کد خبر : 103352
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402- 52: 12

۹۸ هزار راس دام سنگین گیلان علیه بیماری لمپی‌اسکین واکسینه شدند

۹۸ هزار راس دام سنگین گیلان علیه بیماری لمپی‌اسکین واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: تاکنون افزون بر ۹۸ هزار راس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در این استان مایه‌کوبی شدند.

به گزارش گیلانستان، دکتر هادی بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین از ابتدای آذرماه آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۳۸۴ هزار راس دام سنگین در استان باید علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شوند، اضافه کرد: طرح مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه این بیماری ویروسی حاد به صورت رایگان انجام می‌شود.

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: این طرح به منظور حمایت از دامداران روستایی و با هدف حفاظت از جمعیت دامی استان توسط تیم‌های مایه‌کوبی دامپزشکی با مراجعه به روستاها در حال اجرا است.

 

وی از دامداران گیلان خواست تا به منظور حفظ سرمایه خود در برابر بیماری‌های واگیر دامی با تیم‌های اعزامی دامپزشکی در اجرای طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون لمپی اسکین همکاری لازم را داشته باشند و در صورت بروز این بیماری در واحدهای دامداری، ضمن اطلاع به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها نسبت به قرنطینه کردن دام اقدام کنند.

 

لمپی اسکین از جمله بیماری‌های ویروسی در دام‌های سنگین اعم از گاو و گوساله است که می‌تواند خسارت‌های اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری وارد کند.

 

ظهور ضایعاتی مانند کهیر بر روی پوست، التهاب بر روی گردن و کشاله ران، تب شدید، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل دام‌ها از جمله علائم بیماری لمپی اسکین است.

 

استان گیلان با ۱۷ شهرستان و سه هزار و ۲۱۲ روستا، دارای ۴۸۰ هزار راس دام سنگین است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار