کد خبر : 101900
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402- 00: 23

مدیرکل صمت گیلان:

تعرفه تجاری پنج تا ۲۰ درصدی میان ایران و روسیه مطلوب نیست

تعرفه تجاری پنج تا ۲۰ درصدی میان ایران و روسیه مطلوب نیست

مدیرکل صمت گیلان تعرفه تجاری پنج تا ۲۰ درصدی میان ۲ کشور ایران و روسیه را مطلوب ندانست و گفت: تعرفه‌ها برای کالاهای برخی کشورهای همسایه ایران و کشورهای (مشترک المنافع) بین صفر تا پنج درصد است.

به گزارش گیلانستان، تیمور پورحیدری مدیرکل صمت گیلان عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در سالن غدیر استانداری با اشاره به عملکرد قابل قبول هشت ماه گذشته این اداره‌کل صمت در حوزه صدور کارت بازرگانی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۷۷ کارت بازرگانی در گیلان صادر شد که این بخش نسبت به سال قبل ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

 

وی از رشد پنج درصدی صادرات و واردات کالا به لحاظ وزنی خبر داد و گفت: در هشت ماه گذشته، صادرات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش داشته و در بخش واردات کالا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۷۸ درصدی و به لحاظ ارزشی هم افزایش ۵۸ درصدی داشته است. که

 

مدیرکل صمت گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رفع موانع تجاری میان ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: تاخیر در اعلام استعلام گواهی‌های بهداشت‌ صادر شده توسط طرف روسی، نبود سامانه برخط رسمی برای استعلام گواهی بهداشت در آن کشور، انتظار نوبت طولانی کشتی‌های تجاری حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی جهت پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کالاها به کشتی‌ها در بنادر کشور روسیه از جمله موانع توسعه مناسبات بین ۲ کشور است.

 

به گفته وی، ناآشنایی با استانداردهای لازم کالاهای کشاورزی مورد نیاز در روسیه و برگشت محصولات کشاورزی و تعرفه سنگین روسیه بر واردات کالاهای ایرانی از دیگر موانع توسعه مناسبات بین ۲ کشور است.

 

پورحیدری تعرفه تجاری پنج تا ۲۰ درصدی میان ۲ کشور ایران و روسیه را مطلوب ندانست و افزود: تعرفه‌ها برای کالاهای برخی کشورهای همسایه ایران و کشورهای (مشترک المنافع) بین صفر تا پنج درصد است، لذا شرایط همکاری‌های تجاری با تعرفه پنج تا ۲۰ درصدی برای کالای ایرانی وارداتی به این کشور مطلوب نیست.

 

مدیرکل صمت گیلان با بیان اینکه ضعف و نقص لجستیکی درحوزه انبارداری منطقه متناسب با بازار موجود در ایران و روسیه یکی دیگر از مشکلات ترانزیت میان ۲ کشور است، گفت: در بخش ایجاد ترمینال اختصاصی کانتینری اعم از یخچالی و غیریخچالی باید سرمایه‌گذاری شود و پایانه اختصاصی صادرات مجهز به امکانات سورتینگ (جداسازی) و سردخانه به منظور تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی بویژه کالاهای فاسد شدنی ایجاد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار