کد خبر : 94996
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402- 36: 19

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان گیلان:

از قانون عدول نمی‌کنیم/ قرار نیست هر فرد فاقد صلاحیتی مجوز حضور در انتخابات را بگیرد

از قانون عدول نمی‌کنیم/ قرار نیست هر فرد فاقد صلاحیتی مجوز حضور در انتخابات را بگیرد

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان گیلان گفت: قرار نیست برای محقق شدن راهبرد مشارکت و رقابت از قانون عدول کنیم.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران اظهار کرد: افزایش مشارکت و رقابت و سایر راهبردها ی رهبر انقلاب پیرامون انتخابات در کالبد و چهارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان استان گیلان در پاسخ به اینکه اساسا شورای نگهبان را با موضوع انتخابات و نظارت استصوابی شناخته می شود گفت : نظارت استصوابی یک کلید واژه و محملی برای درگیری‌ها و بگو مگوهای سیاسی است. برخی معتقدند که این نوع نظارت جمهوریت را زیر سوال برده است که باید گفت در هر نظارتی باید پیشگیری و اصلاح تخلف و اشتباه مح ور باشد اگر این اهداف در نظارت تامین نشود این نوع نظارت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت . نظارت استصوابی یا نظارت موثر یعنی جلوگیری از تخلف و اصلاح اشتباه . این جنجال‌ها که پیرامون موضوع نظارت استصوابی مطرح می‌شود صرفاً کارکرد سیاسی و جناحی دارد خود این جریان‌ها هم می‌دانند که اگر این نوع نظارت وجود نداشته باشد هیچ خاصیتی نخواهد داشت و بر اساس قانون اساسی و تفسیر آن ، این نظارت بر عهده شورای نگهبان است و در تمامی مراحل انتخابات ساری و جاری است.

سوال: تفاوت‌ها و شباهت‌های شورای نگهبان با نهادهای مشابه در سایر نظام‌های سیاسی چیست؟

قنبریان در خصوص تفاوت‌ها و شباهت‌های شو رای نگهبان با نهادهای مشابه در سایر نظام‌های سیاسی و کشورها بیان داشت: در همه نظام‌های سیاسی و کشورها یک نهاد نظارتی (برای قانون گذاری و انتخابات) با نام‌های مختلف وجود دارد که نوع نظارت آنها هم استصوابی است و عموماً همین کارکرد را دارند و اگر این نهاد نظارتی وجود نداشته باشد آن نظام به انحراف خواهد رفت .

وی افزود : وجه تفاوت شورای نگهبان با نهادهای مشابه در سایر کشورها این است که در آن نظام‌ها ، نهاد نظارتی وابسته به یکی از قوای سه گانه مجریه ، مقننه یا قضائیه است ولی در جمهوری اسلامی ایران، این نهاد مستقل از قوای سه گانه است . واین یک مزیت است.

سوال: شیوه عمل شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات چگونه است؟

قنبریان با اشاره به شیوه عمل شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات گفت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را باید در دو مقطع تاریخی مورد بررسی قرار داد قبل از سال ۱۳۸۰ و تشکیل دفاتر نظارتی و بعد از این مقطع . قبل از سال ۱۳۸۰ و چند ماه قبل از انتخابات ، یک هیئت نظارت تشکیل می‌شد و تعدادی نیروی ناظر را برای شعب به کارگیری می‌کردند . در نتیجه نه سازماندهی مناسب و نه آموزش‌های لازم برای نیروهای ناظر و نه امکانات لازم برای بررسی صلاحیت داوطلبان وجود نداشت.

سوال: ساختار دفاتر نظارتی در استانها و شهرستانها و مهمترین وظایف این دفاتر چیست؟

بعد از انتخابات مجلس ششم مقام معظم رهبری از شورای نگهبان مطالبه کردند که شورای نگهبان برای امر نظارت بر انتخابات باید یک ساختار مشخص و نظام مند داشته باشد در نتیجه این نهاد دفاتر نظارتی استانی و شهرستانی را راه اندازی کرد و بعد از این فرایند ، نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان نظام مند و دارای ساختار مشخص شد .

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان استان گیلان با اشاره به مهمترین وظایف دفاتر نظارتی عنوان داشت: اصلی ترین وظایف این دفاتر شناسایی نیروهای متعهد و توانمند برای امر نظارت بر انتخابات و ساماندهی و سازماندهی و آموزش این‌ها و ارتباط با این نیروها به طور مستمر و در طول سال می‌باشد .

وی اضافه کرد: وظیفه دیگر این دفاتر پایش و رصد مستمر نمایندگان فعلی ، نمایندگان ادوار اشخاص سیاسی و افرادی که در معرض نامزدی انتخابات هستند می‌باشد .

سوال: آیا شورای نگهبان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهره برداری مناسبی دارد؟

قنبریان در پاسخ به چگونگی بهره برداری شورای نگهبان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: یکی از ابزارهای مهم برای ارتباط با جامعه ، امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است . موضوع رسانه و ارتباط با فضای مجازی ضرورتی انکارناپذیر برای همه نهادها و مجموعه‌هاست و ابزار مفید و موثری برای معرفی عملکردها و آگا هی‌بخشی است .

وی اضافه کرد : شورای نگهبان یک پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی دارد که آخرین اخبار مربوط به شورای نگهبان و مشروح مذاکرات این جلسات و اظهار نظرهای اعضای محترم شورای نگهبان وسامانه جامع نظرات در حوزه های مختلف در آن منعکس می‌شود که هم جنبه تبیینی دارد و هم جنبه شفاف‌سازی عملکرد دارد.

سوال: وظایف شورای نگهبان در تحقق راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات پیش رو چیست؟

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان استان در تحلیل فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بیان چهار راهبرد مهم انتخابات پیش رو گفت : رهبر معظم انقلاب به دلیل اهمیت و حساسیت بالای این انتخابات برخلاف رویه‌های قبلی ایشان ، حدود یک سال زودتر از برگزاری انتخابات بر چهار راهبرد مهم سلامت ، امنیت ، مشارکت و رقابت تاکید کردند و این به معنای آن است که از هم اکنون برای اجرایی شدن این راهبردها نیاز به برنامه‌ریزی و بسترسازی دارد .

وی با اشاره به اینکه مهمترین نقش شورای نگهبان و کارکرد اصلی نهاد در این رابطه ، تلاش در جهت سلامت انتخابات است ادامه داد: البته عملکرد این شورا بر مشارکت و رقابت هم تاثیرگذار است و آن زمانی است که اعتماد مردم را نسبت به برگزاری یک انتخابات قانونی و سالم فراهم کند . هر چقدر اعتماد عمومی بیشتر بشود ، مشارکت هم بیشتر خواهد شد.

قنبریان با بیان این نکته مهم که نباید فرمایشات مقام معظم رهبری در بیان راهبردهای انتخابات را به نفع جریان یا اشخاص سیاسی خاص مصادره کنیم گفت : مهم‌ترین نکته‌ای که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب وجود دارد این است که اجرایی شدن این راهبردها در چهارچوب و روح قانون است و قرار نیست برای محقق شدن این راهبردها برخلاف قوانین مصوب اقدامی صورت بگیرد . قرار نیست برای محقق شدن راهبرد مشارکت و رقابت از قانون عدول کنیم و هر مجموعه یا تشکل فاقد شناسنامه و بی نام و نشان و هر فرد فاقد صلاحیتی مجوز حضور در عرصه انتخابات و فعالیت انتخاباتی را بگیرد . بلکه روح حاکم بر این ۴ راهبرد ، قانون است . این افزایش مشارکت و رقابت و سایر راهبردها در کالبد و چهارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

سوال: ویژگی‌ها و مزایای طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس چیست و چه تاثیری در روند انتخابات دارد؟

این مسئول نظارتی در خصوص ویژگی‌ها و مزایای طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تقر یباً همه دستگاه‌های ذی‌ربط در انتخابات و همه جریانات سیاسی و افراد موثر معتقدند که قانون فعلی انتخابات دارای کمبود ها و خلاهایی است . به همین دلیل مجلس یازدهم با مشورت با دستگاههای مختلف دخیل در امر انتخابات از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان و بر اساس آسیب شناسیهای انجام شده از قانون فعلی انتخابات ، طرحی ارایه کردند که برخی مواد قانونی انتخابات اصلاح بشود . در این اصلاحیه برخی مواد قانونی نیاز به شفافیت و مصداق سازی داشته از جمله شرایط انتخاب شوندگان که به صورت مصداقی به دلایل جزئی رد صلاحیت پرداخته شود و همچنین فر صت و زمان بررسی صلاحیت‌ها در قانون جدید افزایش یافته است . البته بعضی از مواد این قانون مورد تصویب قرار نگرفت.

قنبریان با اشاره به برخی جو سازی های جریانات سیاسی در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات گفت: این جوسازی‌های رسانه‌ای نسبت به این قانون جدید صرفاً کارکرد سیاسی وجناحی دارد .

وی اضافه کرد: در قانون جدید نحوه برخورد با متخلفان انتخابات شفاف تر شده و از جمله مزایای این طرح تناسب جرم و مجازات است و دوم اینکه برخی از جرم‌ها مصداق سازی شده و مجازات‌های بازدارنده برای آن تعریف شده است نکته دیگر اینکه در این اصلاحیه زمان بررسی صلاحیت‌ها بیشتر شده که موجب حفظ حقوق داوطلبان خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار