کد خبر : 97689
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402- 36: 19

فرماندار فومن تاکید کرد؛

قیمت برنج پاسخگوی هزینه های کشاورزان نیست/ضرورت احیا و لایروبی آب بندان ها در فومن

قیمت برنج پاسخگوی هزینه های کشاورزان نیست/ضرورت احیا و لایروبی آب بندان ها در فومن

فرماندار فومن به دغدغه های مردم در بحث خرید برنج اشاره کرد و گفت: قیمت برنج پاسخگوی هزینه های کشاورزان نیست.

به گزارش گیلانستان، موسی فکور ظهر پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی فومن ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهیدان اظهار کرد: شهرستان فومن علاوه بر داشتن پتانسیل‌های گردشگری در بخش کشاورزی نیز از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه اراضی زراعی و باغات فومن بیش از ۲۰ هکتار است، افزود: سطح زیر کشت برنج در شهرستان فومن ۱۳ هزار و هشتصد و هفتاد هکتار بوده که بخش بزرگی از آب سد سفید رود آبیاری شده و ۳ هکتار نیز آبیاری به صورت سنتی انجام می‌گیرد.

 

فکور با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۶ هزار تن برنج از اراضی کشاورزی شهرستان حاصل می‌شود، ادامه داد: در بحث بیمه کشاورزی ضعیف هستیم و در سال جاری فقط ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بیمه شده است.

 

فومن ۵۰۰ کیلومتر اراضی تسطیح شده دارد

 

وی با بیان اینکه این مقدار بیمه به نسبت سطح زیر کشت شهرستان بسیار پایین است، افزود: کشاورزان از بابت باز پرداخت بیمه نیز نگران هستند و گله دارند که بیمه در حوزه‌های مختلف عملکرد بهتری نسبت به بخش کشاورزی دارد.

 

فرماندار فومن با اشاره به اینکه شهرستان در بخش ماشین آلات ۲۵۵ دستگاه تراکتور پلاک گذاری شده و ۹۲۰ دستگاه کمباین فعال دارد، ادامه داد: شهرستان ۵۰۰ کیلومتر اراضی تسطیح شده دارد اما ۵۰ کیلومتر لاینینگ تاکنون انجام گرفته است.

 

فکور با تاکید بر اینکه احیا و لایروبی آب بندان ها در شهرستان ضرورت دارد، تصریح کرد: شهرستان فومن دارای بیش از ۱۵۰ هکتار آب بندان است که تاکنون فقط ۵۰ هکتار لایروبی شده که نیاز است به آن بیشتر پرداخته شود.

 

فرماندار فومن به دغدغه‌های مردم در بحث قیمت برنج اشاره کرد و افزود: قیمت برنج در ماه اخیر افت زیادی داشته و متأسفانه کشاورزان نتوانستند بخشی از برنج خود را به فروش برسانند و پاسخگوی هزینه‌های کشاورزان نیست.

 

فکور با تاکید بر اینکه برای خرید ادوات کشاورزی و توسعه و تجهیز کارخانه جات کشاورزی نیازمند به تسهیلات هستیم، تصریح کرد: قطعاً در صورت دریافت این تسهیلات توسط مراجعه کنندگان موجب اشتغالزایی شده و به مکانیزه شدن کشاورزی کمک می‌کند.

 

فرماندار فومن با بیان اینکه غرب گیلان فاقد سردخانه مجهز است، ادامه داد: برای ساخت سردخانه سرمایه گذاری مراجعه و زمینی نیز تعرفه کرده است انتظار داریم که برای داشتن یک سردخانه صنعتی کمک شده و در دستور کار قرار گیرد.

 

نیمی از مطالبات چایکاران فومنی پرداخت نشده است

 

وی به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و واکسن‌ها اشاره کرد و افزود: دامداران فومنی در سال بیش از ۷ هزار تن شیر و ۴ هزار تن گوشت سفید و ۱۰۶۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند که این آمار نشان می‌دهد که به این بخش باید بیشتر توجه شود.

 

فکور با تاکید بر اینکه شهرستان فومن یکی از مرغوب ترین چای کشور را تولید کرده و مطرح است، گفت: ۲۲۰۰ هکتار از اراضی باغات چای در فومن وجود دارد و ۵۸۰۰ نفر چایکار داریم که نشان دهنده ظرفیت این بخش در استان و کشور است.

 

فرماندار فومن به مطالبات چایکاران فومنی که نیمی از آن تاکنون پرداخت نشده است اشاره کرد و افزود: متأسفانه تاکنون چین اول مطالبات پرداخت شده در حالی که شهرستان ۹ واحد کارخانجات چای دارد و تاکنون ۸۱۲۲ تن برگ سبز چای خریداری شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار