کد خبر : 58774
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آبان 1399- 21: 18

سایه نگرانی و ناامنی بر سرمایه گذاری در گیلان

سایه نگرانی و ناامنی بر سرمایه گذاری در گیلان

طبق تحقیقات دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی، گیلان جزو ناامن ترین استان ها برای سرمایه گذاری اعلام شده اند.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ حضور سرمایه‌گذاران در هر منطقه‌ای و در هر حوزه و شاخه‌ای اعم از صنعت، کشاورزی، گردشگری و …که باشد، تضمین کننده رشد اشتغال، رفع بیکاری و افزایش درآمد و رونق اقتصادی آن منطقه است. چه بسا اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک در توان بخش‌های دولتی نباشد اما با ورود سرمایه‌گذاران به آن پروژه، به راحتی اجرای آن امکان‌پذیر می‌شود.

 

اما مطمئنا ورود سرمایه‌گذار به هر منطقه جغرافیایی نیازمند تامین مواردی است که هم باعث اشتیاق و رغبت سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه و هم اطمینان خاطر از تزریق اموال و سرمایه در آن منطقه شود. مواردی مانند سوددهی مالی‌ و امنیت خاطر از همکاری و همراهی بخش‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری در بروکراسی‌های اداری که منجر می‌شود یک سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های مدنظر در منطقه حضور پیدا کند، از اصلی‌ترین شرایطی است که باید برای سرمایه‌گذاری مهیا باشد.

در استان گیلان به دلیل کمبود و محدود بودن فضا و مکان جغرافیایی به‌لحاظ رعایت موارد محیط زیستی، همواره حضور سرمایه‌گذاران با چالش‌هایی مواجه بوده است. اما در مقایسه‌ای ظاهری با استان همجوار مازندران به نظر می‌رسد اگرچه محدودیت‌های فوق، هم تراز است اما موفقیت این استان شمالی نسبت به گیلان در جذب سرمایه‌گذاران بیشتر بوده است.

 

عقب ماندن گیلان در جذب سرمایه گذار نسبت به سایر استان‌های کشور، به لحاظ نبود امنیت سرمایه‌گذاری در تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم‌ تایید شده است.

*گیلان جزو سه استان ناامن سرمایه گذاری در کشور

به تازگی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌‌های مجلس گزارش “پایش امنیت سرمایه گذاری در ایران طی فصول سال ۹۸” را که با سنجش “شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران” انجام شده به تفکیک ۳۱ استان، منتشر کرده است.در این گزارش استان‌های کشور از نظر امنیت سرمایه‌گذاری دسته‌بندی شده‌اند که بر این اساس خراسان جنوبی و یزد امن‌ترین و تهران، گیلان و کردستان جزو ناامن ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری اعلام شده‌اند.

استان گیلان جزو سه استان به رنگ قرمز از لحاظ ناامنی برای سرمایه‌گذاری انتخاب شده، استانی که از لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری از بنادر و سواحل و ارتباط با کشورهای همسایه در بهترین نقطه قرار داد. در کنار آن، برخورداری گیلان از منابع طبیعی و بسترهای لازم برای رونق کشاورزی و گردشگری می‌تواند مامن امن سرمایه‌گذاران باشد اما جزو سه استان ناامن کشور برای سرمایه گذاری در فهرست ۳۱ استان کشور قرار گرفته است. 

در این گزارش آمده است: بررسی دقیق مؤلفه‌های آماری و پیمایشی حاکی از این است که خلف وعده مسئولان و بی‌ثباتی تصمیمات مدیریتی بیشتر از تحریم‌ها به شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران ضربه زده است.

 

با قرار گرفتن گیلان در فهرست ناامن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری، استاندار دستور داد که اطلس سرمایه‌گذاری گیلان، به‌روز شود. به‌روزرسانی پروژه‌هایی که هم برای گیلان و هم برای سرمایه‌گذاران سودده باشد گامی در مسیر جذاب کردن مسیر ورود سرمایه‌گذاران به گیلان است. هرچند گیلان با وجود جذابیت‌هایی که بالقوه در خود دارد، همواره برای ورود سرمایه‌گذاران جزو انتخاب‌های اول بوده اما ماندگاری سرمایه‌گذاران در گیلان، آن حلقه مفقوده‌ای است که به نظر می‌رسد سال‌هاست در گیلان رها شده است.

تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی که نیازمند سرمایه در گردش هستند و به دلیل بدهی به بانک‌ها به راحتی از چرخه تولید باز مانده‌اند و در تملک بانک‌ها درآمده‌اند، شاید کارنامه‌ ای سیاه از نبود امنیت از سرمایه‌گذاری و حمایت نکردن بخش‌های دولتی از سرمایه‌گذاران پیش روی سرمایه‌گذاران مشتاق برای ورود به گیلان گذاشته است. چنین کارنامه ی سیاهی، کار را به جایی رساند که به تازگی پای دستگاه قضایی را به بسیاری از پرونده‌های واحدهای سرمایه‌گذاری شده، کشانده که به ورطه ورشکستگی و تعطیلی افتاده‌اند تا جایی که رییس دادگستری استان به تازگی با هشدار جدی اعلام کرد: اجازه فروش و مزایده اموال کارخانه ها در گیلان را نمی دهیم.

هرچند طی سال‌های گذشته در کارگروه موانع تولید استان، مصوبات متعددی برای کمک به واحدهای تولیدی صورت گرفته اما هنوز هم از نظر بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلفی چون صنعت و گردشگری، سرمایه‌گذاری در گیلان با چالش‌های متعددی مواجه است.‌ چالش‌هایی که در بررسی‌های دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌‌های مجلس منجر به گزارشی شده که گیلان را جزو ناامن‌ترین استان‌های کشور در سرمایه‌گذاری دانسته است.

 

*دستورات جدید برای بهبود وضعیت استان در جذب سرمایه گذاری

با این وجود، به تازگی مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان افتتاح شده است. مرکزی که به گفته استاندار گیلان موظف به حذف مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران است. «ارسلان زارع» درباره  کارکرد این مرکز گفته است: «هدف از دایر شدن این مرکز، حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی به‌ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و نیز رفع موانع صادراتی است.» مشکلاتی که به نظر می رسد بین اکثر واحدهای سرمایه گذاری شده در گیلان مشترک است.


زارع تاکید کرده است: سهل‌انگاری و کوتاهی مدیران در پاسخگویی به واحدهای تولیدی، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

 

اشاره استاندار به عدم پاسخگویی به واحدهای تولیدی از سوی مدیران، شاید دقیقا همان نتیجه بررسی های دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌‌های مجلس باشد که” خلف وعده مسئولان و بی‌ثباتی تصمیمات مدیریتی ” را دو عامل ضربه زننده به شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و به تبع آن استان گیلان عنوان می‌کند.

حال باید منتظر ماند تا نتیجه تصمیمات و رویکرد جدید استان را با عملکرد مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در گیلان در بلندمدت دید. هرچند کمتر از یک سال به پایان دولت کنونی باقی مانده و با تغییر دولت و مدیران، بسیاری از رویکردها در استان هم تغییر می‌کند در حالی که قطار سرمایه‌گذاری و رونق کسب و کار هیچگاه از حرکت بر روی ریل‌های اقتصادی باز نمانده و منتظر تغییرات مدیریتی نمی‌ماند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار