کد خبر : 74324
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400- 35: 7

مدیر جهاد کشاورزی رودبار:

توسعه کشت یکی از محصولات فراسرزمینی در رودبار

توسعه کشت یکی از محصولات فراسرزمینی در رودبار

مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: کشت کلزا که یکی از محصولات فراسرزمینی است در رودبار رو به افزایش است.

به گزارش گیلانستان، ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، نیاز به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع دارد.

در این میان کشت فراسرزمینی می‌تواند راهکاری برای تأمین محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشور باشد. طی سال‌های اخیر نیز بحث کشت فراسرزمینی در کشور پررنگ بوده و مقام‌های بالادستی خواستار توجه به آن شده‌اند ضمن اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز به این طرح توجه شده و لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف کرده در واردات محصولات کشاورزی و دامی در شرایط مساوی اولویت خرید خود را از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

کارشناسان معتقدند که با اجرای این طرح می‌توان در حوزه تولید محصولاتی که امکان و ظرفیت تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد، گام‌های خوبی برداشت.

کلزا جزء ۴ محصول فراسرزمینی 

محصولات فراسرزمینی فقط چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان است. اما به نظر می رسد باید برای تولید این محصولات در داخل کشور نیز برنامه ریزی هایی انجام شود.

سروش ابراهیمی مدیر جهاد کشاورزی رودبار در گفت و گو با ایسنا گفت: رودبار قطب تولید کلزا در استان است و ضروری است برای توسعه کشت این محصول در شهرستان گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۸ هکتار از اراضی رودبار به کشت کلزا اختصاص یافت، افزود: امسال ۱۵۲هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است و این پتانسیل وجود دارد که در هزار هکتار از اراضی این شهرستان کلزا کاشته شود.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشت کلزا در رودبار کاهش یافته بود این بود که یک شرکت ناکارآمد با توزیع بذر نامرغوب، کلزاکاران را دچار ضرر و زیان کرد و از آن پس کشاورزان دلخور شدند.

تلاشی دوباره برای توسعه کشت کلزا در رودبار  

مدیر جهاد کشاورزی رودبار خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم دوباره کلزاکاران را برای کشت کلزا ترغیب کنیم.

وی افزود: پارسال ۶۸ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختصاص یافت اما پیش‌بینی می‌شود سال آینده ۴۰۰ هکتار از اراضی رودبار به کشت کلزا اختصاص یابد.

ابراهیمی ادامه داد: برنامه داریم در زمین‌های دیم این شهرستان، کشت کلزای بیشتری انجام شود و برای تحقق این امر هیچ شرکتی را برای توزیع بذر ورود ندادیم و خودمان با کشاورزان کار می کنیم.

وی گفت: برای توسعه کلزاکاری در رودبار به حمایت دولت نیاز داریم و باید کشت قراردادی را جا بیاندازیم. با شکل گیری کشت قراردادی افراد توانمند شناسایی می شوند.

استقبال روزافزون جوانان برای ورود به کلزاکاری در رودبار  

مدیر جهاد کشاورزی رودبار خاطرنشان کرد: ترغیب جوانان برای کشت کلزا بیشتر شده است و محصولی مثل کلزا برایشان افزایش درآمد قابل توجهی را ایجاد می کند.

ابراهیمی ادامه داد: کشت کلزا از ۱۵مهر تا ۱۵آبان در رودبار آغاز می‌شود، و از اوایل اردیبهشت ماه برداشت کلزا آغاز می شود.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار