کد خبر : 98409
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402- 38: 11

انرژی هسته‌ای برای کنترل آفات کشاورزی در گیلان به کار گرفته می‌شود

انرژی هسته‌ای برای کنترل آفات کشاورزی در گیلان به کار گرفته می‌شود

.

به گزارش گیلانستان، محمدرضا عباسی مژدهی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی گیلان در حال امضای تفاهمنامه مشترکی با سازمان انرژی اتمی است تا در قالب پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه کنترل آفات اقدام کند.

 

وی عنوان کرد: در نخستین قدم کنترل یکی از آفات زیتون به نام آفت پسیل در برنامه قرار دارد و مقدمات آن فراهم شده است.

 

آفت پسیل زیتون با تغذیه از شیره گیاهی، ماده ای به اسم عسلک تولید می‌کند. این امر نیز موجب جذب گرد و خاک و مانع از تنفس و فتوسنتز برگ شده و در نهایت سبب افت عملکرد کمی و کیفی درختان زیتون می‌شود. نام های دیگر آفت پسیل، ‌ عباراتی مانند سفیدک، ‌ برفک و عسلک زیتون می باشد.

 

مژدهی ادامه داد: زمینی به مساحت ۵۰ هکتار برای احداث مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای در منطقه لاکان رشت اختصاص یافته و مراحل تکمیل این مرکز تا پایان سال جاری و اوایل سال ۱۴۰۳ انجام می شود و استان گیلان را در بخش تحقیقات نوین و فناوری های هسته برتر و ممتاز می کند.

 

وی عنوان کرد: با احداث این مرکز ضایعات کمتری در محصولات کشاورزی خواهیم داشت تا با افزایش عملکرد و منابع و استفاده از این تکنیک ها محصولات را از حشرات مضر آسیب زا مصون نگهداریم.

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی گیلان با اشاره به مزایای انرژی اتمی در استفاده بهینه و مثبت در عرصه‌های غیر از تولید انرژی و بهره‌گیری از این شیوه در کشاورزی سالم و تولید محصول سالم و پایدار، گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز که آن‌را به طور جدی دنبال می‌کند مبارزه و کنترل آفات و بیماری‌ها می‌باشد و بدنبال آن هستیم که از انرژی سودمند هسته‌ای برای کنترل آفات استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان انرژی اتمی تولید محصول سالم و کنترل آفات است لذا این مرکز در قدم اول برای کنترل آفت پسیل زیتون و در قدم‌های بعدی به دنبال سایر کنترل عوامل خسارت زا بر روی محصولات کشاورزی گیلان است.

 

مژدهی اضافه کرد: در کنترل آفت سپردار توت نیزکه یکی از محدودیت‌هایی است که چالش هایی برای صادرات این محصول ایجاد کرده است بدنبال آن هستیم که با پرتو تابانی و استفاده از انرژی سودمند هسته ای برای کنترل آفاتی از این دست اقدام کنیم. در ایجاد مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای مهم آن است که بتوانیم نتایج را استحصال کرده و در عرصه زراعت و باغبانی از آن استفاده کنیم.

 

آفت سپردار توت میزبان اصلی درخت توت بوده و پوره های آفت پس از خروج از تخم روی تنه و شاخه های اصلی درخت مستقر شده و با تغذیه از شیره گیاهی سبب ضعف عمومی، ریزش برگ، خشکیدگی سرشاخه ها و در نهایت در صورت عدم اقدامات کنترلی، خشکیدگی درخت می شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار