کد خبر : 43230
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مهر 1398- 27: 17

کلاس‌های بالای ۴۰ نفره با عدالت آموزشی منافات دارد/ لزوم چاره‌اندیشی آموزش‌وپرورش

کلاس‌های بالای ۴۰ نفره با عدالت آموزشی منافات دارد/ لزوم چاره‌اندیشی آموزش‌وپرورش

وجود کلاس‌های بالای ۴۰ نفر در مناطق آسیب‌پذیر و در مدارس کم برخوردار، قطعاً موقعیت برابر دانش‌آموزان را از بین برده و معنای دقیق عدالت آموزشی را مخدوش می‌کند و لازم است آموزش‌وپرورش گیلان با اولویت‌بندی نیازها و مدیریت بهینه، مسیر عدالت آموزشی را در گیلان پیش ببرد.

به گزارش گیلانستان همگام با آغاز سال تحصیلی جدید و عدم توفیق بسیاری از دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار در ثبت‌نام مدارس خوب دولتی، این دانش‌آموزان به‌ اجبار باید در کلاس‌های بالای ۴۰ نفر مشغول به تحصیل شده و با نگرانی به آینده مبهم خود، سال تحصیلی را پیش ببرند، آیا حقیقتاً کلاس‌های بالای چهل نفر معنای دقیق عدالت آموزشی در آموزش‌وپرورش را محقق می‌کند؟ چه کسی مسؤول این وضعیت نابرابر آموزشی در مدارس است، اداره کل آموزش‌وپرورش یا وزارت خانه؟

سال‌به‌سال، عین هرسال این موضوع در حال تکرار بوده و خانواده‌هایی که توان مالی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مدارس غیردولتی را نداشته و یا به دلیل سهمیه‌های مختلف امکان ثبت‌نام در مدارس خوب دولتی را ندارند به‌اجبار مجبورند در این مدارس دولتی اما شلوغ و قطعاً بی‌کیفیت به دلیل شلوغی کلاس، آینده فرزندان خود را رقم بزنند، آینده‌ای که قطعاً مسؤولین آموزشی استان، حاضر به تداعی آن برای دلبندان خود نیستد و این قیاس مع الفارغ؛ عبارت «فرزندان ازما بهتران» را در ذهن تداعی می‌کند.

آموزش‌وپرورش به کلاس‌های پرجمعیت بی‌توجه است

اولیای یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه از جمعیت ۴۵ نفره کلاس هفتم دریکی از مدارس ناحیه یک رشت متحیر مانده‌ام، اظهار کرد: با دیدن این جمعیت در یک کلاس، خود را جای معلمی گذاشتم که قرار است ۴۵ دانش‌آموز را در ساعتی محدود در هفته قوی کند، درنتیجه با خود اندیشیدم که معلم هرچقدر هم توانمند باشد یارای پاسخگویی به این تعداد از دانش‌آموزان را ندارد.

وی با تأکید بر لزوم اهمیت تقویت پایه دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه برای ورود به دوره دوم و انتخاب رشته تحصیلی گفت: حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های پرجمعیت صرفاً به معنای رفع تکلیف آموزش‌ و پرورش تداعی می‌شود بنابراین، فرزندان ما قربانی بی‌عدالتی و شرایط نابرابر تحصیلی بوده و آموزش‌ و پرورش نیز در این مسیر دچار روزمرگی شده است.

مریم جهانی با ابراز تأسف از تکرار هرساله مشکل کلاس‌های پرجمعیت، در برخی مدارس استان گیلان بیان کرد: متأسفانه هرساله همین موضوع تکرار شده و هیچ‌کس پاسخگوی این شرایط نابرابر نیست، بسیاری از اولیای دانش‌آموزان از بابت عدم اطمینان خاطر تحصیل فرزندانشان در فضای غیراستاندارد آموزشی مدارس دولتی، از مسؤولین آموزشی استان، گله‌مند هستند.

آموزش‌وپرورش چاره‌ای بیندیشد

اولیای دانش‌آموز کلاس اولی یکی از مدارس ناحیه دو رشت نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با ابراز نگرانی از سرنوشت آموزشی فرزند خود در کلاس پرجمعیت ابتدائی اظهار کرد: باوجود فعالیت زیاد و باانگیزه معلم پایه اول، اما نگرانی از میزان آموزش و یادگیری فرزندم در سیستم توصیفی ارزشیابی در کلاس چهل‌نفره، هرروز دوچندان می‌شود.

محمدامین عزیزی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها از شلوغی فضای آموزش مدارس دولتی گله‌مند هستند، گفت: گله‌مندی ما اگرچه دردی از فرزند عزیزمان دوا نکرده و فضای آموزشی را بهبود نمی‌دهد اما به این دلیل خواستار رساندن گله‌مندی ما به مدیران آموزشی و اداره کل از طریق رسانه‌ها هستیم که شاید برای فرزندان دیگر این استان وضعیت بهبودیافته و اداره آموزش‌وپرورش برای ساماندهی هرچه بهتر کلاس‌های آموزشی چاره‌ای بیندیشد.

وی با بیان اینکه فرزندان ما، نور چشم، امید و آینده‌ای کشور هستند، افزود: ما از شرایط نابرابر آموزشی گله‌مند بوده و از مدیرکل آموزش‌وپرورش و نظام آموزشی کشور خواهان ساماندهی مطلوب و قرار گرفتن در مسیر عدالت آموزشی و برابری همه دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از فضای مطلوب و شایسته، بدون در نظر گرفتن سهمیه‌های مختلف ازجمله فرهنگیان بوده تا شاید خواسته ما تحقق یابد.

استخر فرهنگیان، دغدغه اصلی مدیرکل آموزش‌وپرورش

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموز گیلانی نیز با اشاره به وضعیت نامناسب کلاس‌های پرجمعیت در مناطق کم برخوردار اظهار کرد: هرسال همین سخنان گفته و شنیده می‌شود اما متأسفانه هیچ‌گونه تغییری درروند آموزشی و فضای مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان دیده نمی‌شود.

حمیدرضا رمزی با ابراز گله‌مندی از اداره کل آموزش‌وپرورش گیلان مبنی بر عدم جدیت درروند کاهش نابرابری آموزشی گفت: از عدم تدبیر آموزش‌وپرورش بسیار گله‌مند هستیم و این گله‌مندی ما زمانی شدت گرفت که دغدغه اصلی مدیرکل محترم آموزش‌وپرورش گیلان در واپسین روزهای شهریور یعنی آخرین جلسه شورای آموزش‌وپرورش در استانداری گیلان، عدم تکمیل استخر فرهنگیان بود، نه برابری آموزشی یا فضای نامطلوب دانش‌آموزان این استان.

وی با بیان اینکه ساخت استخر، حق فرهنگیان بوده اما قطعاً در این فضای اقتصادی و فضای نامطلوب برخی مدارس کم برخوردار، اولویت نیست، افزود: از آینده مبهم دانش‌آموزان خود بسیار نگران بوده و دلیل عدم‌تغییر و وجود مشکل مشترک هرساله را عدم اهتمام در مدیریت و همچنین روزمره بودن آموزش‌وپرورش دانسته و بسیار گله‌مند هستیم.

نقض عدالت آموزشی باکلاس‌های پرجمعیت در مدارس کم برخوردار

جبار کوچکی نژاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وجود کلاس‌های بالای ۴۰ نفر در برخی از مدارس و تناقض آن با عدالت آموزشی کشور اظهار کرد: متأسفانه این مشکل بیشتر در مدارس حاشیه شهر و مناطق محروم دیده می‌شود که دانش‌آموزان مجبورند در کلاس‌های بالای ۴۰ نفر، ساعات تحصیلی خود را به‌سختی بگذارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلم در کلاس‌بالای ۴۰ نفر، بامهارت هنرمندانه تنها می‌تواند کلاس را حفظ و آرام کند، گفت: عملاً در کلاس‌های بالای ۴۰ نفره، آموزش به‌درستی صورت نمی‌گیرد و دانش‌آموزان این کلاس‌های درس، از آموزش عادلانه نسبت به مدارس برخوردار محروم می‌شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر وظیفه دولت مبنی بر رفع نیاز مدارس کم برخوردار در نظام آموزشی افزود: دولت موظف است به مدارس نیازمند و کم برخوردار توجه بیشتری داشته باشد چراکه برخی از مدارس ازجمله مدارس هیئت‌امنایی و نمونه دولتی نسبت به مدارس کم برخوردار از امکانات خوبی بهره‌مند می‌شوند.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه تفاوت مدارس برخوردار و کم برخوردار با عدالت آموزشی منافات دارد، تصریح کرد: برخی از مدارس خوب دولتی و برخوردار اولویتی برای برخی از دانش‌آموزان به دلیل شغل والدینشان قرار می‌دهند که دانش‌آموزان دیگر را از امکان ثبت‌نام در این مدارس خوب دولتی محروم می‌کند و این موضوع نیز با عدالت آموزشی همسویی ندارد.

وی با تأکید بر لزوم عدالت آموزشی با توجه به تأثیر معدل بر کنکور گفت: دولت برای مناطق محروم باید گام‌های اساسی بردارد تا دانش‌آموزان در حاشیه شهر و مناطق پرجمعیت در مدارسی کم برخوردار، سال‌های تحصیل خود را بگذرانند تا در یک شرایط برابر صندلی دانشگاه را انتخاب و صاحب شغل در آینده شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مدارس پرجمعیت و کم برخوردار در استان گیلان بیان کرد: آموزش‌وپرورش استان گیلان برای بهره‌گیری مدارس کم برخوردار از امکانات بیشتر باید تلاش خود را مضاعف کرده و از طریق بخش‌های خیرین، بنیادها و مؤسسات غیردولتی در حوزه آموزشی و ساخت فضای آموزشی قدم‌های مؤثری بردارد.

کوچکی نژاد با اشاره به سهم پایین استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر در بهره‌مندی از امکانات آموزشی کشور گفت: استان گیلان نیز باید بیشتر تلاش کرده و ارتباط بیشتری برقرار کند تا نقصان‌های موجود در فضای آموزشی استان گیلان را برطرف کند.

۱۵ تا ۲۶ دانش‌آموز تعداد استاندارد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش نیز دراین‌باره با اشاره به اینکه تراکم‌جمعیت یکی از فاکتورهای مهم در اجرای برنامه‌های آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود، اظهار کرد: جمعیت دانش‌آموزی در سطح استاندارد، یکی از فاکتورهای مهم اجرای برنامه‌ها در کلاس‌های درس بوده که باید به آن توجه کرد.

مرتضی شکوهی تعداد استاندارد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را بین ۱۵ تا ۲۶ دانش‌آموز بر مبنای تأکید سند تحول بنیادین اعلام کرد و افزود: بسیاری از برنامه‌های مدون آموزش‌وپرورش باکیفیت بالا صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش با یک سری از نیازها روبروست باید به برنامه‌های مدون توجه کند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش با کاهش جمعیت دانش‌آموزی در روستاها و مهاجرت بالای آن‌ها از روستا به شهر مواجه است، تصریح کرد: باوجوداینکه تعداد دانش‌آموزان در روستا کم شده و به شهر مهاجرت می‌کنند، خدمات به این جمعیت، مستلزم زیرساخت‌هایی بوده که این موضوع منجر به افزایش تعداد دانش‌آموزان در برخی از مدارس شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها شده است.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش  با بیان اینکه کلاس‌های پرجمعیت در آموزش‌وپرورش موجود، اما اکثریت کلاس‌های درس با این حجم مواجه نیست، خاطرنشان کرد: کارآموزشی و تربیتی در کلاس‌های پرجمعیت سخت‌تر بوده و معلم باید زمان بیشتر و مهارت بهتری از خود نشان دهد.

وی کار معلم در کلاس‌های پرجمعیت را سخت‌تر از مدارس کم‌جمعیت دانست و افزود: اجرای برنامه‌های جدید به روش سنتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید لذا یک معلم ماهر، برنامه‌های جدید را حتی در کلاس‌های پرجمعیت  با پیدا کردن شیوه‌های درست به اجرا می‌گذارد.

اجرای طرح حامی گامی برای رسیدن به عدالت آموزشی

مدیرکل آموزش‌وپرورش نیز با اشاره به دغدغه آموزش‌وپرورش برای ارتقای کیفیت مدارس کم‌برخوردار اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استان گیلان با جدیت تمام برای ارتقای مدارس کم‌برخوردار تا رسیدن به حداقل‌های استاندارد آموزشی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

نادر جهان‌آرای با اشاره به انجام طرح‌های مختلف در راستای ارتقای مدارس کم‌برخوردار در استان گفت: طرح‌های مختلفی ازجمله طرح «حامی» در استان گیلان در حال انجام است تا مدارس کم برخوردار نیز برای رسیدن به استانداردهای آموزشی با توجه به منابع محدود دولتی گام بردارد.

وی با تشریح طرح «حامی» در آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در طرح «حامی» مدارس برخوردار، به‌صورت داوطلبانه مدارس کم‌برخوردار را شناسایی و آن‌ها را تحت حمایت‌های تجهیزاتی، اعتباری و مالی قرار می‌دهند.

جهان‌آرای هدف از اجرای طرح «حامی» را حرکت به‌سوی رسیدن به عدالت آموزشی دانست و افزود: مدارس برخوردار با انتخاب داوطلبانه، مدارس کم‌برخوردار را تحت پوشش قرار داده و اداره آموزش‌وپرورش نیز کمک‌های لازم و مقتضی را در این راستا انجام می‌دهد.

لزوم توجه به مدارس کم برخوردار، بیش از مدارس برخوردار

وجود کلاس‌های بالای چهل نفر در مناطق آسیب‌پذیر و در مدارس کم برخوردار، قطعاً موقعیت برابر دانش‌آموزان را از بین می‌برد، لذا توجه به مدارس کم برخوردار، پرجمعیت و آسیب‌پذیر بیش از مدارس برخوردار اهمیت دارد که باید مسؤولین اداره آموزش‌وپرورش قدم‌های مؤثری در این راستا بردارند.

اگرچه همه ما واقف به شرایط اقتصادی کشور بوده اما قطعاً توانایی ساماندهی در زمان نامطلوب، معنای دقیق مدیریت را صرف می‌کند، نه در زمان ایدئال و شرایط خوب اقتصادی، بنابراین ساماندهی و چاره‌اندیشی در برهه‌ای از زمان که محدودیت منابع مالی در آن محسوس است نشان از توانایی، درایت و مدیریت بهینه خواهد بود که امیدواریم آموزش‌وپرورش گیلان با اولویت‌بندی نیازها و مدیریت بهینه، مسیر عدالت آموزشی را در گیلان در پیش بگیرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار