کد خبر : 42911
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مهر 1398- 47: 10

نذر اربعینِ یک جامانده/بانوی کارآفرین گیلانی ارادت خود را با هنرش به اباعبدالله نشان می‌دهد

نذر اربعینِ یک جامانده/بانوی کارآفرین گیلانی ارادت خود را با هنرش به اباعبدالله نشان می‌دهد

بانوی نمونه کارآفرین گیلانی امسال هنر خود را به نیت اربعین حسینی، نذر حرم‌های مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و ماهِ منیر بنی‌هاشم، حضرت عباس بن علی (ع) کرده است.

به گزارش گیلانستان خانم نیره نعیمی بانوی کارآفرین نمونه کشوری و نخبه بسیجی کشوری اهل شهرستان بندرانزلی است که از سال ۶۰ در حوزه فعالیت‌های هنری صنایع‌دستی مشغول است.

این بانوی کارآفرین از سال ۸۰ مدرس آموزش‌های مختلف هنر صنایع‌دستی از قبیل چهارتکه بافی، قیطان بافی، رشتی دوزی و دیگر هنرهای دستی است و هنرآموزان زیادی تحت آموزش این بانوی نمونه به هنرمندان شناخته‌شده و خبره تبدیل‌شده‌اند.

خبرنگار فارس در شهرستان بندرانزلی گفت‌وگویی با این بانوی نمونه کارآفرین داشته که امسال هنر خود را به نیت اربعین حسینی، نذر حرم‌های مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و ماهِ منیر بنی‌هاشم، حضرت عباس ابن علی (ع) کرده است.

لطفاً خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید، چند سال است مشغول فعالیت هنری هستید؟

نعیمی: بنده نیره نعیمی گورابی هستم از کار ۶۰ به‌صورت حرفه‌ای در کار صنایع‌دستی هستم و در کنار آن کار در حوزه کارآفرینی مشغول هستم و از سال ۸۰ با چند نفر شروع به کارآفرینی کردم که اکنون افرادی که در این حوزه با ما فعالیت می‌کنند ۴۰۰ نفر می‌شوند.

از چه سالی تصمیم گرفتید در حوزه هنرهای صنایع‌دستی فعالیت کنید؟

نعیمی: بنده یک مربی داشتم که سال ۶۴ برای اولین بار هنر چهارخانه دوزی را به بنده آموختند و من دیدم این هنر بسیار زیباست و پارچه‌ها باکیفیت و ارزانی در این رشته استفاده می‌شود، فعالیت خودم را در این رشته هنری بسط دادم.

کمی درباره این هنر بگویید، مواد اولیه آن چیست؟

نعیمی: از همان سال ۶۴ پارچه‌ها و مواد اولیه چهارخانه دوزی در داخل ایران تولید می‌شد، ازاین‌رو؛ فعالیت ما در این هنر به‌صرفه و جذاب بود، من نیز تصمیم‌ گرفتم پس از آموختن از مربی خود، خانم صبا این هنر را گسترش دهم.

دایره فعالیت شما در این رشته هنری چگونه و برای چه مواردی قابل‌استفاده است؟

نعیمی: چهارخانه دوزی در طراحی‌ها و بافت‌هایی برای سیسمونی گرفته تا سرویس اتاق‌خواب بزرگ‌سال، اتاق کودک، پذیرایی، سفره عقد، سرویس هفت‌سین، انواع لباس، تن‌پوش‌ها، تزئینات، پرده، جلد قرآن، جلد آلبوم، دفتر، کیف و کفش قابلیت استفاده و تزئین دارد.

فارس: چطور شد به فکر چهارخانه دوزی برای جلد قرآن افتادید؟

نعیمی: از سال ۸۴ هر زمان قرآنی تهیه می‌کردیم تصمیم‌ گرفتم‌ جلدی برای آن تهیه کنم تا سالم‌تر و منظم‌تر بتوانیم از آن‌ها نگهداری کنیم، با انواع و اقسام رودوزی‌ها، قلاب‌بافی‌ها و قلاب‌بافی‌ها سعی کردم جلدهای خوب و مقاومی قرآن‌ها را مجلد می‌کردم.

به‌جز چهارخانه دوزی به هنرهای دیگری مشغولید؟

نعیمی: قیطان‌دوزی، گلابتون دوزی، انواع فرش‌بافی، گلیم‌بافی، قلاب‌دوزی، گلدوزی با دست، جواهر دوزی، روبان دوزی، پته‌دوزی، تکه‌دوزی و انواع سراجی سنتی کیف و کفش نیز از هنرهایی است که در کارگاه هنری خود به آن مشغولیم.

درباره نذر اربعین بگویید، شنیده‌ایم امسال هنر خود را نذر اربعین‌ امام حسین (ع) کرده‌اید؟

نعیمی: ازآنجایی‌که توفیق زیارت اربعین را نداشتم تصمیم‌ گرفتم با کمک هنرجویان خود ۲۵ قرآن بزرگ که نمونه دوخت جلد آن‌ها در ایران نیست، ۱۰ قرآن کوچک و مفاتیح قیطان‌دوزی شده و چهارخانه دوزی شده را به حرم‌های امام‌ حسین (ع) و حضرت عباس (ع) اهدا خواهیم کرد تا وقتی زوار اربعین برای زیارت می‌روند و از این قرآن‌ها و مفاتیح استفاده می‌کنند ثوابی نیز برای هنرمندان ایران و انزلی که توفیق حضور در راه‌پیمایی عظیم‌ اربعین را نداشتند، نوشته‌ شود، ان شالله این هدایا تا اوایل هفته توسط دوستان زائر به کربلا برسند.

دوخت جلد این قرآن‌ها و مفاتیح‌ها چقدر به طول انجامید؟

نعیمی: هر جلد قرآن نیاز به یک ماه کار هنری برای آماده شدن دارد که ۲۵ قرآن چهارخانه دوزی و مابقی به‌صورت قیطان‌دوزی آماده اهداشده‌اند، ازآنجایی‌که هنرمندان این رشته هنری در منزل مشغول به فعالیت هستند زمان آماده‌سازی کمی به طول می‌انجامد‌.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار