کد خبر : 42876
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 مهر 1398- 03: 17

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان:

بحران اراضی در شمال کشور/ متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان دائماً در حال کاهش است

بحران اراضی در شمال کشور/ متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان دائماً در حال کاهش است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از خطر کاهش متراژ زمین‌های زراعی و باغی این استان خبر داد و گفت: مسائل ارثی و بالطبع قطعه‌بندی کردن اراضی توسط وراث از اصلی‌ترین عوامل بروز این اتفاق است.

به گزارش گیلانستان یاور پیرعلایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث تسطیح و ساماندهی اراضی شالیکاری گیلان یکی از اولویت‌های این استان به‌شمار می‌رود اظهار داشت: مستندات و آمارها نشان می‌دهد متراژ زمین‌های زراعی و باغی گیلان به‌علت وجود مسائل ارثی دائماً در حال کاهش یافتن است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان، توسعه روستایی در تمام ابعاد آن را از اهداف اساسی دولت اعلام کرد و بیان داشت: توسعه روستایی شاخص‌های بسیار متعددی از حیث برخورداری از امکانات و تجهیزات تا درآمدهای پایدار دارد که تحقق هر کدام از این مؤلفه‌ها به برنامه‌ریزی و صرف اعتبارات نیازمند است.

پیرعلایی دانش بومی، سطح مشارکت‌های مردمی، سرمایه‌گذاری و تأمین درآمدهای پایدار در سطح روستاها را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در این زمینه‌ها تاکنون استانداری گیلان و دستگاه‌های اجرایی کارها و اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که البته روند این خدمات‌رسانی‌ها در مناطق روستایی همچنان ادامه دارد.

وی سطح برخورداری روستاهای استان گیلان در حوزه برق‌رسانی را مورد اشاره قرار داد و در تشریح این موضوع تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح ۲ هزار و ۵۵۷ روستای گیلان عملیات برق‌رسانی انجام شده است و طبق آمارهای موجود نیز صد در صد روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از گازرسانی به ۲ هزار و ۱۵ روستای این استان نیز خبر داد و ابراز داشت: ۲۹۸ هزار خانوار روستایی در گیلان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و با توجه به پایان عملیات گازرسانی در ۹۳ روستای دیگر، آمار برخورداری این استان از حیث گازرسانی تا پایان سال افزایش می‌یابد.

پیرعلایی با اعلام اینکه تاکنون به هزار و ۶۷۸ روستای گیلان آب‌رسانی شده است، برخورداری ۷۶۳ هزار نفر از خدمات آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه ارتباطات نیز ۲ هزار و ۴۷۹ روستا از تلفن خانگی ثابت و ۲ هزار و ۲۶۸ روستای استان گیلان نیز از امکان اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.

وی با ابراز اینکه گیلان بین دیگر استان‌ها از حیث وجود تعداد دهیاری‌ها در رتبه پنجم کشوری قرار گرفته است از سکونت ۳۶.۷ درصد مردم این استان در مناطق روستایی سخن گفت و خاطرنشان کرد: استان گیلان دارای ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان، ۲ هزار و ۵۶۷ روستا، هزار و ۸۳۲ دهیاری و ۹۲۷ هزار نفر جمعیت روستایی است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با تأکید بر اینکه شاخص توسعه انسانی دارای سه مؤلفه مهم است تصریح کرد: سطح امید به زندگی از بدو تولد، آموزش و سطح اقتصادی از جمله این مؤلفه‌ها محسوب می‌شوند و گیلان از لحاظ شاخص‌های توسعه انسانی در مناطق روستایی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار