کد خبر : 104031
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402- 20: 19

سردار مهدی کاظمی‌پور تاکید کرد:

غارت شن و ماسه فسادی بزرگ تر از واگذاری غیرقانونی کارخانه‌های گیلان است

غارت شن و ماسه فسادی بزرگ تر از واگذاری غیرقانونی کارخانه‌های گیلان است

فعال سیاسی اجتماعی گیلان گفت: غارت شن و ماسه فسادی بزرگ تر از واگذاری غیرقانونی کارخانه های گیلان است و عده ای از این برداشت ها به ثروت های باد آورده می رسند.

به گزارش گیلانستان، سردار مهدی کاظمی پور در نشست با جمعی از فعالان اجتماعی شهرستان رشت با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی زیست محیطی استان برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها است اظهار کرد: افزایش بی حد و مرز برداشت این منابع، موضوع دردناکی است که دل هر انسان دوستدار طبیعت را به درد می آورد.

 

وی، بستر از برخی رودخانه های گیلان را مسیر اصلی راه اندازی کارخانه های شن و ماسه و برداشت منابع عنوان کرد و افزود:

 

در دنیا برداشت معادن از بستر و حریم رودخانه ها ممنوع است اما رعایت نکردن این قانون به دلیل اشراف نداشتن به آثار منفی برداشت ها، همچنان در شهرستان های مختلف استان گیلان ادامه دارد.

 

عضو سابق کارگروه اقتصاد مقاومتی گیلان با اشاره به برداشت منابع از بستر رودخانه نسبت به منابع کوهی و تپه ای، بیان کرد: به دلیل کیفیت بالای منابع رودخانه ای، آب کافی در مجاورت رودخانه ها، شتاب عملیات پروژه های عمرانی و صنعتی و همچنین سودآوری فراوان منجر به افزایش تخلف در حوزه رودخانه های گیلان شده است.

کاظمی پور، دخالت های انسانی و نبود اعمال محدودیت در برداشت بی رویه منابع شن و ماسه و صدور مجوزهای غیر کارشناسی به دلیل سودجویی افرادی خاص را سبب خسارت جبران ناپذیر به طبیعت زیبای گیلان دانست و تصریح کرد: برخی خسارت ها سال ها بعد آشکار می شود.

وی، تخریب اجتماع گیاهی و جانوری را نخستین اثر غارت طبیعت ذکر کرد و افزود: دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه و تغییرات منفی ناشی از برداشت شن و ماسه به محل برداشت محدود نمی شود، بلکه کیلومترها بالاتر و پایین تر از محل برداشت مشهود است.

 

این جانباز دوران دفاع مقدس یادآور شد: در اثر برداشت های بی رویه، آب آلوده شده و ترکیب لایه ای و لجنی در طبقات زیرین و ناپایدار بستر رودخانه موجب می شود که جمعیت گیاهان آبزی و جانوری به لحاظ از بین رفتن آب و منابع غذایی رو به نابودی بروند.

 

کاظمی پور با تاکید براینکه غارت شن و ماسه، فسادی بزرگ تر از واگذاری غیر قانونی کارخانه های گیلان است، اذعان کرد: سالانه میلیاردها تومان به واسطه برداشت غیر قانونی از شن و ماسه به پل های ارتباطی استان خسارت وارد می شود و عده ای از این برداشت ها به ثروت های باد آورده می رسند.

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس به ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان مجلس برای جلوگیری از نابودی محیط زیست اشاره کرد و گفت: نماینده مجلس با در اختیار داشتن ابزار نظارتی بر حسن اجرای قانون می تواند از نابودی انفال جلوگیری کند که تاکنون مغفول مانده است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار