کد خبر : 105456
تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردین 1403- 25: 22

جهان تشنه مرام امام علی(ع)/ ۲

فیلسوف انگلیسی؛ محکوم به حب علی(ع) هستیم!

فیلسوف انگلیسی؛ محکوم به حب علی(ع) هستیم!

خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان در اخباری کوتاه دیدگاه متفکران غربی در مورد امام علی(ع) را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان، هنگامی که آراء و نوشته های دانشمندان مسیحی را درباره امام علی (ع) بررسی می‌کنیم، بی تردید با دریایی از شگفتی تعبیر روبرو می‌شویم؛

 

توماس کارلایل، فیلسوف انگلیسی و صاحب کتاب «الابطال » عاشقانه و دردمندانه از علی علیه السلام یاد می کند: «ما چاره ای نداریم به غیر از آن که علی(ع) را دوست داشته باشیم; چه، او جوانمردی بلند قدر و نیک نفس بود.از سرچشمه وجدانش مهر و نیکویی سرازیر می گشت و از دلش شعله های دلاوری و شجاعت زبانه می کشید. در کوفه ناگهان به حیله کشته شد و شدت عدالتش موجب این جنایت گشت; چه او هر کس را چون خودش عادل می پنداشت.هنگامی که درباره قاتلش گفت وگو می شد، گفت: اگر زنده ماندم، خود می دانم با او چه رفتاری پیشه سازم و اگر درگذشتم کار با شماست: اگر خواستید قصاص کنید و ضربت شمشیرش را به ضربتی سزا دهید و اگر توانستید درگذرید! که این به تقوای الهی نزدیک تر است » .

 

کارلایل این سخن را از نهج البلاغه به عاریت گرفته است; چرا که حضرت در نامه بیست و سوم که در واقع آخرین وصیت نامه او به شمار می رود، درباره پسر ملجم وصیتی نموده که به راستی ابنای بشر را به تعجب وا می‌دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار