کد خبر : 59169
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399- 16: 17

وزیر راه وشهرسازی در گیلان:

لزوم افزایش سهم ایران در تجارت جهانی/ دسترسی به بازارهای بین‌المللی تولید داخلی را پایدار می کند

لزوم افزایش سهم ایران در تجارت جهانی/ دسترسی به بازارهای بین‌المللی تولید داخلی را پایدار می کند

اسلامی با بیان اینکه دسترسی به بازارهای بین‌المللی، تولید داخلی را پایدار می کند بر افزایش سهم ایران در تجارت جهانی با ایجاد برندهای تجاری معتبر واستفاده از مزیت‌های مناطق آزاد حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

به گزارش گیلانستان، «محمد اسلامی» امروز(سه‌شنبه، ۲۷ آبان) در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه ترجیحی کنونی برای همکاری با اتحادیه اوراسیا، گام اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته است گفت: پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به‌مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولتیکیبرخوردار است.

 

وی با بیان اینکه باید با اعتمادسازی در جامعه تولیدی و مصرفی بتوانیم به یک بازار پایدار جهانی دست پیدا کنیم اظهارکرد: باید با برخورداری از قدرت لجستیک، استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت را در دستور کار قرار دهیم.

 

اسلامی بر افزایش سهم ایران در تجارت جهانی با ایجاد برندهای تجاری معتبر واستفاده از مزیت‌های مناطق آزاد حاشیه دریای خزر تاکید کرد و بیان داشت: منطقه آزاد انزلی با مزیت‌های بیشماری چون قرار گرفتن در کنار دریای خزر، کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه راه‌آهن کشورهای آسیایی از طریق این منطقه و همچنین مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که بتوانیم هجمه ترانزیتی کشورهای آسیای میانه را به اروپا با کاهش هزینه تا ۵۰ میلیون تن متصل کنیم.

 

وی تحقق این مهم را در گروی الزاماتی برای راه و شهرسازی چون توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت ریلی کشور دانست و افزود: اتصال محور ریلی چابهار به کاسپین و رشت به انزلی و آستارا در اولویت‌های وزارت است که در زمان‌بندی تعیین شده اجرا می‌شود.

 

اسلامی با بیان اینکه اتصال محور ریلی شمال- جنوب منجر به افزایش ظرفیت تزانزیت بین‌المللی کشور می‌شود گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور ۲۴۰ ملیون تن است که برای ۳۰۰ میلیون تن هدف گذاری شده است و امیدواریم در تعاملات با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا و انجام سرمایه‌گذاری‌هایی در بنادر جنوب کشور از فرصت حضور در دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند شوند تابتوانیم از ظرفیت تبادلات تجاری و ترانزیتی با در اختیار گذاشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کشورهای آسیای میانه استفاده کنیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار