کد خبر : 104465
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402- 00: 0

دبیر ستاد انتخابات گیلان:

گیلان رقابتی‌ترین انتخابات را در پیش دارد

گیلان رقابتی‌ترین انتخابات را در پیش دارد

دبیر ستاد انتخابات استان گیلان با اشاره به رقابتی‌ بودن انتخابات در گیلان گفت: امسال هم به دلیل تعداد نامزدهای انتخاباتی و هم به دلیل حضور جناح‌های مختلف سیاسی، گیلان رقابتی‌ترین انتخابات را خواهد داشت.

به گزارش گیلانستان، جواد شفیعی ثابت، دبیر ستاد انتخابات گیلان امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه فرصت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از زمان اخذ رأی است، اظهار کرد: امسال قانون‌گذار شرایطی را برای تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و نیز برای نخستین بار امکانات دولتی را برای تبلیغات نامزدها فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدا ۴۵۰ نفر در فعالیت‌های انتخاباتی گیلان حضور داشتند، گفت: بیش از ۹۰ درصد از نامزدها به قوانین تبلیغات پای‌بند بودند و آن ۱۰ درصد نیز مورد تذکر قرار گرفتند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه امروز آخرین مهلت انصراف نامزدها برای رقابت در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری بود، افزود: در گیلان در نهایت ۳۵۰ نفر برای رقابت بر سر ۲۷ کرسی مجلس در حال رقابت هستند.

شفیعی ثابت این دوره از انتخابات گیلان را رقابتی‌ترین دوره یرشمرد و تصریح کرد: امسال جناح‌های مختلف سیاسی در گیلان با هم رقابت می‌کنند، اکثر جناح‌های سیاسی فهرست‌هایی را برای حضور در انتخابات معرفی کردند و هم در بعد سیاسی و هم از نظر تعداد نامزدها یکی از رقابتی‌ترین انتخابات‌ها را در گیلان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر واحد شرایط رأی دادن در گیلان هستند، افزود: بیش از ۸۰ هزار رأی اولی نیز امسال برای نخستین بار می‌توانند در فرایند انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه در گیلان ۴۶ هیئت اجرایی انتخابات داریم، گفت: ۲ هزار و ۶۹۰ شعبه اخد رأی پیش‌بینی شده که از این تعداد یک مورد مربوط به صندوق اخذ رأی ارامنه بندرانزلی است.

شفیعی ثابت با اشاره به اینکه در گیلان ۲ هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رأی فعال خواهند بود، بیان کرد: از این تعداد ۹۸۶ شعبه شهری و هزار و ۷۰۴ شعبه اخذ رأی روستایی خواهیم داشت که از این تعداد ۳۷۲ مورد به صورت سیار و ۲ هزار و ۳۱۸ شعبه نیز ثابت هستند.

وی با اشاره به اخذ رأی به صورت الکترونیکی در شهرهای رشت و خمام تصریح کرد: فرایند الکترونیکی به این گونه است که دستگاه اخذ رأی به هیچ شبکه اینترنتی و اینترانتی وصل نیست و این نوع اخذ رأی یکبار در سال ۱۴۰۰ در انتخابات شورای شهر رشت امتحان شد و این بار ۵۹۰ شعبه اخد رأی در رشت و خمام تماما الکترونیکی خواهند بود.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه امسال در شناسنامه‌ها مهر نخواهد خورد، گفت: افراد شرکت‌کننده ابتدا مدارک هویتی‌شان بررسی شده و سپس به سمت دستگاه احراز هویت رفته و سپس کارت الکترونیکی در اختیار فرد قرار گرفته و کد نامزد خبرگان و در نهایت کد نامزد مجلس را انتخاب کرده و پرینت برگ رأی داخل صندوق خواهد رفت‌.

شفیعی ثابت با بیان اینکه تا یک ساعت پس از اخذ رأی آرای الکترونیکی شمرده می‌شود، افزود: مراجعان باید یکی از پنج مدرک هویتی شامل شناسنامه، گذرنامه، کارت پایان خدمت، کارت ملی و یا کارت گواهینامه را برای فرایند رأی‌گیری همراه داشته باشند.

وی با اشاره به تعداد نفرات فعال در زمان اخذ رأی در گیلان گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد ۱۵ هزار نفر در بعد اجرایی، حدود ۱۳ هزار نفر در بعد نظارتی، تعداد ۹ هزار نفر در بعد حفاظتی و حدود ۴۲ هزار نفر فعال در شعب اخذ رأی و رسانه‌ها در روز رأی‌گیری مشغول خواهند بود.

دبیر ستاد انتخابات گیلان با اشاره به افزایش تعداو صندوق‌های اخذ رأی بیان کرد: نسبت به دوره قبل ۱۰۰ شعبه اخذ رأی را افزایش دادیم تا مردم به راحتی بتوانند به راحتی به شعب اخد رأی مراجعه کنند.

شفیعی ثابت با بیان اینکه هیئت نظارت استان، فرمانداری، دادستانی و مجموعه هیئت‌های بازرسی بر انتخابات آماده پذیرش تخلف‌های انتخاباتی هستند، تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارشات خود را به فرمانداری، بخشداری و هیئت‌های نظارت بدهند و حتی اگر کسی رأی بیاورد اگر تخلف محرزی داشته باشد از فعالیت وی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار