعه هدف ۶ هزار نفر، در ۳۰۰ روستا و با حضور مهندسان کشاورزی و نیروهای جهادی که بدون هیچ دستمزدی در روستا حضور پیدا کردند از طرح‌های مهم است.

جانشین سپاه قدس گیلان با تأکید برافزایش تولید برنج در گیلان گفت: با اجرای این طرح و با افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج و کاهش ضایعات می‌توانیم در تولید برنج در کشور به خودکفایی برسیم.

وی از مطالعه دو هزار آب‌بندان در استان گیلان خبر داد و افزود: اگر عمق این آب‌بندان ها تا دو متر نگه‌داشته شود دیگر دغدغه بی‌آبی در طول سال در استان گیلان نخواهیم داشت و در این عرصه نیز اقدامات لازم و جهادی توسط سپاه در حال انجام است.

اندیشه اقتصاد مقاومتی هنوز اجرایی نشده است

رئیس بسیج اساتید گیلان نیز در دانشگاه پیام نور مرکز رشت اظهار کرد: همایش اقتصاد مقاومتی حدود ۲۰ ماه زمان برد و دانشمندان متعددی را درگیر کرد.

وی با اشاره به هماهنگی هیئت اندیشه‌ورز برای حضور برخی از مدیران جاری و سابق در همایش اقتصاد مقاومتی افزود: در خصوص محورهای همایش بحث‌های زیادی انجام، کار جهادی و کار بسیجی توسط سپاه پاسداران صورت گرفت.

کیوان میرزایی با اشاره به تبیین مسئله اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: این اندیشه و تفکر هنوز اجرایی نشده و هنوز بعد از ماه‌ها تلاش و دریافت حدود ۱۰۰ مقاله در این زمینه هنوز جامعه علمی تا فرازهای مختلف اقتصاد مقاومتی فاصله دارد و علاوه بر کار علمی نیز باید در عرصه عملیاتی باید نقش خود را ایفا کند.

رئیس بسیج اساتید گیلان با اشاره به ظرفیت گیلان برای استفاده در بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی ازجمله پرورش قارچ، کیوی و ماهی گفت: در حوزه اشتغال با شناسایی افراد توانمند برای تولید انواع محصولات که در استعداد گیلان است اگر طرح توجیهی به بخش‌های سازندگی و بخش‌های اجرایی سپاه برسد موردبررسی قرار می‌گیرد تا بحث تولید داخلی و موضوع اشتغال را توسعه بخشد.

وی با بیان اینکه در بخش اجرا و عملیاتی شدن همایش اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران با انجام اقدامات اجرایی خود مکتبی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کند، افزود: این مکتب باید سندسازی شده و به جامعه علمی و اجرایی کشور عرضه شود.

میرزایی با بیان اینکه دست جامعه علمی کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی خالی است، گفت: انقلاب اسلامی آن‌قدر بزرگ و وسیع است که پس از ۴۰ سال کار شبانه‌روزی هنوز از فرازهای مختلف اقتصاد مقاومتی جامانده‌ایم.

رئیس بسیج اساتید گیلان با اذعان به اینکه ما در برخی شاخه‌های اقتصادی و اجتماعی نتوانسته‌ایم تولید اندیشه کنیم، گفت: با جمع‌آوری افراد متخصص در سپاه پاسداران و دانشگاهیان، حاصل کار بیش از ۶۰ جلسه، ۹۵ مقاله دریافت و بررسی شد و ۲۰ مقاله با استانداردهای مشخص پذیرفته شد.

وی با اشاره به انتخاب سه مقاله برای ارائه در همایش اقتصاد مقاومتی بیان کرد: امروز سه مقاله ارائه و مورد داوری علمی قرار می‌گیرند، در کنار باور بسیجی و جهادی می‌توان در تحقق مبانی اساسی اندیشه اسلامی قدم برداشت که یکی از آن‌ها تحقق اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار