کد خبر : 68177
تاریخ انتشار : شنبه 19 تیر 1400- 04: 16

موج جدید کرونا در گیلان؛ در انتظار اتفاق تلخی دیگر

موج جدید کرونا در گیلان؛ در انتظار اتفاق تلخی دیگر

با اعلام روند افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ ، هنوز گیلان منتظر تصمیماتی است که از تهران برای استان اتخاذ خواهد شد در حالی که کرونا در میان مردم جولان می دهد.

به گزارش گیلانستان، در حالی که انتظار می رفت با شروع واکسیناسیون در سطح استان، روند کنترل بیماری کووید ۱۹ بهبود یابد اما شهرستان آستارا و رشت، رودسر، انزلی و رودبار به تازگی به وضعیت قرمز درآمده و بیم آن می رود طی روزهای آتی لاهیجان، آستانه اشرفیه و تالش هم تغییر وضعیت دهند و به رنگ های نارنجی و قرمز درآیند. به طوری که طی اعلام دانشگاه علوم‌پرشکی استان، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷ درصد مراجعین به بیمارستان های استان مبتلا به کووید تشخیص داده شده و موارد بستری در سطح شهرستان های گیلان هم افزایش یافته است.

هرچند طی ماه های گذشته، واکسیناسیون در سطح استان ادامه یافته و طبق گفته های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استان از لحاظ پوشش واکسیناسیون از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که بیش از ۲۲۶ هزار دوز واکسن به جامعه هدف ۲۸۴ هزار نفری استان تزریق شده اما هنوز واکسن هایی که قرار بود به استان تحویل دهند تا سایر گروه های سنی هم واکسینه شوند به دست گیلان نرسیده است. آبتین حیدرزاده گفته این آمادگی در گیلان وجود دارد که به محض دریافت واکسن، گروه های سنی دیگر را هم واکسینه کند.

اگرچه با وعده اختصاص واکسن ایرانی طبق گفته معاون بهداشتی دانشگاه، ظرفیت تزریق ماهانه واکسن کووید ۱۹ به ۳۰۰ هزار دوز می رسد، اما با وجود وعده ها و نویدهایی که هر روز در سطح کشور بیان می شود هنوز خبری از اختصاص واکسن به استان ها نیست. از سوی دیگر، با اینکه هشدارها همچنان نگران کننده است و آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ سه رقمی است و ویروس منحوس دلتا که سرایت آن بسیار بیشتر از سایر گونه هاست در کشور مشهود شده، اما مسافرت ها برقرار است و نه تنها در پایان هفته که در روزهای اواسط هفته هم پلاک های غیربومی در شهرها و روستاهای استان به وفور دیده می شود. سفرهایی که به نظر می رسد ضروری نیست و جمعیت بسیار زیادی را در سواحل، پارک ها و حتی فروشگاه ها دور هم‌ جمع می کند و جولان کووید ۱۹ در ازدحام را رقم‌می زند به طوری که مسئولان حوزه بهداشت استان معتقد هستند که ورود پرتردد مسافران از سمت اردبیل، قزوین و تهران و حتی از سمت مازندران باعث شده که وضعیت شهرها به سمت نارنجی و قرمز پیش رود.

اگرچه بستن مرزهای ورودی به استان هم منتقدان خود دارد و اعتراض رستوران داران، صاحبان هتل ها و مراکز تفریحی را بر می انگیزد، با اینهمه خطر شیوع ویروس کووید ۱۹ آن هم از نوع دلتا با توجه به سرعت سرایت آن به گفته کارشناسان انقدر جدی است که نمی توان نسبت به آن کوچکترین سهل انگاری را داشت. کما اینکه این نگرانی باز کارکردی نداشته و ورودی های استان همچنان برای ورود پلاک های غیربومی باز است.

با اینهمه علاوه بر تخصیص نیافتن واکسن و ورود هزاران مسافر به داخل استان، عادی انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی هم به چشم می خورد. هر چند بیش از یک سال و نیم از ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور و استان می گذرد و داشتن ماسک روی صورت و همراه داشتن مواد ضد عفونی کننده به یکی از ضروری ترین وسایل همراه هر فرد تبدیل شده اما هنوز هم برخی در کوچه و خیابان و فروشگاه ها و رستوران ها بدون ماسک تردد و حضور پیدا می کنند. همین بی توجهی به پروتکل های بهداشتی باعث شده که طرحی پرسشگری با موضوع بررسی نگرش شهروندان گیلانی در مورد رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از کرونا از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان در اولویت قرار گیرد تا دلایل اصلی این عادی انگاری ها مشخص شود.

با وجود این، به نظر می رسد آنچه که توقع و انتظار مردم از مسئولان است سرعت بخشی به اجرای واکسیناسیون گروه های سنی مختلف جامعه است زیرا این گمان می رود که در صورت عدم توانایی مدیریت این وضعیت، مردم خود دست به کار شده و برای دریافت واکسن های کووید ۱۹ از هر برند و کشوری عازم خارج از مرزهای کشور و استان شوند. کما اینکه هم اکنون در مرزهای ارمنستان این اقدام صورت می گیرد و برخی از اقشار با هزینه کرد شخصی به این کشور رفته و واکسن کووید را دریافت می کنند. ارمنستان با استفاده از این موقعیت برای خود، درآمدی گردشگری مهیا کرده به طوری که به کسانی که ۱۰ روز اقامت در این کشور را بپذیرند واکسن تزریق می کند. حتی خبرها از تصمیم مشابه کشور ترکیه هم شنیده می شود. این کشور هم به زودی در درگاه های مرزی خود به واکسینه کردن گردشگران اقدام خواهد کرد و با توجه به رغبت گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه، می توان پیش بینی کرد که این اقدام ترکیه با استقبال ایرانی ها مواجه شود. همانطور که در یک دهه گذشته پیش از شیوع کرونا، این کشور با سرمایه گذاری و تبلیغات گسترده، توانست درامدهای کلان گردشگری از سفر ایرانی ها برای خود به دست آوَرد.

حال با وجود اینکه استان دوباره به سمت قرمز شدن پیش می رود و نگرانی ها بیشتر می شود اما اکتفا به رعایت دستورالعمل ها تنها راهکاری است که به کار برده می شود و خبری از بستن ورودی های استان، محدود کردن حضور مسافران در سواحل و مراکز تفریحی به چشم‌ نمی خورد.‌ تصمیماتی که باید با اتکا به تدبیر و حدود اختیارات بالاترین رده مسئولان استانی اتخاذ شود اما همچنان در انتظار دستورات تهران است و عملیاتی نمی شود!.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار