کد خبر : 106276
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403- 51: 21

پیشنهاد جالب «جمعیتی» دانشگاه علوم پزشکی گیلان به معاون وزیر بهداشت

پیشنهاد جالب «جمعیتی» دانشگاه علوم پزشکی گیلان به معاون وزیر بهداشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دیدار با معاون وزیر بهداشت پیشنهاد کرد تا با توجه به افزایش سالمندی و کاهش زاداوری در گیلان، طرح بیمه رایگان زنان صاحب فرزند و پرداخت حقوق به آنها در استان گیلان به صورت آزمایشی اجرا شود.

به گزارش گیلانستان، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز هم‌زمان به سومین روز از هفته سلامت به‌منظور پیگیری مطالبات نظام سلامت استان گیلان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز با حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار و پیرامون موضوعات کلی بهداشت ازجمله پزشکی خانواده و نیازمندی‌های استان گیلان در این حوزه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

آشوبی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر گیلان در برخورداری از شبکه منسجم خانه بهداشت، تأمین نیروی انسانی موردنیاز در خانه‌های بهداشت و همچنین مراکز جامع خدمات سلامت، تجهیزات و امکانات لازم و همچنین تأمین اعتبار جهت توسعه و بهسازی فضا فیزیکی حوزه بهداشت، تأکید کرد.

وی با اشاره به جمعیت قابل‌توجه سالمندی گیلان و همچنین کاهش زادآوری در این استان، برنامه‌ریزی و طرح و اجرای بسته‌های تشویقی و حمایتی نظیر پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار و بیمه آن‌ها و همچنین کاهش سن بازنشستگی به ازای هر تولد فرزند، پنج سال را یکی از راهکارهای لازم جهت کمک به وضعیت جمعیتی استان برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به شمار بالای بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا در استان گیلان، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۵ درصد بار بیماری‌ها در استان گیلان مربوط به بیماری‌های غیر واگیری نظیر پرفشاری خون و دیابت و امثالهم مربوط می‌شود ازاین‌رو غربالگری‌ها و توجه جدی به موضوع آموزش و اصلاح سبک زندگی در استان گیلان مناسب است.

آشوبی همچنین به اقدام جهادی و به‌موقع دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شناسایی کانون آلودگی و مهار پشه آئدس در استان اشاره کرد و گفت: این استان توانست با شناسایی به‌موقع و ایجاد همگرایی همه‌جانبه در ستاد مدیریت بحران استان گیلان، از گسترش بیماری‌های ناشی از نیش پشه آئدس در استان جلوگیری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه آخرین اقدامات گیلان را در حوزه واکسیناسیون، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، دفع بهداشتی زباله و … را نیز برای معاون بهداشتی وزیر تبیین و تشریح کرد.

آشوبی همچنین با سید حمید جمال‌الدینی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فقدان برخی از قوانین مرتبط با نظام سلامت و وجود برخی از تعارض منافع در حوزه بهداشت و درمان، تهیه و طراحی برخی از لوایح قانونی و اصلاح مواردی از مفاد قانونی آن‌ها را لازم و ضروری دانست.

آشوبی با اشاره به ظرفیت مطلوب و مؤثر نمایندگان و منتخبان مجلس شورای اسلامی در مجالس یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: گیلان از ظرفیت نمایندگان بسیار خوبی در ادوار مجلس و همچنین مجلس آینده دارد و یقیناً می‌تواند در چابک سازی قوانین مرتبط با نظام سلامت و همچنین پاسخگویی به نیازمندی‌های مردم نقش محوری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در آخرین دیدار نیم روزی خود در وزارت بهداشت با سید محمد پور حسینی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه‌ی وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آشوبی در این دیدار نیز آخرین وضعیت نظام سلامت استان گیلان به‌ویژه طرح‌های عمرانی و قابل‌افتتاح را تبیین کرد و تأمین اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از دیگر پروژه‌ها را نیز موردتوجه قرارداد.

پایان پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار