کد خبر : 31264
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397- 50: 17

مرگ و میر زودرس؛ حاصل غفلت ۳۰ ساله از جایگاه دفن زباله سراوان/ وعده هایی که عملی نشد

مرگ و میر زودرس؛ حاصل غفلت ۳۰ ساله از جایگاه دفن زباله سراوان/ وعده هایی که عملی نشد

غفلت ۳۰ ساله از جایگاه دفن زباله سراوان که هر بار با اعتراضات مردم منطقه، وعده نصب زباله‌سوز آن توسط مسئولان وقت داده می‌شد امروز موجب آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و مبتلا شدن مردم منطقه به بیماری‌های مختلف و مرگ و میر زودرس شده است.

به گزارش گیلانستان جنگل زیبای سراوان که گردشگران بسیاری را از اقصی و نقاط کشور به خود جذب می‌کند در دل خود پذیرای انباشت زباله‌هایی است که موجب آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و مبتلا شدن مردم منطقه به بیماری‌های مختلف و مرگ و میر زودرس شده و فاجعه‌ایی عظیم را رقم زده است.

 

امروز سراوانی که زمانی خود منبع زیبایی، تولید اکسیژن و هوای پاک بود به کوهی از زباله به ارتفاع ۷۰ تا ۸۰ متری تبدیل شده و نفسش به شماره افتاده است.

آری، غفلت ۳۰ ساله از جایگاه دفن زباله سراوان که هر بار با اعتراضات مردم منطقه وعده نصب زباله‌سوز آن توسط مسئولان وقت داده می‌شد امروز باعث بروز فاجعه انسانی در این منطقه شده است.

 

طی هفته‌های گذشته اهالی سراوان با هجوم مگس‌ها و حشرات موذی به خانه‌های خود مواجه شده و با بستن راه ورود کاميون‌های تخليه زباله، مانع از ورود اين خودروها به داخل منطقه سراوان شدند. آبان ماه سال ۹۶ نیز مردم سراوان که سال‌ها مشقت و سختی حاصل از این جایگاه دفن زباله را به جان خریدند با اعتراضات گسترده خواستار حل معضل شدند که طبق گفته شورا و دهیاری سراوان، آن‌روز، مسئولان در تعهدنامه‌ای ۱۱ بندی وعده دادند بعد از ۲ سال هیچ زباله‌ای به سمت سراوان راهی نشده و آن مکان به فضای سبز تبدیل شود، با گذشت یکسال از این واقعه مردم سراوان هنوز چشم به راه وعده هایی هستند که وضع اسفبار اهالی گواه این مطلب است که گویا به فراموشی سپرده شده است.

 

فرماندار شهرستان رشت در گفتگویی با بیان اینکه آلودگی زیست محیطی زباله‌های سراوان یکی از معضلات مهم و اساسی این شهر است، گفت: پسماند و انباشت مستمر و دفن غیربهداشتی زباله سراوان قریب به ۵۰ سال سابقه دارد، که آلودگی آب، خاک و هوا ناشی از آن مردم منطقه را با مشکلات اساسی زیست محیطی مواجه کرده است.

 

میرشمس مومنی زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تصفیه شیرابه زباله که موجب بوی بد تعفن و آلودگی رودخانه‌ها شده، رفع مشکل سراوان را نیازمند همکاری مردم و عزم همه مسئولان دانست و افزود: براین اساس، قرار دادی با شرکت لوله‌سازی شمال در مورد تصفیه شیرابه‌های زباله منعقد شده است.

 

وی تصریح کرد: تست آزمایشی این طرح شروع شده و با راه‌اندازی این تاسیسات، به زودی تصفیه شیرابه در خود محل سراوان رشت آغاز خواهد شد.

 

مومنی زاده ادامه داد: تهیه و نصب دستگاه زباله‌سوز یکی دیگر از طرح‌های مقابله با مشکل پسماند است که در صورت تامین اعتبار، این پروژه نیز راه‌اندازی می‌شود.

 

وی به تامین اعتبارات دستگاه زباله‌سوز اشاره و اذعان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود به گیلان دستور پرداخت اعتبارات دستگاه زباله‌سوز را داده است.

خرید زباله‌سوز برای زباله‌های سراوان که مهمترین اصل در مدیریت پسماند این منطقه است از دوران شورای سوم مطرح شد و شورای چهارم بر تلاش جهت نصب آن تاکید داشت، اما راه به جایی نبرد.

 

در شورای پنجم نیز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا بارها جلساتی با این موضوع برگزار کرد اما همچنان زباله‌سوز حلقه مفقوده‌ایی برای جایگاه دفن زباله سراوان است که گویا قصه تلخش تمامی ندارد.

 

وضعیت سراوان به حدی وخیم است که به مسئله‌ایی امنیتی تبدیل شده و دولت نیز به مداخله جهت رفع آن پرداخته و بودجه‌ایی جهت خرید دستگاه زباله سوز تخصیص داده است. بودجه‌ایی که هنوز اختصاص نیافته و حرف و حدیث‌های بسیار دارد.

فاطمه شیرزاد با گلایه از عدم تحقق وعده‌های دولت درباره زباله‌سوز سراوان خواستار تخصیص اعتبارات مورد نیاز دولتی به منظور احداث دستگاه زباله سوز در سراوان شد.

 

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه بسیاری از مخازن زباله در رشت شکسته شده و قابل تعمیر نیستند از خرید مخازن زباله ۶۶۰ لیتری برای رشت خبر داد و گفت: جمع‌آوری پسماند خشک و تفکیک زباله از مبدا موضوع مهمی است که باید در سند راهبردی بیش از گذشته به آن توجه شود.

 

وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی نیز می‌تواند گامی موثر در کاهش حجم زباله‌های رشت باشد.

 

شیرزاد به روند جمع‌آوری زباله خشک در محلات رشت اشاره و تصری کرد: باید اقلام تشویقی به شهروندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ارائه شود و فقط به دادن پلاستیک زباله به آنان بسنده نشود.

 

باهمه این اوصاف زنگ خطر در سایت دفن زباله سراوان به صدا درآمده و سلامت مردم منطقه را دچار مخاطره کرده است و باید هرچه زودتر شاهد عملیات اجرایی برای رفع این معضل و مشکلات مردمی بود که سال‌هاست با صبر و بردباری تمام مصائب را بر دوش کشیده و چشم انتظار وعده‌هایی هستند که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

 

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار