کد خبر : 88560
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401- 00: 22

با همت گروهی جهادی؛

خانه والدین شهید «محمد پیدا» پس از ۴۰ سال روشن شد

خانه والدین شهید «محمد پیدا» پس از ۴۰ سال روشن شد

برق‌رسانی به خانه والدین جاویدنام محمد پیدا با همت یکی از گروه‌های جهادی آستارا و همکاری اداره برق این شهرستان انجام و پس از حدود ۴۰ سال خانه والدین این شهید روشن شد.

به گزارش گیلانستان، استان گیلان در دوران دفاع مقدس هشت هزار شهید تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده که یکی از آنها محمد پیدا متولد بخش لوندویل شهرستان آستارا است؛ وی وقتی که تنها ۲۲ سال داشت در مناطق عملیاتی غرب کشور مفقود الاثر شد.

 

جاویدنام پیدا از جمله شهدایی است که تا کنون مظلوم واقع شده و حتی یادواره‌ای برای او برگزار نشده است؛ از این رو قرار بود یادواره‌ای مختص این شهید توسط گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد متعلق به پایگاه شهید آهنی مسجد امام جعفر صادق (ع) آستارا برگزار شود.

 

چهارم مهر امسال یادواره‌ای به نام آبروی محله با همکاری هیات رزمندگان اسلام در روبه‌روی خانه والدین شهید پیدا برنامه‌ریزی شد اما به دلیل نبود برق این مراسم نیز لغو به زمان دیگری موکول گردید و از همان زمان پیگیری گروه جهادی برای برق‌رسانی به خانه والدین شهید آغاز شد.

 

ابتدا تلاش شد تا با جلب همکاری مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط یادواره جاویدنام پیدا در آبان‌ماه برگزار گردد اما کارها آن چنان که تصور می‌شد پیش نرفت؛ اعضای گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد ولی از پا ننشستند و تلاش کردند تا اتمام برق‌رسانی را به ایام‌الله دهه مبارک فجر امسال برسانند.

 

مسئولان آستارا هم کار را پیگیری می‌کردند و امید می‌رفت که این امر گره‌گشای موانع موجود باشد، به طوری که فرمانده ناحیه سپاه آستارا در نشست هماهنگی برنامه‌های دهه فجر ۱۴۰۱ این شهرستان از مراحل نهایی دریافت مجوز اجرای پروژه خبر داد.

 

با این وجود باز هم طولانی شدن فرآیندهای اداری در کنار همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها و چند نفر مسئولان و کارشناسان شهرستان آستارا که به طور غیرمستقیم در پروژه دخیل بودند، موجب تداوم محرومیت والدین مهجور جاوید نام پیدا شد.

 

اگرچه کار از کار گذشت و پروژه به دهه فجر امسال نرسید، اما اعضای گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد به جد پیگیر موضوع شدند تا اینکه از هفته اول اسفند مجوزهای لازم را برای اجرای پروژه برق‌رسانی دریافت کردند.

 

عضو گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: برای اجرای این برق‌رسانی در روستای نظرمحله از توابع شهرستان آستارا پنج عدد تیر برق از ابتدای جاده اصلی تا خانه والدین شهید پیدا نصب و حدود ۱۷۰ متر کابل‌کشی انجام شد.

 

سیدرضا میرنظری افزود: ترانس مورد نیاز این خانه از طریق اداره برق آستارا با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق استان و کنتور نیز با ارایه نامه‌ای از سوی اداره بنیاد شهید شهرستان از سوی اداره برق به طور رایگان تامین گردید.

 

وی با اشاره به نصب پنج عدد لامپ برای تامین روشنایی خانه بیان کرد: ۱۳۰ میلیون ریال برای خرید کابل، ۲۵ میلیون ریال برای سیم‌کشی و ۲۰ میلیون ریال هم برای پیگیری‌ها و کاغذبازی‌های اداری هزینه شد.

 

عضو گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد اضافه کرد: اگرچه حدود ۲ هزار متر آن‌طرف‌تر یک ویلا از سال‌ها پیش دارای برق بود و حتی یک رشته کابل برق فشار قوی هم از نزدیکی خانه والدین شهید پیدا عبور کرده بود، اما این خانواده حدود چهار دهه برق نداشتند.

 

وی یادآور شد: پس از سال‌ها بی‌توجهی، نخستین درخواست برای برق‌رسانی به خانه والدین جاویدنام شهید محمد پیدا در سال ۱۳۸۵ ارایه شد ولی با توجه به موانعی که بر سر راه وجود داشت، کار به جایی نرسید.

 

میرنظری با اشاره به حضور و دیدار مسئولان متعدد در مناسبت‌های مختلف از این خانه روستایی-جنگلی اظهار کرد: سوابق نامه‌نگاری‌ها نشان می‌دهد که پیش از این سه نفر از فرمانداران آستارا و سه نفر از مسئولان اداره برق شهرستان تمایل به پیگیری موضوع داشتند اما با توجه به موانعی که پیش آمد، کار را رها کردند.

 

وی عنوان کرد: این بار هم کار آسان نبود و با وجود اقدام جهادی اداره برق آستارا و بخشداری لوندویل به ویژه معاون عمرانی بخشدار که از هیچ کمکی دریغ نورزید و برخلاف سایر دستگاه‌های ذی‌ربطی که اقدام و نظرشان تاثیرگذار بود، جهاد کشاورزی شهرستان همکاری لازم را نداشت، به طوری که حتی نامه بخشداری و نظر کارشناس رسمی دادگستری را مورد توجه قرار نداد.

 

عضو گروه جهادی شهید سهراب‌نژاد تصریح کرد: این همکاری نکردن‌ها گروه جهادی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد، به طوری که این برق‌رسانی قرار بود همزمان با چهل و چهارمین سالگرد دهه مبارک فجر تکمیل شود اما تا امروز به‌درازا کشید؛ اما در نهایت به حرمت نام شهید به سرانجام رسید و خانه والدین شهید پیدا منور شد.

 

وی ابراز امیدواری کرد، به زودی و در زمانی مناسب با همکاری بنیاد شهید، سپاه ناحیه، گروه جهادی سهراب‌نژاد و امام‌جمعه آستارا یادواره‌ای در شان جاویدنام محمد پیدا در مقابل خانه والدین این شهید والامقام برگزار شود.

 

محمد پیدا که در ۱۵ شهریور ۱۳۴۲ در بخش لوندویل آستارا چشم به جهان گشوده بود، در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۵ در منطقه مهران به درجه والای شهادت نایل آمد؛ ولی با وجود گذشت حدود ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی پیکرش برخلاف بسیاری از شهدا به وطن بازنگشت.

 

مردم آستارا در مجموع ۱۶۷ شهید گلگون کفن در دوران دفاع مقدس تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و جمعیت زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران در این شهرستان به حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد.

 

شهرستان آستارا شامل ۲ بخش مرکزی و لوندویل با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار