کد خبر : 66550
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400- 32: 16

فصلی جدید در کتاب فعالیت‌های مسجدی/ تلاش کانون های مساجد گیلان زیر سایه کرونا

فصلی جدید در کتاب فعالیت‌های مسجدی/ تلاش کانون های مساجد گیلان زیر سایه کرونا

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان از ابتدای شیوع کرونا به شیوه‌های مختلف تلاش بر حفظ حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های مسجدی و بصیرت آفزایی آنان در میدان مقابله با تهاجم فرهنگی شدند.

به گزارش گیلانستان، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که برای مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای کارکردهای مساجد تشکیل شدند؛ با شیوع کرونا و تعطیلی مساجد همچنان به رسالت خود ادامه داده و به پایگاهی برای حضور همه اقشار تبدیل شدند. پیشتازی کانون‌های مساجد در لبیک گویی به مصوبات ستاد ملی کرونا و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جهت مبارزه با کووید ۱۹ و دستگیری از نیازمندان موجب نشد تا رسالت آنان در جبهه فرهنگی زیر سایه کرونا کمرنگ شود.

این روزها کانون ‌های مساجد با بهره‌گیری مناسب از دو شاخصه مهم فرهنگ یعنی آموزش و اطلاع رسانی به مقابله با کرونا پرداختند تا با ارتقا فرهنگ عمومی یاریگر کادر درمان و برگی موفق برای عبور از این روزهای سخت و پر دغدغه باشند.

در واقع، کرونا موجب نشد تا فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های مساجد کمرنگ شود و مدیران کانون‌ها با همتی جهادی و با بهره‌گیری از فضای مجازی به اجرای فعالیت‌های مختلف با مشارکت اعضای کانون پرداخته و از توقف آن جلوگیری کردند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان نیز همزمان با کانون‌های مساجد سراسر کشور از ابتدای شیوع کرونا پای کار بوده و نگذاشتند فعالیت‌های مساجد تعطیل شود و به شیوه‌های مختلف تلاش بر حفظ حضور نوجوانان و جوانان و بصیرت آفزایی آنان در میدان مقابله با تهاجم فرهنگی زیر سایه کرونا داشتند.

کانون فرهنگی هنری صالحین آستارا با ۴۴ عضو که ۲۰ عضو ثابت آن نوجوانان و جوانان هستند یکی از این کانون‌هاست که دغدغه اصلی مدیر کانون جذب نوجوانان به مسجد و ارتقای بینش آنان در مواجهه با جنگ نرم است.

*آموزش معارف اسلامی به نوجوانان با برگزاری کلاس‌های ورزشی 

«حسین قهرمانی» با بیان اینکه مسجد دارای کارکردهای مختلف تربیتی، آموزشی و اجتماعی است که با برگزاری برنامه‌های مختلف احیا شده و تاثیرات مهمی بر افکار و رفتار مخاطبان به ویژه نوجوانان دارد گفت: مسجد محل خودسازی و ارتقای بصیرت دینی و سیاسی است و عملکرد مسجد، باید جامع تمام کارکردها باشد و به یک کارکرد بسنده نشود.

مدیر کانون فرهنگی هنری صالحین آستارا با بیان اینکه در قالب برنامه‌های اردویی و ورزشی به دنبال ارتقای معرفتی نوجوانان در کارزار جنگ نرم هستیم افزود: با شیوع کرونا تنها ۲ ماه فعالیت‌های فرهنگی مسجد متوقف شد و بعد از آن با تشکیل گروه مسجد در شبکه‌های اجتماعی به اجرای برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف پرداختیم.

وی با اشاره به اقامه نماز جماعت همراه با اجرای طرح تلاوت نور در مسجد امام جعفر صادق(ع) اذعان کرد: برنامه‌های هفتگی مسجد شامل زیارت عاشورا، دعای توسل، زیارت آل یاسین و حلقه‌های معرفتی با محوریت مسائل روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جمعیت محدود برگزار می‌شود. همچنین برنامه تفسیر قرآن کریم امام جماعت مسجد ضبط  و فایل صوتی آن در صفحه مجازی کانون بارگذاری می‌شود.

قهرمانی کلاس‌های بصیرتی و اخلاقی ویژه نوجوانان را از دیگر برنامه‌های کانون عنوان کرد و بیان داشت: برای جذب بیشتر نوجوانان به این کلاس‌ها، کلاس‌های مذکور قبل از برگزاری کلاس‌های فوتبال دستی و دارت برگزار شده تا آموزش‌های اخلاقی، دینی و سیاسی را فراگیرند.

وی ادامه داد: در قالب اردوهای تفریحی یا زیارتی هم جلسات کوتاه اخلاقی و معنوی در دستور کار کانون قرار دارد.

مدیر کانون فرهنگی هنری صالحین آستارا مرکز نیکوکاری مسجد امام جعفر صادق(ع) آستارا را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: یکی از فعالیت‌های این مرکز رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه است که تاکنون ۶۰ مرحله توزیع بسته‌های کمک معیشتی و غذای گرم به ارزش افزون بر ۳۰ میلیون تومان را اجرا کردیم.

*فعالیت‌های هنری کانون الغدیر در آموزش کودکان

کانون فرهنگی هنری الغدیر مسجد جامع روستای پایین چاف نیز کانونی است که با بهره‌گیری از خلاقیت و فعالیت‌های هنری توانسته کودکان را جذب و آموزه‌های اسلامی و  قرآنی را در این قشر نهادینه کند. «زهرا شاغلانی» با تاکید بر اینکه ابزارهای هنری عاملی مهم در جذب کودکان به مسجد است از برگزاری کلاس‌های این کانون بر بستر فضای مجازی خبر داد و اظهارداشت: قبل از شیوع کرونا فعالیت‌های متنوعی برای سنین مختلف در مسجد برگزار می‌شد که امروز این برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود.

مربی کانون فرهنگی هنری الغدیر که به همراه همسر خود کانون را اداره می‌کند گفت: کلاس‌های طراحی و نقاشی کودکان به‌خاطر حفظ سلامت آنان در کانال مسجد و با بهره‌گیری از شیوه‌های جذاب برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این کانون با ۱۱۱ عضو در طرح ملی ایران قوی بیش از ۱۴ هزار امتیاز کسب کرد افزود: در رواق ترنج حائز رتبه شایسته تقدیر شدیم.

شاغلانی با تصریح اینکه فعالیت‌های کانون تنها به مسجد محل ختم نشده و در حوزه‌های مختلف اجرا می‌شود اذعان کرد: با بهره‌گیری از تکنیک نقاشی روی شیشه توانستیم فضای معنوی زیبایی در مدرسه شهید احمد سادات کیایی چاف ایجاد کنیم تا موجب پیوند بیشتر کودکان با معارف اسلامی شود.

وی از آموزش مجموعه کتاب‌های آموزشی مهدویت در کانون برای کودکان خبرداد و اعلام کرد: با یاری خدا موفق شدم این مجموعه کتاب تالیف جواد دی آبادی را تصویرسازی کنم تا مفاهیم آن برای کودکان قابل درک‌تر باشد.

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که بسیاری از فعالیت‌ها در پاندمی کرونا متوقف شد اما کانون‌های مساجد با هجرت به فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، اجازه ندادند فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در مناسبت‌های مذهبی و ملی تعطیل شود و با اجرای برنامه‌ها بر بستر فضای مجازی توانستند فصل جدیدی را در کتاب فعالیت‌های مسجدی باز کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار