کد خبر : 77005
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400- 33: 16

پیشگامی گیلان در کسب‌وکارهای خانگی/ کارآفرینانی که با تسهیلات خرد به پا خاستند

پیشگامی گیلان در کسب‌وکارهای خانگی/ کارآفرینانی که با تسهیلات خرد به پا خاستند

با استقبال کارآفرینان گیلانی از تسهیلات خرد و خانگی، این استان در ایجاد اشتغال به اهداف ۱۰۰ درصدی خود نزدیک شده و به نظر می‌رسد استمرار این تسهیلات می‌تواند صاحبان حرفه و مهارت را توانمند کند.

به گزارش گیلانستان، امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب‌وکارهای خانگی، به عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد به حساب می‌آیند.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل‌ خانگی طرحی را با عنوان طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی پیاده می‌کند که طبق آن متقاضیان مشاغل خانگی زودبازده می‌توانند متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود فرم‌های ثبت نام را پر کنند و با مراجعه به فهرست مشاغل خانگی زودبازده که دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی اعلام کرده را برای برخورداری از مزایای این قانون که در دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی آمده است انجام دهند.

مطابق برنامه‌ریزی‌های ابتدای سال، مقرر بود در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ هزار و ۱۹۵ شغل در استان توسط دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز ایجاد شود که تاکنون مطابق گزارش سامانه رصد اشتغال، تعداد ۱۷ هزار و ۷۳۷ شغل ایجاد شده که این عدد معادل ۸۴ درصد برنامه پیش‌بینی شده است.

علیرضا نصرتی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در سال جاری تعداد دو هزار و ۴۷۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شده که ۱۳۲ مورد از این مجوزها در قالب کسب‌وکارهای پشتیبان و دو هزار و ۳۳۸ مورد در قالب کسب و کارهای مستقل تشکیل یافته‌اند.

به گفته وی، با توجه به تسهیلات اخذ شده کسب‌وکارهای خانگی در استان، تعداد مشاغل خانگی ایجاد شده تاکنون یک هزار و ۲۴ نفر بوده است.

سینا احمدزاده، یکی از کارآفرینان گیلانی که از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: وام مشاغل خانگی، من و خانواده‌ام را بعد از سال‌ها زندگی سخت نجات داده و اکنون می‌توانم مدعی باشم زندگی و دخل و خرجم رو به روال است.

این کارآفرین می‌گوید با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی و طی کردن مراحل اولیه، توانستم یک وام برای راه‌اندازی یک کارگاه قارچ بگیرم و اکنون توانسته‌ام روی پای خود بایستیم.

البته طولانی شدن فرایند اخذ مجوز کسب‌وکارها یکی از مواردی است که بسیاری از متقاضیان مشاغل خانگی از جمله احمدزاده به آن اشاره می‌کند.

مرضیه رمضانی از دیگر هنرمندان گیلانی است که طی سال‌های اخیر با بهره‌گیری از تسهیلات مشاغل خانگی توانسته هنر را با اقتصاد تلفیق کرده و برای خود شغلی دست‌وپا کند.

این کارآفرین گیلانی می‌گوید پنج سال دوره حرفه‌ای تولید منسوجات چرمی را گذرانده بود اما به دلیل فقدان سرمایه نمی‌توانست کسب و کارش را گسترش دهد.

آنطور که رمضانی، کارآفرین و مسوول کارگاه کیف و چرم دوز رشتی به فارس گفته، امروزه یک وام ۵۰ میلیون تومانی توانسته آن را به یکی از تولیدکنندگان این صنعت تبدیل کند.

از مزیت‌های کارآفرینی با تسهیلات خرد کارگاه خانم رمضانی، اشتغال همسر و خواهرانش هست که علاوه بر خود، برای دیگران هم شغل ایجاد کرده است.

مباحث مربوط به تولید و فعالیت تخصصی مشاغل خانگی توسط چهار دستگاه تخصصی این حوزه مشتمل بر جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

تشکیل کسب و کارهای خانگی در استان از طریق سامانه متمرکز وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود که در این سامانه فهرست کسب‌وکارهایی که در قالب مشاغل خانگی و به صورت مستقل و پشتیبان قابل شکل‌گیری است، ارائه شده است و در حال حاضر حوزه‌های متعددی در قالب مشاغل خانگی فعال هستند.

به گفته نصرتی، فرش دستبافت و رشته‌های وابسته طراحی و دوزندگی لباس سنتی و فعالیت‌ها در حوزه‌های خانگی نساجی، پوشاک و سراجی، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی چوبی و حصیری طراحی و نقاشی سنتی، مونتاژکاری اسباب بازی و قطعات صنعتی، لوازم الکتریکی، پرورش طیور و دام پرورش انواع ماهی آماده‌سازی و بسته‌بندی مواد غذایی، پرورش قارچ و گیاهان دارویی، طراحی و ساخت عروسک، ویرایشگر و مترجم و برنامه نویس، طراح و معمار سیستم‌های نرم‌افزاری، تولید محتوا، تولید بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن از زمینه‌های مستعد در حوزه مشاغل خانگی هستند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان می‌گوید: فعالان حوزه مشاغل خانگی با اولویت پشتیبانان مشاغل خانگی با توجه به نوع فعالیت آن و میزان فعالیت افراد تحت پوشش خود می‌توانند تا ۱۰ میلیارد ریال از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کنند.

به گفته وی، افراد مستقل نیز با توجه به نوع فعالیت خود می‌توانند تا یک میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کنند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان همچنین اعلام کرده که در سال جاری کسب‌وکارهای خانگی استان میزان ۲۱۰ میلیارد ریال از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

ناگفته نماند، تشکل‌های فرادستی از جمله اتحادیه‌های تعاونی و انجمن‌های تخصصی نقشی اساسی در حمایت از فعالان زیرمجموعه خود دارند.

تعاونی‌ها می‌توانند با طراحی بسته‌های حمایتی و تشویقی و همچنین با راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و تولیدات نقش اثربخشی در توسعه کسب و کارهای تولیدات خانگی داشته باشند.

سیاست‌گذاری، هدایت، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای واحدهای تحت پوشش از مصادیق نقش‌آفرینی تشکل‌های فرادستی محسوب می‌شوند.

به گفته نصرتی، یکی از محورهای که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، تا پایان سال و همچنین سال آینده دنبال خواهد کرد، موضوع ایجاد تشکل‌های تخصصی برای کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خانگی و خرد است.

خوشبختانه در گیلان با توجه به مهارت آموزان متعدد و هنرمندان فرهیخته و همچنین به سبب ظرفیت بینظیر گردشگری و زیست بوم خاص استان، استقابل مردم از تسهیلات مشاغل خانگی بسیار مطلوب بوده و می‌تواند استمرار آن نیز موجب افزایش سرانه تولید در استان شود.

پیشگامی گیلان در ایجاد مشاغل خانگی نشان می‌دهد این استان ظرفیت ایجاد و توسعه اشتغال از سرمایه‌های خرد را دارد و میتواند عاملی برای روی پا ایستادن متقاضیان کار و اتکا به خود باشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار