کد خبر : 64300
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400- 40: 19

جمعیت فراوان - بیماری - قمار/

در سنگر، کوچصفهان و خمام چه خبر است؟!/ وقتی ورزاجنگ کرونا هم سرش نمی‌شود!

در سنگر، کوچصفهان و خمام چه خبر است؟!/ وقتی ورزاجنگ کرونا هم سرش نمی‌شود!

تعداد تماشاگران ورزا جنگ که برای مشاهده جنگ گاوها ورودی پرداخت می‌کنند در برخی موارد به بیش‌از هزار نفر هم می‌رسد.

به گزارش گیلانستان، متاسفانه در استان گیلان علی الخصوص بخش های سنگر، کوچصفهان و به ویژه شهرستان خمام معضلی به نام ورزاجنگ دیده می شود.

بر همین اساس شاخ گاوهای جنگی که به گیلکی «ورزا» نامیده می‌شوند توسط صاحبانشان تراش داده و تیز می‌ شود و آنها را در زمین‌هایی که برای برگزاری ورزاجنگ در نظر گرفته شده به جنگ با یکدیگر وا می‌دارند.

جنگ این دو گاو نر که با جراحت‌های عمیق همراه است تا جایی پیش می‌رود که یکی‌از آنها در پی شدت آسیب‌های وارده از جانب حریف فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد. گاو شکست‌خورده در بسیاری از موراد باید دردهای شدیدی را که در پی آسیب‌ها و جراحت‌های وارده توسط شاخ گاو حریف به آنها دچار شده تا مدت‌ها تحمل کند. در برخی موارد هم این ‌آسیب‌ها آنقدر جدی است که صاحب گاو از نزدیک بودن زمان مرگ حیوان اطمینان حاصل کرده و به منظور جلوگیری از به هدر رفتن گوشت، پس‌از پایان جنگ، گاو مجروح را ذبح می‌کند.

تعداد تماشاگران ورزا جنگ که برای مشاهده جنگ گاوها ورودی پرداخت می‌کنند در برخی موارد به بیش‌از هزار نفر هم می‌رسد. بعضی از آنها از جنگ‌هایی که میان گاوهای مشهور منطقه برگزار می‌شود فیلم‌برداری کرده و در قهوه‌خانه‌ها برای سرگرمی تماشا می‌کنند.

اغلب ورزا جنگ‌ها مانند جنگ انداختن سگ‌ها و خروس‌ها با شرط‌بندی‌های سنگین همراه هستند.‌ پس‌از پایان جنگ، آنها که روی گاو بازنده شرط بسته بودند با فحاشی و عصبانیت زمین جنگ را ترک کرده و صاحب گاو برنده موفقیتش را جشن می‌گیرد، که در برخی‌از موارد با شرب خمر و استعمال انواع مواد مخدر همراه است.

در روزهایی که ورزا جنگ برگزار می‌شود گاهی به علت ازدحام و ترافیک شدید خودروها و موتورها در روستای محل برگزاری جنگ و خیابان‌هایی که کشش این حجم از ترافیک را ندارند شاهد تصادف‌ خودروها و موتورها و حتی تصادف آنها با کودکان هستیم ؛ همچنین در این روزها خانم‌ها به علت ناامنی و ازدحام شدید به ندرت از خانه خارج می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسین پنجشنبه , ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵

ورزا

رفتن به نوار ابزار