کد خبر : 94793
تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1402- 14: 20

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان گیلان:

ردصلاحیت شدگان در این دوره نیز اصولا تایید نخواهند شد/ شورای نگهبان متولی سلامت انتخابات است نه افزایش مشارکت

ردصلاحیت شدگان در این دوره نیز اصولا تایید نخواهند شد/ شورای نگهبان متولی سلامت انتخابات است نه افزایش مشارکت

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان گیلان گفت: نباید برخی به اشتباه گمان کنند شورای نگهبان برای افزتیش مشارکت مردم، صلاحیت افراد مسئله دار را تایید خواهد کرد.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان پیش از ظهر امروز(شنبه) در نشستی با اصحاب رسانه گیلان که به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی اظهار کرد: شورای نگهبان، نهاد نظارتی است که بارزترین وظیفه آن نظارت بر سلامت انتخابات است؛ لذا باید عرض کنم که شورای نگهبان متولی ایجاد رقابت و مشارکت در انتخابات نیست.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان گیلان با اشاره به شایعات مطروحه در فضای سیاسی انتخاباتی کشور تاکید کرد: نباید برخی به اشتباه گمان کنند شورای نگهبان برای بالابردن مشارکت مردم در روز رای گیری، صلاحیت افراد مسئله دار را تایید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کار شورای نگهبان تنها به حوزه انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها مربوط نمی‌شود ، افزود : با توجه به خلا‌های موجود در ماده ۲۸ قانون اساسی، شورای نگهبان ملزم به ذکر دلایل رد صلاحیت نامزد‌ها و شنیدن دفاعیه آن‌ها است و نیز در این اصلاحیه قانونی بر بررسی درست فرآیند انتخابات و رعایت بیشتر حقوق داوطلبان تاکید شده است.

قنبریان ضمن تشریح طرح اصلاح قانون انتخابات ابراز کرد: اگر این طرح تأیید نهایی و برای همین دوره از انتخابات ابلاغ شود، بررسی صلاحیت‌ها اتقان و استحکام بیشتری خواهد داشت.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان گیلان با بیان اینکه مواضع، اقدامات و رفتار نمایندگان مجلس، نامزدها و شخصیت‌های سیاسیِ در معرض انتخابات را به صورت مستمر رصد می‌کنیم، گفت: شورای نگهبان در مقایسه با سایر دستگاه‌های نظارتی و حتی امنیتی از بانک اطلاعاتی کامل‌تری در موضوع تخصصی نامزدهای انتخابات برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه ما از ورود همه افراد دارای صلاحیت به انتخابات استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: اما این که از سوی شورای نگهبان یا دفاتر آن با برخی افراد برای شرکت در انتخابات تماس گرفته شده باشد، همان گونه که در روزهای گذشته سخنگوی شورای نگهبان هم اعلام کرد، چنین موضوعی در کشور صحت ندارد و قطعا در گیلان هم این موضوع خلاف واقع می باشد.

قنبریان همچنین آب پاکی را بر دست رد صلاحیت شدگان ریخت و گفت: نامزدی که در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده در این دوره هم اصولا تأیید نخواهد شد مگر آنکه دلیل رد صلاحیتش مثلا یک حکم قضایی بوده باشد ولی این دوره حکم دیگری از دستگاه قضایی مبنی بر رد حکم پیشین ارائه دهد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان گیلان با اشاره به سکوت قانون در نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تصریح کرد: این خلاء قانونی وجود دارد و معلوم نیست کدام دستگاه متولی نظارت و برخورد با رفتارهای مجرمانه نمایندگان مجلس می‌باشد اما شورای نگهبان این تحرکات را در بررسی صلاحیت دوره بعدی انتخابات قطعا لحاظ خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه تا کنون در هر دوره از انتخابات مجلس به طور میانگین یک سوم از نمایندگان رد صلاحیت شده‌اند اذعان داشت: اگر مدارک و مستندات از نمایندگانی که در اعتبارنامه‌هایشان بحث‌هایی مطرح بوده به ما برسد، حتما در بررسی صلاحیت آنان لحاظ خواهیم کرد و هیچ تعارفی با نمایندگان فعلی نیز نداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار