کد خبر : 48787
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اسفند 1398- 12: 17

افسارگسیختگی ویروس کرونا در گیلان/ یاریگری برای یاری هست؟

افسارگسیختگی ویروس کرونا در گیلان/ یاریگری برای یاری هست؟

بعد از گذشت دو هفته از شیوع کرونا ویروس در گیلان کنترلی بر روی کووید ۱۹ نیست و به سرعت می‌تازد و آمار قربانیان و مبتلایان را افزایش می‌دهد،

به گزارش گیلانستان اخبار هر روز وحشتناک‌تر و اسفناک‌تر می‌شود. طی دو هفته گذشته که شیوع بیماری کووید ۱۹( کرونا) در گیلان علنی و یک به یک تخت‌های بیمارستان‌های استان از بستری بیماران دارای عفونت تنفسی اشغال شد، وضعیت استان گیلان بحرانی‌تر شده است. اگرچه در ابتدای اعلام رسمی شیوع این ویروس در استان، مسئولان تلاش کردند که نشان دهند همه چیز تحت کنترل و مدیریت است اما با سپری شدن دو هفته از آنچه در ابتدا از شیوع کرونا در گیلان می‌گذرد، حال به نظر می‌رسد که هیچ چیز در گیلان تحت کنترل و مدیریت نیست.

 

بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از اشغال تخت‌ها و در اختیار گذاشتن کلیه تجهیزات و امکاناتشان برای درمان بیماران مبتلا خبر می‌دهند و با ابتلای روزافزون مردم گیلان به این بیماری، عملا کار به جایی رسیده که با اشباع بیمارستان‌های رازی، پورسینا، رسول اکرم (ص) رشت در کنار بیمارستان‌های خصوصی این شهر، بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان‌های رازی رشت و لاکان این شهر مستقر شده است. از سوی دیگر در شرق گیلان نیز بیمارستان‌های دولتی و خصوصی لاهیجان، بیمارستان امینی لنگرود، بیمارستان شهید انصاری رودسر از حضور مبتلایان اشباع شده و بیمارستان نیمه ساخت شهید حسین پور لنگرود در شرف تجهیز برای بستری شدن مبتلایان جدید احتمالی طی چند روز آینده است. حتی تجهیز سالن ورزشی طالقانی لنگرود برای بستری کردن بیماران نیز آغاز شده است و در رشت، رایزنی‌ها برای آماده سازی مصلی بزرگ این شهر برای مبتلایان صورت گرفته است.

 

مروری که طی دو هفته گذشته بر سر گیلان و گیلانی توسط این ویروس چینی‌الاصل آمده، نشان می‌دهد که نه تنها کمبود تاسیسات پزشکی شامل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و خصوصی در استان و زیرساخت های موردنیاز در گیلانی که رویای تبدیل شدن به قطب سلامت کشور را در سر می‌پروراند، به طور جد خودنمایی کرده بلکه عدم قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت درست در این بحران نیز در گیلان موجب وقوع چنین ضایعه دردناکی برای استان شده است.

هرچند طی ۷۲ ساعت گذشته، داد نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی بلند شده اما به نظر می رسد هیچ گوشی در تهران، پایتخت کشور، صدای گیلان و گیلانی را نمی شنود.!

«غلامعلی جعفرزاده» نماینده مردم رشت در مجلس دهم، آمار تلفات کرونا در گیلان را بیشتر از آمار رسمی اعلام شده، می‌داند و طی نامه‌ای از رییس جمهور خواسته که به استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان اختیار تام برای قرنطینه کردن و تعطیلی استان اعطا شود‌. وی خطاب به حسن روحانی گفته: در غیر اینصورت شاهد فاجعه بزرگ انسانی بی‌سابقه که در یکصد سال اخیر سابقه نداشته، خواهید بود.

«جبار کوچکی نژاد» نماینده دیگر مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز رشت را بحرانی‌ترین شهر درگیر ویروس کرونا در دنیا دانسته است. وی گفته: اوضاع کرونا در رشت از همه جهان بحرانی‌تر است و باید واقعیت‌های این بیماری به مردم اطلاع داده‌ شود تا بدانند در شرایط بسیار بدی هستیم. کوچکی نژاد معتقد است گیلان در صدر درگیری با کرونا است و باید در رشت ستاد عملیاتی ویژه برپا شود.

 

علاوه بر مدیران، مردم استان نیز دچار سردرگمی شده‌اند و با وجود مشاهده وضعیت بحرانی گیلان در مقابله با این ویروس، دلیل عدم هماهنگی دستورات دولتی برای برقراری ساعات کاری و باز ماندن جاده‌ها و در مقابل توصیه‌های بهداشتی و ایمنی مبنی بر ماندن در خانه‌ها را نمی‌دانند. به طوری که با اینکه بعد از گذشت دو هفته، هیچ کنترلی بر روی شیوع ویروس کرونا در گیلان نیست و کووید ۱۹ به سرعت می‌تازد و آمار قربانیان مبتلایان را افزایش می‌دهد، دستورات و بخشنامه‌های لحظه‌ای برای برقراری روال ساعات کاری ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها در سطح کشور و به تبع آن در گیلان منجر شده مجددا کارمندان و کارگران در محل کار خود حاضر شوند تا با این دستورات دولت، عملا هر اقدامی در شکست دادن این ویروس با مبنای قطع زنجیره شیوع انسانی آن در استان، بی نتیجه باقی بماند.

از سوی دیگر، علاوه بر کمبود تجهیزات بهداشتی در سطح داروخانه های استان همچون ماسک، الکل و ژل ضدعفونی کننده دست، کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در شدیدترین کمبودها و تجهیزات به سر می برند به طوری که هر روز آمار جدیدی از درگذشت پرستاران، پزشکان و پرسنل بیمارستان های گیلان به گوش می رسد که در مقابله ی رویارویی با این ویروس شایع در سطح بیمارستان های استان هستند.

درگذشت دکتر وحید منصف دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نرجس خانعلی زاده پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان، دکتر محمد محمدی پزشک پیشکسوت رشت، دکتر محمدعلی ربیعی پزشک عمومی شهرستان شفت،على شیخ‌مرادى سوپروايزر بیمارستان قائم رشت، دکتر حمید لطفی متخصص ارتوپدی صومعه‌سرا، دكتر سيامك ديوشلى متخصص اطفال بندرانزلى اسامی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که تاکنون جان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داده‌اند و بیم آن می‌رود با ادامه کمبود تجهیزات پس از گذشت دو هفته، اکثر کادر درمان استان مبتلا به بیماری شوند.

درگیر شدن کادر درمان با این بیماری که یکی از دلایل آن کمبود امکانات حفاظت شخصی از جمله ماسک، گان و دستکش است به حدی است که انجمن‌های پزشکی در سطح استان چشم به دستان خیرین و کمک‌های مردمی دوخته اند، به‌طوریکه با جمع آوری کمک‌های مردمی تلاش شده تا حدودی این کمبودهای ناگزیری که منجر به بی دفاع شدن کادر درمان استان در مراقبت از بیماران شده، جبران شود و در برخی شهرهای استان نیز مردم به صورت خودجوش اقدام به دوخت ماسک و تامین مایحتاج بیمارستان‌های استان کرده‌اند.

 

به نظر می رسد با اینکه ۱۵ روز از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در گیلان و شمال کشور می‌گذرد، توانایی کنترل آن موفق نبوده و با تداوم ناتوانی آن در استان، طلب کمک از رییس جمهوری و هیات دولت بی‌جواب باقی می‌ماند. گویی هیچ یاریگری برای یاری گیلان وجود ندارد طوری‌که جوانان گیلانی، حتی برای جلوگیری از ورود مسافران احتمالی به گیلان به دلیل بسته نشدن راه‌های ورودی استان، خود در مسیرهای ورودی استان حاضر شده‌اند و با تشکیل زنجیره انسانی به ممانعت از ورود مسافران به اقدام کنند.

با وجود چنین بی سر و سامانی در گیلان، باز به نظر می آید تا رسیدن بهار در هفته آینده، چالش های بسیاری در مقابل پای مدیرانی است که عزمی برای کنترل این وضعیت ندارند و نتیجه تصمیمات و عدم اقدام شان، هر روز بر شمار قربانیان این ویروس از اقشار مختلف در گیلان می‌افزاید. ویروسی که به سرعت در کوچه و خیابان‌های گیلان می‌تازد و جان گیلانیان را بی‌جان می‌کند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار