کد خبر : 59100
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1399- 19: 17

خیابان غذا و برندی جهانی که پنج سال در رشت خاک می خورد

خیابان غذا و برندی جهانی که پنج سال در رشت خاک می خورد

اجرای خیابان غذا در رشت، شهری که از پنج سال پیش برند جهانی تنها شهر خلاق خوراک‌ کشور را یدک می کشد، چالشی یک ساله است که هنوز بین شورا و شهرداری این شهر حل نشده است.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ از زمانی که رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان فرهنگی یونسکو به عنوان یکی از شهرهای خلاق خوراک دنیا ثبت جهانی شد، انتظار می رفت که این برند بین المللی رونق گردشگری و اقتصادی قابل توجهی برای این شهر و استان گیلان به ارمغان آورد. با اینکه ثبت جهانی رشت با عنوان شهر خلاق خوراک با همکاری دانشگاه گیلان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان توسط شهرداری این شهر به ثمر رسید، انتظارها از مدیریت شهری مرکز استان نسبت به سایر دستگاه های مربوطه بیشتر شد به طوری که دبیرخانه این اقدام در شهرداری رشت مستقر بود.
با اینهمه طی پنج سال گذشته، مدیریت شهری رشت با فراز و نشیب های فراوانی بوده که بزرگترین آن ها، تغییر مکرر شهرداران این شهر بوده است. با چنین بی ثباتی در مدیریت شهری، شاید عدم توجه به استفاده از برند جهانی شهر خلاق خوراک، چندان دور از انتظار نباشد به طوری که در استیضاح «ناصر حاج محمدی» شهردار سابق، یکی از دلایل برای برکناری وی همین موضوع عنوان شد. «امیرحسین‌ علوی» عضو شورا به صراحت در استیضاح حاج محمدی اعلام‌ کرد: شهردار طی یک سال گذشته، هیچ اقدامی برای بهره برداری از برند جهانی شهر خلاق خوراک‌ انجام نداده است در حالی که این برند برای بسیاری از شهرها یک امتیاز بزرگ دست نیافتنی است.‌
*لایحه چالش برانگیز خیابان غذا در رشت
با این وجود، کمترین اقدام ممکن برای بهره برداری از این برند می تواند اجرای «خیابان غذا» در شهری باشد که مردم آن، غذا خوردن وقت و بی وقت در گوشه و کنار خیابان ها و محله هایش را به یک فرهنگ‌ عمومی طی سالیان سال تبدیل کرده اند و در عین حال، در طول سال میزبان میلیون ها گردشگر از نقاط مختلف کشور هستند و دیدن گردشگران خارجی در خیابان های آن هم به چشم شهروندان، امری عادی است. با اینهمه از سال گذشته، اجرای خیابان غذا در رشت به یکی از لوایح چالش برانگیز شهرداری و شورای این شهر تبدیل شده است.
سال گذشته، سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت، پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری( شهدای ذهاب) را به عنوان خیابان غذا برای معرفی به سرمایه گذاران تحت لایحه ای به شورا ارسال کرد اما با مخالفت اکثر اعضای شورا مواجه شد. یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت اعضا با اجرای خیابان غذا در پیاده راه فرهنگی، این بود که تمرکز فعالیت های گردشگری از جمله خیابان غذا در پیاده راه مرکزی شهر موجب عدم توازن و توزیع امکانات و رونق اقتصادی در سایر مناطق شهر می شود به طوری که اکثریت اعضا بر این عقیده بودند که محله ها و خیابان های دیگر رشت هم می توانند به عنوان مرکزیت عرضه غذا در سطح شهر باشند تا توازن لازم برای توسعه بین همه خیابان ها و محله های رشت برقرار شود‌.
اگرچه خیابان قدیمی معروف لب آب رشت و خیابان منتهی به جاده انزلی به عنوان یکی از گزینه های اجرای خیابان غذا پیشنهاد شد اما در نهایت سازمان سرمایه گذاری اعلام کرد که شورا خود خیابانی را به عنوان خیابان غذا اعلام کند تا به سرمایه گذاران معرفی شود‌. با وجود این، یک سال از این لایحه چالش برانگیز مدیریت شهری رشت گذشته و هنوز هیچ اقدام عملیاتی در این موضوع صورت نگرفته است. 
*انجام هر کاری در این شهر، اما و اگر دارد
در تازه‌ترین جلسه مشترک شورا و شهرداری هم چالش برانگیزی این موضوع مجددا تکرار شد به طوری که رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا درباره لایحه اجرای خیابان غذا در شهر گفت: طی سه سال گذشته نتوانسته‌ایم سنگی روی سنگ بگذاریم. هر کاری که بخواهیم در این شهر انجام دهیم یک اما و اگری در آن به وجود خواهد آمد، فرقی هم ندارد موضوع کار چه چیزی باشد.
فرهام زاهد افزود: با توجه به اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار تمایل به اجرای خیابان غذا دارند می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

حال با گذشت پنج سال از ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک، طی ماه گذشته شهردار جدید رشت منصوب شده و تغییراتی در بدنه شهرداری رخ داده و کمتر از یک سال به پایان دوره پنجم شورا باقی مانده است. با آمدن شهردار جدید، انتظارها برای بهره برداری از این برند جهانی مجددا قوت تازه ای گرفته است در حالی که انتظار می رود اقداماتی کوچک اما تاثیرگذار برای استفاده از این برند جهانی در رشت رخ دهد تا فرهنگ‌ غذایی گیلانی ها و رشتی ها که در نظر جهانیان جذاب و متنوع آمده، بیش از افتتاح چند رستوران برای مردم این شهر و دیار، منفعت به بار بیاورد.

 

حال باید منتظر ماند و ابتکار شهردار جدید و همت شورای پنجم در ماه های باقیمانده از فعالیت خود را در اجرای خیابان غذا در شهر جهانی خلاق خوراک دنیا دید.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار