کد خبر : 52634
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 خرداد 1399- 28: 17

پای صبحت‌های معلمی که آزالیا پرورش می‌دهد+عکس

پای صبحت‌های معلمی که آزالیا پرورش می‌دهد+عکس

به گزارش گیلانستان،«رسول رحیمی» از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش، ۲۵ سال از عمر خود را صرف پرورش گل آزالیا در مزرعه‌ای به مساحت ۲۰۰ مترمربع کرده و اوقات بیکاری خود را در کنار همسر فرهنگی بازنشسته‌اش در کنار این گل‌ها سپری ‌می‌کند. عصر روز گذشته با هماهنگی قبلی در منزل این فرهنگی بازنشسته حضور

به گزارش گیلانستان،«رسول رحیمی» از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش، ۲۵ سال از عمر خود را صرف پرورش گل آزالیا در مزرعه‌ای به مساحت ۲۰۰ مترمربع کرده و اوقات بیکاری خود را در کنار همسر فرهنگی بازنشسته‌اش در کنار این گل‌ها سپری ‌می‌کند.

عصر روز گذشته با هماهنگی قبلی در منزل این فرهنگی بازنشسته حضور پیدا کردیم تا در کنار تماشای گل‌های آزالیا، پای صحبت‌هایش بنشینیم؛ رحیمی سر صحبت را از تدریس در کلاس‌های چندپایه عشایری آغاز کرد و گفت: ۲۵ سال پیش، آزلیا را در خانه یکی از همکارانم دیدم و از آن موقع بود فکر پرورش این گیاه به سرم زد.

حمایتی از من نشد

پرورش‌دهنده گل آزالیا با بیان اینکه گل‌دهی این گیاه غیربومی حدود یک سال طوی می‌کشد و بهترین زمان شکوفایی آن، اردیبهشت ماه است، اظهار کرد: قیمت گل آزالیا با توجه به اندازه گل‌دان و بوته متفاوت بوده و یک گل‌دان کوچک آن در بازار حدود، ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رحیمی استفاده از خاک پیت (کود درختان پوسیده)، ویتامین ریشه‌زایی و هرس به‌موقع را در پرورش گل آزالیا ضروری دانست و گفت: این گل در برابر سرما، باد و باران مقاوم بوده و به دلیل رشد سریع ریشه‌ها باید به صورت منظم اندازه گل‌دان‌ها تغییر کند.

این فرهنگی بازنشسته تعداد گل‌های آزالیای موجود در مزرعه خود را حدود ۱۱۸ بوته کوچک و بزرگ عنوان کرد و افزود: گل‌های آزالیا به رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، بنفش و صورتی دو رنگ بوده و به دلیل بوی خوش و تنوع در رنگ بیشتر در آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پرورش‌دهنده گل آزالیا با اشاره به اینکه این گیاه غیربومی به نور فراوان نیاز دارد و ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد، دمای مناسبی برای پرورش آن است، گفت: تابش زیاد نور خورشید و کم بودن مقدار آب ممکن است عمر گل‌ها را کوتاه کند؛ هم‌چنین زمانی‌که آزالیا گل می‌دهد باید هر روز به آن آب پاشیده شود.

رحیمی با بیان اینکه تاکنون مسؤولین دستگاه‌های اجرایی درخصوص پرورش آزالیا هیچ حمایتی از بنده نکرده‌اند، تصریح کرد: روبه‌روی شهرداری آستارا فضای سبز ایده‌آلی جهت نمایش گل‌های آزالیا وجود دارد که از شهردار این شهر انتظار داریم درخصوص تحقق این مهم، ما را یاری کند.

آزالیا یا آزاله درخت‌چه‌های گل‌داری هستند بومی ژاپن که به مدت چند هفته در فصل بهار گل‌های آن شکوفا شده و بیشتر از آن جهت تزیین آپارتمان و خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود؛ برگ‌های آزالیا به دو صورت تک‌برگ و صدبرگ بوده که عمر صدبرگ آن بیشتر است.

از سال ۸۴ به پیشنهاد اتحادیه گل و گیاه و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی «گل‌وگیاه» نام‌گذاری‌شده و هر سال مصادف با این روز در شهرهای مختلف کشور نمایشگاه‌های گل‌وگیاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام /فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار