کد خبر : 66650
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400- 18: 17

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان:

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تنها یک نام را یدک می کشد

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تنها یک نام را یدک می کشد

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها و تخصیص کد گمرکی، گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا تنها یک نام را یدک می کشد.

به گزارش گیلانستان، حمید رضا آبایی عصر سه شنبه در نشست بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با بیان اینکه تمام اراضی بنادر استان گیلان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بندر آستارا از محدوده ابتدای موج‌شکن جنوبی تا انتهای موج‌شکن شیلات از ۶۰ هکتار موجود ۴۵ هکتار در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار دارد.

وی افزود: فاز اول سیلوی غلات در مجتمع بندری آستارا به اتمام رسیده و ساختمان اداری و گمرک نیز در محل بندر آستارا ساخته و تجهیز و آماده بهره‌برداری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه کد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مصوب شده اما متأسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و اتصال فیبر نوری نیز به این بندر تا مخابرات انجام شده است، گفت: برج کنترل بندر آستارا با ۳۵ متر ارتفاع در موج‌شکن شمالی با اعتبار ۷ میلیارد تومان در دست احداث است و این برج بندری از نمادهای بوم گردی شهرستان مرزی بندر آستارا خواهد بود.

آبایی، افزود: با لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا عمق این بندر به ۵.۵ متر رسیده و یک لایروب عظیم در روزهای آینده از بندر ولگاگراد روسیه وارد دریای خزر و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فقط یک نام است، ادامه داد: متأسفانه با عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها و تخصیص کد گمرکی فقط نام منطقه ویژه اقتصادی را نیز یدک می‌کشد.

ضرورت تدوین برنامه زمانبندی شده برای توسعه بندر آستارا

فرماندار آستارا نیز در این نشست با اشاره به اینکه هیچ منافعی امروز از بندر آستارا به این شهرستان مرزنشین برنمی‌گردد، اظهار کرد: برنامه زمانبندی توسعه این بندر مهم و مرزی شمال کشور باید تدوین شده و امورات توسعه‌ای تسهیل شده و اهداف تعریف شده منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا سریعاً اجرایی شود.

عباس صابر، افزود: متأسفانه اشتغال پایدار در بندر آستارا وجود ندارد.

عدم اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا

در این نشست مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به مشکل‌عدم اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا، گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی گمرک در این حوزه اساسی‌ترین معضل است و ۱۶ پست سازمانی برای ساختمان اداری گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیاز داریم.

کریم رسولی، اظهار کرد: در تلاش هستیم که در دو ماه آینده نیروها را به صورت موقت جذب کنیم تا بتوان روند اجرایی شدن کد گمرکی بندر آستارا را انجام دهیم.

وی، تصریح کرد: چارت سازمانی و منابع انسانی گمرک آستارا مربوط به ۱۵ سال گذشته است و در حال حاضر اداره کل گمرک مرزی آستارا با فعالیت در سه مرز زمینی، دریایی و ریلی به شدت با چالش کمبود نیروی انسانی تخصصی مواجه است.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار