کد خبر : 58639
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 آبان 1399- 16: 17

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان:

شیوه‌نامه الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در رشت رونمایی شد

شیوه‌نامه الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در رشت رونمایی شد

شیوه‌نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در مرکز استان گیلان رونمایی شد.

به گزارش گیلانستان، سیدهاشم موسوی صبح امروز در جمع خبرنگاران از رونمایی شیوه‌نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» در استان خبر داد و اظهار داشت: این طرح با همت گروهی از فرهیختگان و استادان دانشگاه گیلان و همکاری پژوهشکده گیلان‌شناسی تهیه و رونمایی شد.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان ضمن درخواست از محققان و پژوهشگران جهت اصلاح و رفع نواقص طرح خاطرنشان کرد: «سرخط» یک شیوه‌نامه پیشنهادی در نوشتار و خط گیلکی است از طرفی زبان گیلکی از گذشته‌های دور دارای ادبیات مکتوب بود.

موسوی با بیان اینکه بهره‌مندی از خطی که مورد قبول محققان و نویسندگان گیلکی باشد همواره جزو دغدغه‌های اغلب پژوهشگران و گیلگ‌زبانان بوده است تصریح کرد: “گیلکی” یکی از گویش‌های باستانی ایران است که بسیاری از واژه‌های آن با اندک تفاوتی در زبان اوستا هم موجود است.

وی با تأکید بر اینکه زبان گیلکی قرن‌ها در برابر نفوذ فرهنگ اقوام بیگانه موجودیت خود را حفظ کرده است و امروزه به چند گویش تکلم می‌شود ابراز داشت: یک فراخوان ۴ ماهه برای شرکت در هم‌اندیشی خط و نگارش گیلکی برگزار شد که در این مدت ۱۰ بسته پیشنهادی توسط ۱۶ محقق به پژوهشکده گیلان‌شناسی ارائه شد.

رئیس پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به بخش‌های مختلف زبان گیلکی گفت: زبان گیلکی، شامل چهار لهجه بیه‌پس در گیلان غربی، بیه‌پیش در گیلان شرقی، گیلکی غرب مازندران و گالشی در مناطق کوهستانی جنوب گیلان است.

موسوی اظهار نظرات محققان پیرامون زبان‌ گیلکی اشاره قرار داد و بیان داشت: محققان زبان گیلکی را از گروه زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی می‌دانند که زبان مادری و رایج اکثر مردم گیلان و جوامع کوچکتر در استان‌های مجاور از جمله مازندران، قزوین و تهران است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار