کد خبر : 94104
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402- 51: 21

دادستان مرکز گیلان خبر داد؛

میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا به ۵۰ روز رسید/ بازداشت ۳۷ جاعل عناوین قضایی در سال گذشته

میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا به ۵۰ روز رسید/ بازداشت ۳۷ جاعل عناوین قضایی در سال گذشته

دادستان مرکز گیلان گفت: تعداد ۳۷ نفر که خود را منتسب به افراد دستگاه قضایی می‌کردند در سال ۱۴۰۱ دستگیر شدند و اکنون ۲۰ نفر از همان‌ها در بازداشتند.

به گزارش گیلانستان، سید مهدی فلاح‌میری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه رشت در مصلی امام خمینی (ره) با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: مدیران دستگاه قضایی همواره جهت خدمت‌رسانی به مردم در حال تلاش و کوشش شبانه‌روز هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی پرونده‌ها‌ در دادسراها و محاکم، افزود: در سال‌های گذشته میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا سه ماه بود، اما اکنون به ۵۰ روز رسیده و همچنین میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم نیز چهار ماه بود که اکنون به ۸۰ روز کاهش پیدا کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاه رسیدگی‌ به پرونده‌ها، بیان کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به نوع پرونده فرق می‌کند و در زمینه رسیدگی به پرونده‌های معوق با برنامه‌ریزی شبانه روزی قرارگاه، از تعداد ۱۸۴۲ پرونده‌ معوق در حال رسیدگی در سال ۱۴۰۰ به تعداد یک هزار و ۳۹ پرونده در سال ۱۴۰۱ رسید و این یعنی ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

فلاح‌میری با اشاره به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در زمینه ارتقای عملکرد کیفی دستگاه قضا، افزود: تعداد ۲۹ مرکز خدمات الکترونیکی در دادگستری گیلان راه‌اندازی شد که مردم می‌توانند از طریق دفاتر بدون مراجعه به دادگستری کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کار مردم تا ۲ سال قبل برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه یک ماه طول می‌کشید، گفت: اما اکنون این کار در سریعترین زمان ممکن و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند مالی، گفت: از طریق این سامانه وقتی شخصی در دادگاه محکوم می‌شود و رأی آن به اجرای احکام می‌رود، دستگاه قضا می‌تواند از طریق این سیستم اموال فرد محکوم را بلافاصله توقیف کند.

فلاح‌میری با بیان اینکه سامانه ۱۵۸۰ ستاد خبری حفاظت اطلاعات دادگستری آماده دریافت شکایات مردمی است، تصریح کرد: تعداد ۳۷ نفر که خود را منتسب به قضات و حتی شخص بنده می‌کردند و قصد مخدوش کردن چهره دستگاه قضایی را داشتند در سال ۱۴۰۱ دستگیر شدند و اکنون ۲۰ نفر از همان‌ها در بازداشت به سر می‌برند.

وی با اشاره به دستگیری تعداد ۷ نفر از کسانی که خود را منتسب به دادستان کرده بودند، افزود: این افراد جدیدأ دستگیر شده‌اند و از مردم می‌خواهیم اگر با چنین افرادی روبرو شدند، از طریق سامانه ۱۵۸۰ ستاد خبری حفاظت اطلاعات دستگاه قضایی این افراد را معرفی کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با اشاره به اینکه دادگستری گیلان برای افرادی که پدر و مادر خود را از دست داده‌اند واحد سرپرستی تشکیل داده است، گفت: تاکنون برای پنج هزار ۴۸۵ نفر در دادگستری گیلان در واحد سرپرستی پرونده تشکیل شده، تا وضعیت اموال خانوادگی آنها مشخص شود.

فلاح‌میری با اشاره به راه‌اندازی ستاد پیگیری طرح اقتصاد مقاومتی در گیلان، بیان کرد: در این ستاد از واحد‌های تولیدی حمایت حقوقی و قضایی صورت می‌گیرد و تاکنون در جهت حمایت از اشتغال تعداد ۱۶۴ واحد تولیدی گیلان که در آستانه تعطیلی بودند با حضور اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی، مشکلات این واحد‌ها از جمله مشکل تسهیلات بانکی برطرف شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون حتی یک واحد تولیدی در گیلان تعطیل نشده است، گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد یک سرمایه‌گذار عامدانه واحد تولیدی خود را در استان گیلان تعطیل کند و اگر چنین اتفاقی غیرعامدانه رخ دهد خیلی سریع سرمایه‌گذار جایگزین را مشخص خواهیم کرد.

دادستان مرکز استان گیلان با اشاره به اقدامات شورای حفظ بیت‌المال، افزود: در سال گذشته ۲۸۲ هکتار از اراضی که مورد تعرض قرارگرفته بود به بیت‌المال برگشت که این اتفاق ارزشمندی بود.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی بسیاری در گیلان داریم که یک فرصت برای استفاده است اما همواره درگذشته برای ما تهدید بودند، تصریح کرد: به عنوان مثال تالاب انزلی هر ساله مورد تهدید قرار می‌گرفت اما با تلاش‌های فراوان سند مالکیت این تالاب به نام دولت صادر شد تا از هرگونه تهدید جلوگیری شود همچنین جلوگیری از ورود فاضلاب به این تالاب نیز به صورت جدی در دستور کار ما قرار گرفته است، سند مالکیت تالاب عینک نیز صادر شده و از این به بعد تالاب عینک نیز از هرگونه تهدیدی در امان خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار