کد خبر : 67728
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400- 11: 18

همت بلند قاسم‌آبادی‌ها در معرفی چادرشب‌بافی به جهانیان

همت بلند قاسم‌آبادی‌ها در معرفی چادرشب‌بافی به جهانیان

زنان روستای قاسم‌آباد در شهرستان رودسر توانسته‌اند با بهره گیری از صنایع‌دستی چادرشب‌بافی خود علاوه بر رونق به کسب و کار، روستا و فرهنگ دیار خود را به جهانیان تعرفه کنند.

به گزارش گیلانستان، روستای قاسم‌آباد از توابع چابکسر شهرستان رودسر با الهام گرفتن از هنر بومیان منطقه و متمرکز شدن بر روی یک صنایع‌دستی به نام چادرشب‌بافی شهرتی جهانی یافته است.

روستای قاسم‌آباد به سبب اهمیت چادرشب بافتی در تدبیری، خانه خلاقیت روستا را در خود به وجود اورده و این خانه اکنون محلی برای رونق صنعت چادرشب بافی در این نقطه شده است.

زنان روستا که این صنعت را از مادران و پیشینیان خود فرا گرفته اند هم به چادرشب‌بافی مشغول‌اند و آنطور که گفته اند در تلاش اند تا این هنر دیرینه را به جوانتر ها نیز اموزش دهند.

زنان چادرشب‌بافی قاسم‌آباد میگویند هنری را از مادربزرگهای خود فراگرفته اند که اکنون علیرغم توسعه صنعت نساجی و رشد و نمو هنر، همچنان به فعالیت در آن عشق می ورزند و با علاقه آن را دنبال می کنند.

چادرشب بافان قاسم‌آباد از توسعه تولیدات خود در خانه خلاقیت روستا خبر داده اند. آن‌ها می گویند ابتدا تنها تولیدات روستائیان فقط تولید پارچه بوده اما اکنون جا مدادی، کیف موبایل و پول، کیف های زینتی و هر مسنوجاتی که منجر به ارزش آفرینی باشد را تولید و روانه بازار می کنند.

چادرشب‌بافی نه‌تنها در خانه خلاقیت قاسم‌آباد بلکه در خانه‌های این روستا نیز دنبال می‌شود و درواقع هر خانه از قاسم‌آباد یک‌خانه خلاقیت روستایی است و زنان و دختران در این روستا همچنان به این صنعت مشغول‌اند و چادرشب بافی، سنت و صنعتی زنده در این دیار به شمار می‌رود.

البته شاغلان چادرش بافی در قاسم‌آباد مشکلاتی را نیز دارند که ازجمله آن‌ها کمبود و گران بودن مواد اولیه نظیر نخ و پنبه، قطع بیمه فعالان در این صنعت و از همه مهم‌تر تأمین بازار مناسب برای عرضه تولیدات این روستا است.

برخلاف بسیاری از صنایع‌دستی که در استان با کم مهری‌ها مواجه هستند، قاسم‌آبادی‌ها کمی خوش‌شانس‌تر بوده و توانسته‌اند مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نیز به روستای خود فرابخوانند.

مونسان، وزیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در زمانی که بین قاسم‌آبادی‌ها حاضرشده بود، اعلام کرد که بازارچه دائمی فروش محصولات برای قاسم‌آبادی‌ها دایر خواهد شد البته به شرطی که شورا و شهرداری زمین مناسب را برای این کار فراهم کند.

نخستین وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دولت همچنین قول مساعد داد که منابع لازم جهت راه‌اندازی این بازارچه در اختیار استان قرار بگیرد.

البته نمد و نمدمالی از دیگر صنایع‌دستی فعال در استان گیلان نیز از دیگر صنایع‌دستی موردپسند قاسم‌آبادی‌ها است که رگ و ریشه در تاریخ کهن این دیار دارد.

در موزه رودسر، ۴۰۰ اثر صنایع‌دستی موجود است که ۵۰ اثر از آن‌ها مربوط به قاسم‌آبادی‌ها است و به گفته منصور هادی پور، رئیس میراث فرهنگی شهرستان رودسر، نیمی از فعالان صنایع‌دستی رودسر اهل این روستای کهن و تاریخی هستند.

هادی پور این را هم گفته که ۸۰۰ خانواده صنایع‌دستی قاسم‌آباد را فعالان شاغل در چادرشب بافی تشکیل می‌دهند.

قاسم‌آباد رودسر تنها منطقه چادرشب بافی در کشور هست که به ثبت جهانی رسیده و قادر است به قطب چادرشب بافی کشور مبدل شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار