کد خبر : 29250
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مهر 1397- 57: 22

نقش موثر «رودسری ها» درآغازین روزهای جنگ تحمیلی + تصاویر

نقش موثر «رودسری ها» درآغازین روزهای جنگ تحمیلی + تصاویر

«رودسری ها» در اولین اعزام رزمندگان گیلانبه جبهه بعد رشت، بیشترین سهم از رزمندگان دو گروه اولیه اعزام به جبهه سرپل ذهاب را به خود اختصاص دادند و به گواه تاریخ با احتساب نیروهای موسوم به ۷۲تن مقام اول را در اولین ماه از جنگ تحمیلی.

به گزارش گیلانستان پاسداشت سی و هفتمین سالگرد دفاع مقدس. اول مهرسال ۱۳۵۹ مردم غیور گیلان اولین گروه از فرزندان خود را  در قالب نیروهای کادر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور دفع تجاوز دشمن و نیز جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب بابدرقه ای مثال زدنی روانه جنگ نمودند.

تنها چند روز نگذشته بود که ۱۳۵۹/۷/۵ گروه دوم و اینبار ترکیبی از “نیروهای بسیج مردمی و سپاه پاسداران” را به طرز باشکوهی در رشت بدرقه کردند که «تاریخ» قیام مردم گیلان و بدرقه آن روز مردم وفادار شهرستان رشت را برای همه ی نسل ها و عصرها به یادگار خواهدگذاشت.

نیروهای مردمی و پاسدار گیلان ابتدا در کرمانشاه(باختران آن روز) و سحرگاه روز بعد خود را در کنار مردم ستمدیده ، جنگزده و بی پناه شهر سرپل ذهاب دیدند.

توفیق برای بنده نیز یارشد تادر کناربزرگان و اولین های دفاع مقدس در اولین کاروان نیروهای “مردمی و پاسدار” استان گیلان اعزامی به جبهه سرپل ذهاب همراه با بیش از ۲۰ نفر از فرزندان رشید مردم ثابت قدم شهرستان رودسر حضور داشته باشیم. رودسری ها در اولین اعزام گیلان بعد رشت، بیشترین سهم از رزمندگان دو گروه اعزامی به جبهه  سرپل ذهاب را به خود اختصاص دادند. و به گواه تاریخ با احتساب نیروهای موسوم به ۷۲تن مقام اول در اولین ماه از جنگ تحمیلی را به خود اختصاص دادند.

رودسری ها غیر از اعزام این تعداد از فرزندان خود به سرپل ذهاب، به فاصله کمی بعد ازتشییع پیکرپاک سربازشهید فرامرزغلامیان گروهی دیگر از فرزندان خودرا خودجوش به سرپرستی برادر پیشکسوت دوران دفاع مقدس صادق فلاح پور به مناطق جنوب کشور خاصه شهرخرمشهر که آنروزها جولانگاه متجاوزان شده بود؛ دیدند. که تاعملیات آزادسازی خرمشرقهرمان ایستادند و در این راه بیش از ۲۳شهید فقط از همین گروه (۷۲تن) تقدیم اسلام و انقلاب کردند که سردارشهیدعلیرضاناصحی رودسری ازفرماندهان گیلانی عملیات فتح خرمشهر از جمله این فرزانگان است.

سربازشهیدفرامرزغلامیان

در سرپل ذهاب دشمن به پاس مجاهدت های رزمندگان استان های گیلان، همدان و سایر نیروهای مردمی و پاسدار  زمین گیرشد. به فرمان سردارشهید محمد بروجردی تعقیب و گریز دشمن و تک شبانه در دستور کار نیروهای ایرانی قرارگرفت.برهمین اساس نیروهای گیلانی حاضر در شهرسرپل ذهاب ابتدا در مدرسه ای به نام «مدرسه مهرگان» به چند گروه ۲۲ نفره تقسیم شدند. گروه اول قرارشد در حوالی ارتفاعات دشت ذهاب به دشمن بزنند تا مانع پیشروی و سقوط شهر شوند که در این بین انفجار گلوله های پی درپی (خمسه خمسه) «توپ» دشمن دربین اجتماع رزمندگان و آرایش رزمندگان گیلانی منجر به شهادت ۱۲ نفر و زخمی و مجروح تعدادی دیگر در ۱۳مهر۵۹ شد .

درمیان شهدای اولیه جنگ (۱۳مهر۵۹) نام شهیدان : بهمن امیری و احمدزمانی از شهرستان رودسر و پس از این دو به فاصله ای اندک؛ نام سردار بلند آوازه ی سپاه گیلان سردارشهید محمدرضاتقی پور واجارگاه ونیز برادر جانباز رضائی کمنی می درخشد.

یاد و خاطره این رادمردان گرامی باد./هوشنگ متقیان

شهدای اولین گروه از رزمندگان گیلانی در جبهه سرپل ذهاب :

۱)      پاسدار شهید تراب پورقلی ـ سنگر

۲)      پاسدار شهید فتح ا… قلی پور ـ رشت

۳)      پاسدار شهید محمدرضا تقی پور ـ رودسر

۴)      شهید سیروس ضمیریان ـ رشت

۵)      شهید محمدمهدی پورشایگان ـ رشت

۶)      شهید محمود مشخ ـ رشت

۷)      شهید ساسان پورنقاشیان ـ رشت

۸)      شهید مسعود ایزددوست ـ رشت

۹)      شهید داریوش مرادی ـ رشت

۱۰)   شهید جمشید علی محمد ـ رشت

۱۱)   شهید احمد زمانی ـ رودسر

۱۲)   شهید بهمن امیری ـ رودسر

۱۳)   شهید مصطفی کریمی ـ رشت

۱۴)   شهید محمدتقی امینی ـ رشت

۱۵)   شهید کاظم سیادتی ـ رشت

۱۶) پاسدار شهید محمدی علی عبدی نژاد – رشت

فرمانده صادق فلاح پور در خرمشهر

انتهای پیام/احرار گیل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار