کد خبر : 30366
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آبان 1397- 29: 21

ردپای کتب ممنوعه در کتاب خانه های عمومی گیلان! از ترویج کوروش پرستی تا رواج همجنس گرایی!

ردپای کتب ممنوعه در کتاب خانه های عمومی گیلان! از ترویج کوروش پرستی تا رواج همجنس گرایی!

بخشی از این کتاب های ممنوعه، مربوط به کتبی است که با عنوان ضالّه خوانده می شوند. کتب ضالّه کتاب هایی هستند که محتوای آن از اصول حقه دین و مذهب یا فروع آن منحرف باشد و حکم نگهداری آن ها در صورتی که فرد از مایۀ علمی چندانی برخوردار نیست و احتمال تأثیر و انحراف در او وجود دارد، حرام و از بین بردن آن در صورتى که فایده مجاز بر نگه داری آنها مترتّب نباشد، واجب است.

به گزارش گیلانستان دین مبین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. افزایش آرامش و کاهش استرس، تقویت ذهن و حفاظت از آن، افزایش آگاهی، گسترش دایره‌ی لغات، افزایش تمرکز و … تنها بخشی از فواید و محسنات کتابخوانی است.

مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی می فرمایند: “کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته من به کارهای هنری و تصویری تلویزیون، سینما، یا از این قبیل چیزها خیلی اعتقاد دارم؛ اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی کند.”

شاید به همین دلیل بوده که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران شد و مسئولیت تأسیس، ساخت، تجهیز و بازسازی، توسعه و مدیریت و نظارت و سایر امور کتابخانه های عمومی در سراسر کشور را برعهده گرفت.

هر کتابی ارزش خواندن ندارد!

در تاریخ کشور و به خصوص از زمان بهره برداری از صنعت چاپ، همواره کتاب هایی با هدف انحراف افکار مردم و سست نمودن اعتقادات آنان به رشته تحریر درآمده اند. به همین دلیل بود که بعد از مصوبه ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ضوابط نشر کتاب، فرایند اخذ مجوز پیش از انتشار رسماً از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون، همه کتاب‌های منتشر شده می بایست قبل از انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرند. با این حال کتاب هایی هم بوده اند که از دریافت مجوز پیش از انتشار محروم مانده‌اند یا حتی پس از انتشار، مجوز توزیع نگرفته‌اند یا مجوز پیش از چاپ آن‌ها برای چاپ‌های بعدی باطل شده‌است؛ یا بعد از چاپ از بازار فروش کتاب جمع‌آوری می‌شوند.

البته بخشی از این کتاب های ممنوعه، مربوط به کتبی است که با عنوان ضالّه خوانده می شوند. کتب ضالّه کتاب هایی هستند که محتوای آن از اصول حقه دین و مذهب یا فروع آن منحرف باشد و حکم نگهداری آن ها در صورتی که فرد از مایۀ علمی چندانی برخوردار نیست و احتمال تأثیر و انحراف در او وجود دارد، حرام و از بین بردن آن در صورتى که فایده مجاز بر نگه داری آنها مترتّب نباشد، واجب است.

کتب ممنوعه در کتابخانه های عمومی گیلان!

شاید باورکردنش سخت باشد اما در برخی از کتابخانه های عمومی استان گیلان، کتب ممنوعه ای یافت می شود که حتی در بازار سیاه هم نمی توان آن ها را یافت! کتبی که مشخص نیست چگونه در کنار نسخه های کاغذی، پای سی دی های گویای آن ها هم به کتابخانه های عمومی باز شده است!

“شاهد بازی در زبان و ادبیات فارسی” کتاب ممنوعه ای است که تقریباً تمام آن به موارد غیراخلاقی همجنس گرایی دلالت دارد. در این کتاب به شکل بسیار واضح، مطالب بی شرمانه ای حول محور همجنس گرایی منتشر شده و حتی در برخی از سطور نویسنده لطیفه هایی را هم با موضوع همجنس گرایی منتشر کرده است. این کتاب اگرچه چند روز پس از انتشار، ممنوع و از بازار و کتاب‌فروشی‌ها جمع آوری شد و اجازه فروش و تجدید چاپ نیافت اما هنوز نسخه کاغذی و صوتی آن در کتابخانه عمومی خاتم الانبیا(ص) رشت در دسترس عموم قرار دارد!

“کوروش بزرگ و محمدبن عبدالله” کتاب ممنوعه دیگری است که در آن نویسنده می کوشد با تمام توان از کوروش شخصیتی بزرگ و بی بدیل ساخته و در مقابل با زبان کفر، انتقادات ناروایی را به پیامبر مهربانی ها وارد می سازد. نسخه صوتی این کتاب که بی تردید می توان آن را در زمره کتب ضالّه دسته بندی کرد، هم اکنون در کتابخانه ای که مزین به نام پیامبر مکرم اسلام است یعنی کتابخانه خاتم الانبیا(ص) رشت، نگهداری می شود!

“زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش” کتابی ممنوعه از فاطمه مرنیسی است که در آن به سیاه نمایی در خصوص حقوق زنان در اسلام می پردازد. این کتاب ممنوعه هم اکنون در کتابخانه خاتم الانبیا(ص) رشت نگهداری می شود.

“حکیم رازی” نوشته پرویز سپیتمان کتاب ممنوعه دیگری است که در آن  در کتابخانه امام علی (ع) رودبنه، ۱۷ شهریور تالش، شهدای هشتم شهریور غازیان و … نگهداری می شود.

“عایشه بعد از پیغمبر(ص)” نوشته کورت فریشلر نویسنده آلمانی هم کتاب ممنوعه ای است که در آن نویسنده از قول یک راوی اهل سنت، مطالب نادرستی و کفرآمیزی را به پیامبر مکرم اسلام نسبت می دهد. این کتاب را می توان در زمره کتب ضاله به حساب آورد که هم اکنون در برخی کتابخانه های عمومی گیلان همچون کتابخانه پیامبراعظم منجیل و شهید دستغیب فومن نگهداری می شود

انتهای پیام/خزر آنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار