کد خبر : 106204
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1403- 17: 22

غلامرضا خانکشی‌پور خبر داد؛

قول مساعدت سه نماینده منتخب رشت به تعاونی کشتارگران مرغ جهت کاهش مشکلات بازار

قول مساعدت سه نماینده منتخب رشت به تعاونی کشتارگران مرغ جهت کاهش مشکلات بازار

.

به گزارش گیلانستان، دکتر غلامرضا خانکشی‌پور از فعالین عرصه اقتصادی و مدیرعامل تعاونی تامین نیاز کشتارگران مرغ استان گیلان در یادداشتی نوشت:

 

قابل نقد بودن سیاست گذاری دولت و نحوه پرداخت یارانه به مرغ، غیر کارشناسی بودن فاصله قیمت تضمینی ۵۸۰۰۰ تومان برای مرغ زنده با قیمت مصوب ۸۰۰۰۰ تومان برای خرده فروشی لاشه که ثابت نگهداشته شده است. زنجیره سازی در صنعت مرغ به روش کلان سرمایه داری امریکایی و لزوم حمایت همه جانبه از ایجاد زنجیره های مردم پایه و مبارزه موثر با شکل گیری قدرت انحصاری زنجیره، اجرای سیاست ها و راهبردهای هماهنگ، حمایت از تحقق شفافیت در همه سطوح از طریق سامانه های برخط و بالاخص سامانه ستکاوا و لزوم حمایت های اعتباری از فعالان اقتصادی برای حذف نقش دلالی و جهش تولید؛

مسایل جدی در صنعت مرغ هستند که محتاج توجه و منتظر اصلاح و تغییرات زیربنایی توسط دولت انقلابی و مردمی است.

در این ارتباط نمایندگان شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی مهندس جبار کوچکی نژاد، دکتر محمدرضا احمدی و نماینده منتخب دکتر مهدی فلاح در شرکت تعاونی تامین نیاز کشتارگران مرغ استان گیلان حضور یافتند و با مدیران تعاونی و اتحادیه گوشت و مرغ و ماهی مرکز گیلان به گفتگوی صمیمانه پرداختند.

در این جلسه که رییس بسیج مهندسین کشاورزی استان گیلان و تنی چند از کارشناسان و فعالان بازار نیز حضور داشتند، مشکلات و مسائل مرتبط با بازار و فعالان صنعت مرغ مورد کنکاش و بررسی قرار گرفت و بر لزوم حل مسایل مبتلابه تاکید و اتفاق نظر وجود داشت.

از نظر حاضرین تشکیل جلسات کارشناسی برای بازنگری در سیاست ها و راهبردها و روش ها با مشارکت اصناف و تعاونی های فعال در صنعت و بازار مرغ توسط دولت و در عالی ترین سطوح مدیریتی ضروری و اجتناب ناپذیر قلمداد شد.

از جمله در سالی که با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد حاضرین در جلسه بر ایجاد زنجیره ارزش توسط کشتارگران‌ تاکید نمودند.

در صورت حمایت دولت از تشکیل زنجیره تولید توسط تعاونی کشتارگران مرغ در واقع اولین زنجیره مردم پایه در سال جهش تولید شکل خواهد گرفت. تحقق این امر مستلزم باور مدیران دولتی و حمایت های همه جانبه از این اقدام است. حمایت های بیدریغی که در دولت های قبلی از زنجیره سازی توسط بخش خصوصی بی کم کاست انجام شد.

در پایان این جلسه، هر سه نماینده تاکید کردند که از تشکیل زنجیره توسط کشتارگران‌ حمایت خواهند نمود و قول دادند همه نوع همکاری و مساعدت را برای حمایت و استحکام تعاونی تامین نیاز داشته باشند.

گفتنی است شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی در اجرای سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی، قیمت مرغ زنده را ۵۸۰۰۰ تومان اعلام نمود در حالی که شورای تنظیم بازار کشور که ریاست آن نیز بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است، قیمت مصوب خرده فروشی لاشه مرغ را در ۸۰۰۰۰ ثابت نگهداشته است که با توجه به هزینه کشتار و افت لاشه همخوانی ندارد. بالاخص با افزایش هزینه های بازار ( عمده فروشان و خرده فروشان ) عملا منجر به رکود شغلی بسیاری از عمده فروشان، کشتارگران و مرغ فروشان شده و پیش بینی می شود در صورتی که این مشکل توسط دولت مورد توجه قرار نگیرد و چاره اندیشی نشود موجب تعطیلی کسب و کار و اشتغال بسیاری از کسبه بازار خواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار