کد خبر : 80691
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401- 10: 14

رونمایی از لوح ثبتی مسجد اعظم امام خمینی (ره) مصلی رشت

رونمایی از لوح ثبتی مسجد اعظم امام خمینی (ره) مصلی رشت

آئین رونمایی از لوح ثبتی مسجد اعظم امام خمینی (ره) «مصلی» رشت پیش از ظهر امروز با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد اعظم امام خمینی (ره) «مصلی» رشت پیش از ظهر امروز با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جزئیات رونمایی از این لوح ثبتی اظهار کرد: ساخت این بنا در زمینی به مساحت اولیه ۳۳ هزار مترمربع و با مساحت زیربنای ۱۰ هزار مترمربع در نبش میدانی به نام میدان مصلی از سال ۱۳۶۳ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ درصد آن تکمیل شده است.

ولی جهانی با بیان اینکه مطالعه و طراحی این بنا از سال ۱۳۶۱ به دستور شهید آیت الله صادق احسانبخش، امام جمعه رشت آغاز شد، گفت: طراحی و نظارت عالیه آن نیز توسط محمدمهدی رئیس سمیعی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طراحی آن بر اساس مطالعه و بررسی میدانی بالغ بر یک‌سال طول کشید، افزود: مطالعه بر روی معماری بناهای مذهبی سواحل جنوبی و جنوب‌غربی دریای کاسپین که شامل مناطق گیلان «بیه‌پیش و بیه‌پس» مازندران و بخش‌های از معماری مذهبی جمهوری آذربایجان (باکو، لنکران و شیروان) که دارای تاثیر متقابل با معماری مذهبی رشت می‌باشند انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه طراحی این بنا از طرف دیگر معماری مذهبی فلات ایران مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است، تصریح کرد: بررسی و تأثیر معماری بومی مذهبی منطقه، بررسی و تأثیر معماری مساجد جامع شاخص فلات ایران «مانند مسجد جامع یزد و مسجدجامع اصفهان» بررسی نیازهای روز و خواست‌های کارفرما در طراحی فضاها و ظرفیتهای بنا، استفاده از مصالح سازهای روز مانند بتن و همچنین هماهنگی آن با مصالح و معماری سنتی از جمله مواردی است که میتوان گفت این بنا بطور کلی از تلفیق و هماهنگی محورهای فوق طراحی و اجرا شده است.

جهانی با اشاره به جزییات ساخت این بنا گفت: این بنا دارای شبستان غربی مردانه، شبستان‌شرقی در دو طبقه زنانه، وضوخانه و سرویس‌های پهداشتی مردانه و زنانه، ورودی شرقی زنانه و ورودی غربی مردانه، صحن مرکزی و حوض در وسط آن، کتابخانه، سالن اجتماعات، دفتر امام جمعه، قسمت اداری و خدماتی، تاسیسات و آشپزخانه و آبدار خانه، حیاط، پارکینگ است که در سال‌های اخیر دخل و تصرف‌هایی در داخل و پیرامون این بنا صورت گرفته است.

 وی با اشاره به دلیل ثبت این بنا بیان کرد: با ثبت ملی این اثر با شاخص‌های بومی بناهای مذهبی گیلان توسط میراث فرهنگی گیلان قصد داریم دخل و تصرفها را کاهش داده و این بنا را به وضعیت سابق و اصلی خود بازگردانیم.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار