کد خبر : 63886
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اسفند 1399- 02: 11

روایتی از دردِدل پدر شهید با خاک شلمچه

روایتی از دردِدل پدر شهید با خاک شلمچه

با تعجب پرسیدم پدر جان چه کار می‌کنی؟ گفت؛ «پسرم در همین مکان به شهادت رسیده و با خاکی که آغشته به پیکر پسرم هست درد و دل می‌کنم و می‌خواهم این خاکی که داخل بطری ریختم را به نیت پیدا شدن پیکر پسرم با خود به گیلان ببرم».

به گزارش گیلانستان، در اوایل انقلاب رژیم بعث عراق با حمایت کشورهای بلوک شرق و غرب و با تمام قوا به خاک‌ پاک جمهوری اسلامی که با خون‌دل‌های فراوان به پیروزی رسیده بود حمله کرد، ولی مردم سوسنگرد با رشادت‌های خود سبب شدند که صدام و رژیم بعث عراق نتواند به‌راحتی به خاک جمهوری اسلامی نفوذ کند.

بعد از شروع دوران دفاع مقدس بسیاری از جوانان از دل‌خوشی‌های خود گذشته و دعوت امام راحل (ره) و پروردگار را لبیک گفته و عازم جبهه حق علیه باطل شدند و با رشادت و خون‌های رنگین خود اجازه جدایی حتی یک وجب از خاک وطن توسط استکبار را نداده و بعضی از این شهیدان خوش‌نامی را در بی‌نامی یافته و پس از شهادت هیچ اثری از خود به‌جا نگذاشتند.

دوران دفاع مقدس و مناطق عملیاتی پر از رشادت‌های جوانانی است که با فداکاری  خود اجازه جدایی یک وجب از خاک مقدس جمهوری اسلامی را به دشمن تادندان‌مسلح ندادند، ایران مأمن بزرگانی همچون باکری‌ها، جهان‌آراها، همت‌ها، املاکی، خوش‌‎سیرت و باقری‌ها است، شهیدانی که از پست و مقام دنیوی به‌راحتی گذشتند تا بتوانند از خاک و ناموس خود دفاع کنند.

راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی، مذهبی در ایران که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور پرداخته و در آن رشادت‌های دلاور مردان دوران دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو می‌شود، به این منظور روز ۲۰ اسفند در تقویم جمهوری اسلامی روز راهیان نور نام‌گذاری شده است، به همین منظور به سراغ محمدعلی ستیزه، مسؤول ستاد اردویی راهیان نور گیلان و از راویان دفاع مقدس رفتیم تا به مناسبت این روز با او گفت‌وگویی کنیم.

سفر به راهیان نور از چه سالی در گیلان آغازشده است؟

ستیزه: اردوهای راهیان نور هم‌زمان با سفر مقام معظم رهبری به مناطق علمیاتی هویزه در سال ۷۵ آغاز شد و نخستین اردوی راهیان نور در گیلان نیز در همان سال انجام شد و مردم و به خصوص جوانان در همان سال‌ها نخستین سفر به مناطق عملیاتی جنوب کشور را تجربه کردند.

روند اعزام زائر به مناطق عملیاتی جنوب کشور درطی این سال‌ها چگونه بوده است؟

ستیزه: یکی از مهم‌ترین نیازهای یک نظام، انسجام نیروهای هم‌فکر است و این امر به‌خوبی در مناطق یادمان شهدای جنوب کشور قابل‌مشاهده است و از سال ۷۵ تاکنون روزبه‌روز به برکت شهدا بر تعداد زائرین شهدا افزوده‌شده است، چنان که در سال ۹۸ بالغ‌بر ۳۱ هزار نفر از طریق راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند.

مهم‌ترین ابعاد و هدف از راهیان نور از منظر شما چیست؟

ستیزه: بسیج مردمی و آشنایی مردم و جوانان بافرهنگ ایثار و شهادت و همچنین شناسایی ویژگی‌های مناطق عملیاتی از مهم‌ترین اهداف اعزام زائر به این مناطق است، زیرا در صورت گسترش فرهنگ شهادت در جامعه استکبار به هدف خود در کشور نمی‌رسد.

نقش راهیان نور در دیدگاه افراد نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت چگونه است؟

ستیزه: درطی این چند سال اتفاقات بسیار زیاد و زیبایی در سفر راهیان نور افتاده است، که مهم‌ترین آن از دید من اتحاد مردم در این مناطق در عین داشتن اختلاف‌سلیقه و همچنین تغییر سبک زندگی برخی از جوانان بعد از حضور در این مناطق بوده است زیرا مناطق عملیاتی کارگاه انسان‌سازی هستند.

به نظر شما خروجی اعزام زوار به مناطق عملیاتی جنوب چه چیزی می‌تواند باشد؟

ستیزه: ارزشمندترین خروجی اعزام زوار به راهیان نور پرورش جوانان دلیر و شجاع مدافع حرم بوده است که با حضور خود در نبرد با تکفیری‌ها و دفاع از حرم حضرت زینب (س) درس ایستادگی و مقاومت را به جهانیان آموخته و تنها دلیل آن به نمایش گذاشتن ایثارهای جوانان دوران دفاع مقدس است.

با توجه به شیوع کرونا راهبرد ستاد اردویی راهیان نور گیلان چیست؟

ستیزه: همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند، راهیان نور بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی در کشور است، که متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا توفیق زیارت مشهدالشهدا را به صورت حضوری نداشتیم از این حیث، راویان راهیان نور به همراه گروهی رسانه‌ای از استان گیلان برای نخستین بار در ایام دهه فجر به مناطق عملیاتی، هویزه، شلمچه اروند، خرمشهر و طلائیه رفته و ازآنجا به‌صورت زنده در سامانه شاد برای دانش‌آموزان روایتگری کرده و به نوعی راهیان نور را به منازل آوردند.

استقبال دانش‌آموزان از کار ابتکاری ستاد اردویی راهیان نور گیلان چگونه بود؟

ستیزه: «روایت خوبان» و «از مدرسه تا معبر» دو برنامه اجرا شده توسط راویان گیلانی راهیان نور بود که در طی مدت هشت روز یک‌میلیون و ۸۹۸ هزار نفر از دانش آموزان به صورت زندهاز شبکه شاد این برنامه‌ها را تماشا کردند.

بهترین خاطره شما در طی این سال‌ها از برگزاری سفر راهیان نور چیست؟

ستیزه: به خاطر دارم در ایام راهیان دانش‌آموزی به شلمچه رفته و در نقطه صفر مرزی برای افراد نقش امنیت را توضیح می‌دادیم، بعد از اتمام روایتگری، پدر شهیدی را دیدم که برای نخستین بار به مناطق عملیاتی آمده بود و نشسته بود با خاک صحبت می‌کرد و آن خاک را داخل یک بطری خالی می‌ریخت، با تعجب پرسیدم پدر جان چه کار می‌کنی؟ گفت؛ «پسرم در همین مکان به شهادت رسیده و با خاکی که آغشته به پیکر پسرم هست درد و دل می‌کنم و می‌خواهم این خاکی که داخل بطری ریختم را به نیت پیدا شدن پیکر پسرم با خود به گیلان ببرم و وصیت می‌کنم با همین خاک من را دفن کنند» این حرف‌های پدر شهید اشک از چشمانمان جاری کرد و دیگر این مرد را ندیدم اما این همه از خود گذشتگی خانواده شهدا در نظرم بزرگ و ارزشمند است.

در روزگاری که کشور در فشار سنگین اقتصادی و مورد آماج حملات رسانه‌ای بیگانه به‌ویژه صهیونیست قرارگرفته است، برگزاری اردوهای راهیان نور بسیار می‌تواند به افزایش فرهنگ شهادت، ایثار، ازخودگذشتگی و از همه مهم‌تر تأثیر امنیت در جامعه کمک کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار