کد خبر : 65018
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400- 52: 11

طنین نوای قرآن از گلدسته‌‌های مسجد جعفری صومعه‌سرا/ عطر قرآن با بهار رمضانی آمیخت

طنین نوای قرآن از گلدسته‌‌های مسجد جعفری صومعه‌سرا/ عطر قرآن با بهار رمضانی آمیخت

آیین جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان با حضور چند قاری در مسجد جعفری صومعه‌سرا برگزار و ندای آن از مناره‌های مسجد به گوش می‌رسد.

به گزارش گیلانستان، رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شد، بنابراین، رابطه ویژه‌ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد؛ یعنی همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شادابی خاص و حیاتی دوباره پیدا می‌کند، رمضان نیز بهار قرآن است، دوستداران قرآن در این ماه بیش از پیش به قرآن نزدیک می‌شوند و با خواندن و یادگیری و فهمیدن معارف آن، به دلهایشان حیات مجددی می‌بخشند.

شکوفایی ایمان، با قرآن خواندن به دست می‌آید، خواندن قرآن، قلب‌های زنگار گرفته را جلا می‌دهد و کفاره گناهان و سپر آتش و ایمنی از عذاب است، به راستی قرآن، کتاب عظیمی است؛ چون از سوی پروردگار بزرگ آمده است. رمضان نیز از عظمت قرآن، عظیم شده است؛ زیرا ماه نزول قرآن است و چه زیباست که در ماه عظیم، کتاب آسمانی با عظمت را تلاوت کنیم و از دریای عظیم معارف آن بهره بریم.

در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است، بسیار به تلاوت قرآن، اندیشه و تفکر در آن سفارش شده است و ثواب قرائت یک سوره از قرآن‌کریم در بیان بزرگان دین، اهل‌بیت(ع) و معصومان پاداش یک ختم قرآن را دارد.

 پیوند ماه پُربرکت و معنوی رمضان با فروردین و اردیبهشت سبزفام، برکت و فضایی آکنده از معنویت همراه داشته است، چنانکه آمیختگی عطر گل‌های بهاری با صدای دلنشین اذان و قرآن، روزه‌داران را از آرامشی بهارگون سرشار می‌کند.

طنین نوای قرآن هر روز از گلدسته‌های‌ مسجد جعفری صومعه‌سرا به گوش می‌رسد و کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و بوی قرآنی به خود گرفته است و در این مراسم، روزانه یک جزء از قرآن توسط قاریان ممتاز شهرستانی و استانی تلاوت می‌‌شود.

* ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی امری ضروری است

«ابوذر خوشبخت» با بیان اینکه بدون شک ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای انس با قرآن است اظهار کرد: یکی از سنت‌های حسنه‌ای که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود جلسات جزءخوانی قرآن کریم در مسجد جعفری صومعه‌سرا است.

مدیر فرهنگی مسجد جعفری صومعه‌سرا با بیان اینکه در مسجد جعفری برنامه‌های مختلفی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود افزود: با توجه به وضعیت کرونایی و با تاکید برلزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی برنامه فرهنگی مسجد با اقامه نماز جماعت در سه وقت و تفسیر سوره مبارکه یس توسط امام جمعه محترم و جزءخوانی قرآن کریم وهمچنین شبها با اقامه نمازجماعت و سخنرانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در بین‌الصلاتین ظهر و عصر نکات اخلاقی و احکام توسط امام جمعه صومعه‌سرا بیان می‌شود گفت: شب‌ها اقامه نماز مغرب و عشا و سخنرانی به عهده امام جماعت دیگری است.

خوشبخت با اشاره به اینکه تاکید ویژه علما بر خواندن حداقل روزی یک جزء قرآن در ماه مبارک جهت الفت با قرآن بسیار سنت حسنه‌ای است تصریح کرد: ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی امری ضروری است.

مدیر فرهنگی مسجد جعفری صومعه‌سرا با اشاره به اینکه کلیه برنامه‌های این مسجد در ماه مبارک رمضان همراه با رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: سلامت نمازگزاران و روزه‌داران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

* ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌نوری» در این راستا اظهار کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان ماه قرآن است توصیه می‌شود انس و ارتباط با قرآن بیشتر باشد و از معنویت این ماه با دعا و نیایش و سحرخیزی و تهجد بهره بیشتری ببریم.

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه فرصت ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای خودسازی و بهره‌مندی بیشتر از معارف دینی و کسب معنویت است افزود: انسان‌ها باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای تقرب به خداوند متعال استفاده کنند.

وی گفت: هرچند که متاسفانه برنامه‌های مساجد در ماه رمضان ضعیف است اما به روحانیون و مبلغان تاکید شد مباحث قرآنی را بیشتر در مجالسشان داشته باشند زیرا امروزه قرآن در میان مردم محجور است.

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است تصریح کرد: بر اساس روایات قرائت یک آیه از قرآن کریم در این ماه برابر ختم قرآن است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات تفسیر و ترتیل قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در مسجد جعفری صومعه‌سرا بیان کرد: مساجد مکانی مقدس است که برای قرآن بنا شده بنابراین ما باید با اجرای برنامه‌های مختلف در مساجد در توسعه امور قرآنی پیشگام باشیم.

حجت‌الاسلام راشدی‌نوری با بیان اینکه خاطرنشان کرد: در رمضان، ماه انس با قرآن، باید ویژگی همدم بودن با قرآن را در خود ایجاد کنیم و رابطه تنگاتنگ و جدی با آن داشته باشیم؛ زیرا قرآن، کتاب کامل انسان سازی است، به گونه ای که همه برنامه ها و رموز تکامل را دربردارد.

گفتنی است، صوت قرآن‌کریم از زیباترین و خوش‌الحان ترین نغمه‌هایی است که ناخودآگاه روح و جان انسان را نوازش می‌دهد، آیات وحیانی قرآن‌ کریم آرامش روان را به ارمغان می‌آورد و موجب اطمینان قلوب می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار