کد خبر : 43725
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1398- 30: 10

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی کشور:

بررسی عضویت ایران در رژیم حقوقی خزر توسط نمایندگان مجلس

بررسی عضویت ایران در رژیم حقوقی خزر توسط نمایندگان مجلس

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی، رژیم حقوقی دریای خزر را قانون اساسی این دریا معرفی کرد و گفت: عضویت ایران در این کنوانسیون باعث استفاده از منابع خدادادی از این دریا می‌شود که عضویت ایران در این قرارداد در مجلس در حال بررسی است.

به گزارش گیلانستان علی‌اکبر مرزبان ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز دریانوردی با بیان اینکه دریا و دریانوردی در پیشگاه پروردگار دارای اهمیت است، اظهار کرد: در آیات قرآن بارها از ماهی، دریا و دریانوردی نام‌برده شده که این نشان‌دهنده اهمیت دریا و جایگاه رفیع دریانوردی در پیشگاه پروردگار است.

وی با اشاره به نقش دریانوردی در اقتصاد منطقه گفت: دریا دارای نعمت و فواید بسیار زیادی برای انسان است که توجه به محصولات آن به‌مانند ماهی و نفت بسیار به اقتصاد کشور و منطقه کمک می‌کند.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش اقتصاد دریایی در شرایط تحریم افزود: بیش از ۸۵ درصد از تجارت جهانی از  طریق حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد.

مرزبان با تأکید بر لزوم توجه مسؤولین به اقتصاد دریایی تصریح کرد: اقتصاد ایران با پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، وابسته به این حوزه است ولی متأسفانه تاکنون و تا پایان سال ۹۷ در این امر موفق نبوده و بیشتر تمرکز ما مربوط به حوزه دریانوردی و ماهی گری در خلیج‌فارس و دریای خزر بوده است.

وی با اذعان به اینکه توسعه مناطق ساحلی باعث پیشرفت و دور زدن تحریم می‌شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکید بسیار زیادی به توسعه مناطق ساحلی دارند که این امر نشان‌دهنده اهمیت این مسئله در اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصادی کشور است.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی رژیم حقوقی دریای خزر را قانون اساسی این دریا معرفی کرد و گفت: رژیم حقوقی دریای خزر که در ۳۱ مرداد به تصویب پنج کشور حاشیه دریای خزر رسیده، این دریا را پس از مدت‌ها دارای یک قانون کرده که کشورهای عضو می‌توانند بر اساس آن از نعمت‌های الهی این دریا استفاده کنند.

مرزبان از بررسی عضویت ایران در رژیم حقوقی دریای خزر توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: رژیم حقوقی دریای خزر در اول راه خود بوده و برای اجرایی شدن ۱۵ موافقت‌نامه این کنوانسیون باید هر پنج عضو عضویت و الحاق خود را ارائه دهند که این کار در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

وی با اشاره به تعداد دریانوردان موجود بر روی کشتی‌های بین‌المللی بیان کرد: در دنیا یک‌میلیون دریانورد در کشتی‌های بین‌المللی فعالیت کرده و سهم دریانوردان ایرانی یک‌چهارم آن است و بیشترین دریانورد مربوط به کشور فیلیپین با ۲۵ درصد دریانورد است که باید با آموزش‌های لازم آمار جمهوری اسلامی ایران در این حوزه افزایش پیدا کند.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با انتقاد از وضعیت وجود دریانوردان در کشتی‌های بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه دریانوردی است که می‌تواند دریانوردان بسیاری‌ را به دنیا معرفی کند ولی متأسفانه هم‌اکنون حتی در بعضی کشتی‌های ایران نیز از دریانوردان هندی و پاکستانی استفاده می‌شود.

مرزبان با اشاره به نقش آموزش در پرورش دریانوردان در کشور تصریح کرد: بنادر دریانوردی دارای امکانات خوبی در حوزه آموزش و برگزاری کلاس‌های مختلف است ولی این نهاد به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام داده و باید دیگر نهادها از ظرفیت بین‌المللی بنادر دریانوردی استفاده کنند.

وی یا اذعان به اینکه بستر برای حضور دریانوردان زن در کشور فراهم است، افزود: از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دریانورد تعداد کمی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند ولی باکارهای انجام‌شده و با توجه به شعار سال سازمان بین‌المللی دریانوردی بستر برای حضور دریانوردان بانو در کشور فراهم است که می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار