کد خبر : 69770
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400- 38: 18

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

کلیه آثار تصرف در جنگل های فتاتو را جمع آوری کردیم/ حتی یک درخت هیرکانی قطع نشده

کلیه آثار تصرف در جنگل های فتاتو را جمع آوری کردیم/ حتی یک درخت هیرکانی قطع نشده

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از جمع آوری کلیه آثار تصرف در جنگل های فتاتو خبر داد و اضافه کرد: حتی یک گونه از جنگل های هیرکانی در این منطقه قطع نشده و تعدادی درخت دست کاشت از گونه صنوبر قطع شده است.

به گزارش گیلانستان، جنگل های هیرکانی یکی از آخرین و معدود باقی مانده های جنگل های باستانی خزان کننده روی کره زمین هستند که بی وقفه از دوران سوم زمین شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده اند.

این جنگل ها یکی از نادرترین و ارزشمندترین رویشگاه های طبیعی پهن برگ در جهان معرفی شده اند و در اصل می توان برخی از منابع این رویشگاه ها را فسیل زنده دانست.

خبر قطع درختان جنگلی در منطقه فتاتو شهرستان خمام طی روزهای گذشته در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می شود، اما تمرکز بخشی از این اخبار بر هیرکانی بودن و ثبت ملی شدن این جنگل ها و تمرکز بخش دیگر بر مالک داشتن این اراضی است.

میرحامد اختری در واکنش به اخبار منتشر شده، کلیه اسناد ملکی مربوط به اراضی ملی تا قبل از سال ۴۱ را فاقد اعتبار دانست و اظهار کرد: همچنین هیچگونه سند و مدرکی دال بر اثر ملی بودن جنگل های منطقه فتاتو وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هرگونه ادعا درباره ثبت ملی شدن جنگل های فتاتو باید با اقدام و عمل همراه باشد، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به محض اطلاع از تخریب اراضی ملی در منطقه مذکور وارد عرصه شد و رای قضایی مبنی بر توقف هرگونه اقدام در این منطقه را دریافت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، ثبت ملی شدن جنگل های هیرکانی را به معنی عدم مالکیت سازمان جنگل ها ندانست و یادآور شد: اگر ادعای ثبت ملی شدن جنگل های فتاتو درست باشد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همچنان مالکیت این اراضی را بر عهده دارد و مرجع قضایی این اداره کل را به عنوان مالک می شناسد.

اختری، با بیان اینکه طی چند روز اخیر دیوار و دروازه منطقه تصرف شده را تخریب کردیم و با جرثقیل کانکس ها را برداشتیم، گفت: اداره کل منابع طبیعی حفاظت از اراضی ملی به ویژه جنگل های هیرکانی را اولویت نخست خود می داند.

وی منطقه تصرف شده را حدود پنج هکتار دانست و خاطرنشان کرد: فردی که اقدام به تصرف منطقه کرده بود را به مراجع قضایی معرفی کردیم؛ این فرد قبلا دو هکتار از منطقه مذکور را تصرف کرده بود که با برخورد نیروهای حفاظتی مواجه شد و مجددا به تصرف خود ادامه داده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از جمع آوری کلیه آثار تصرف در جنگل های فتاتو خبر داد و اضافه کرد: حتی یک گونه از جنگل های هیرکانی در این منطقه قطع نشده و تعدادی درخت دست کاشت از گونه صنوبر قطع شده است.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ثبت جهانی جنگل های هیرکانی مشارکت داشتند، تاکید کرد: مناطق جنگلی گیلان در سه شهرستان تالش، فومن و رودبار جزو مناطق حفاظت شده هیرکانی هستند و سند مالکیت به نام اداره کل منابع طبیعی است، در حالی که منطقه فتاتو جزو این مناطق نیست.

اختری، حفاظت از جنگل و مرتع و ساحل را ماموریت اصلی اداره کل منابع طبیعی دانست و گفت: به احدی اجازه تخریب و تصرف منابع طبیعی را نمی دهیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار