کد خبر : 45569
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 دی 1398- 23: 17

رئیس جهادکشاورزی گیلان:

۲۸ درصد اشتغال گیلان در حوزه کشاورزی است

۲۸ درصد اشتغال گیلان در حوزه کشاورزی است

رئیس جهادکشاورزی گیلان ۲۸ درصد اشتغال گیلان را در حوزه کشاورزی دانست و گفت: از چهار میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در کشور بیش از ۳۰۰ هزار نفر گیلانی هستند.

به گزارش گیلانستان علی درجانی امروز  (۵ شنبه ۱۲ دی ماه)، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به پیوند کشاورزی با معیشت و اشتغال مردم گیلان، اظهار کرد: علاوه بر اقتصاد، امنیت استان با کشاورزی گره خورده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در گیلان کشت می شود، افزود: گیلان در تولید ۲۰ محصول کشاورزی جزو برترین های کشور است. در حالی که گیلان کمتر از یک درصد از مساحت کشور را دارد ۳.۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهادکشاورزی گیلان اراضی کشاورزی استان را ۴۲۸ هزار هکتار دانست که معادل ۸۵ درصد است و اضافه کرد: از چهار میلیون بهره بردار بخش کشاورزی در کشور بیش از ۳۰۰ هزار نفر گیلانی هستند.

درجانی ۲۸ درصد اشتغال گیلان را در حوزه کشاورزی دانست و عنوان کرد: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، احیا و بازسازی آب بندان ها، بهره وری و صیانت از اراضی، احیای قنوات، توسعه کشت گلخانه ای، تولید بذر گواهی شده و توسعه سامانه های نوین آبیاری از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی گیلان در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ۸۶ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تجهیز و نوسازی شده است، گفت: گیلان جزو استان های باران خیز کشور است، اما کمتر از ۱۰ درصد روان آب ها را مورد استفاده قرار داده ایم، اما در جریان اجرای طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری توانستیم ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی کنیم.

رئیس جهادکشاورزی گیلان توسعه باغات در اراضی شیبدار و مکانیزاسیون را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: ۳۰۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج را در استان مستقر کردیم که موجب رشد چهار درصدی مکانیزاسیون گیلان شد.

درجانی، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، آب و خاک و امور فنی و مهندسی و صنایع تبدیلی و غذایی و… را از جمله زیرپروژه های اقتصاد مقاومتی گیلان دانست و عنوان کرد: ۷۵۰ هزار تن برنج سفید کیفی به صورت سالانه در گیلان تولید می شود. همچنین تولید ۶۰۰ تن بذر گواهی شده برنج را به ۱۱۰۰ تن رساندیم.

وی از تولید ۵۰۰۰ تن بذر گواهی شده به عنوان زیرساخت مهم تولید محصول استراتژیک برنج خبر داد و یادآور شد: ۴۲۱ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در بخش کشاورزی تخصیص می یابد.

فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز، با اشاره به شرایط ویژه پروژه های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت، گفت: این پروژه ها در بخش خصوصی اجرایی می شود و لذا مدیریت و کنترل آن سخت است.

وی از پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد خبر داد و اضافه کرد: ۱۱۰ پروژه آماده بهره برداری داریم که تا نیمه نخست سال ۹۹ افتتاح می شود.

رئیس سازمان صمت گیلان خواستار افزایش سرانه پرداخت تسهیلات اشتغال گیلان از ۷۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان شد و خاطرنشان کرد: در بخش صنعت مکلف به پرداخت ۳۷۳ میلیارد تومان تسهیلات هستیم که تاکنون ۱۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار