کد خبر : 54898
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1399- 57: 11

رنج تولیدکنندگان گیاهان دارویی در نبود جاده / راهی که انگیزه تولید را گرفت

رنج تولیدکنندگان گیاهان دارویی در نبود جاده / راهی که انگیزه تولید را گرفت

روستای سلکابن بخش رحیم آباد رودسر یکی از روستاهای است که از نبود جاده مناسب تولید کنندگان گیاهان دارویی در رنجند.

به گزارش گیلانستان، روستا کانون تولید جوامع بوده و ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به نوعی به راه مناسب و دسترسی آسان روستانشیان به محل تولید و عرضه دست رنجشان نیز بستگی دارد. درواقع شبکه جاده‌ای مناسب زمینه توسعه پایدار هر کشوری را مهیا می‌کند.

در دهه اخیر شاهد توسعه راه‌های روستایی در اکثر مناطق گیلان بودیم، اما متاسفانه برخی از روستاها به دلیل کوهستانی بودن از قافله عقب مانده و عدم برخورداری از جاده مناسب آنان را با مشکلات جدی روبه رو کرده است.

روستای سلکابن بخش شوئیل رحیم آباد شهرستان رودسر یکی از روستاهایی است که در حوزه گیاهان دارویی فعال بوده و تولیدکنندگان بسیاری از این روستا کسب درآمد می‌کنند اما، از نعمت جاده و مسیر دسترسی مناسب بی‌بهره هستند و مشکلاتی چون کمبود آب و افت شبکه برق سلکابنی‌ها را می‌آزارد.

مراجعات مکرر روستانشینان به فرمانداری رودسر و دیگر نهادها ذی ربط نیز راه به‌جایی نبرده و تا کنون اقدامی برای حل مشکل این روستا صورت نگرفته است. با تماس های مکرر تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی این روستا برآن شدیم تا مشکلات را جویا و در قالب گزارش انتشار دهیم تا شاید مسئولان ذی ربط اقدامات جدی‌تری برای حل معضلات این روستای توانمند در حوزه تولید گل گاو زبان انجام دهند.

* نبود جاده انگیزه فعالیتم را گرفت

«زلیخا علیزاده» با ابراز ناراحتی از جاده بسیار نامناسب روستایی سلکابن بخش شوئیل رحیم آباد اظهارکرد: در این روستا  ۴۰ خانوار زندگی می‌کنند که  امرار و معاش آنها بر پایه محصول فندوق و کشت گندم است.

تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی برای ارتقاء زیرساخت جاده‌ای این روستا انجام نشده است گفت: بارها به فرمانداری شهرستان رودسر مراجعه کرده و مشکلات زیرساختی این روستا را مطرح کردیم و پاسخ نبود اعتبارات مناسب را عنوان کرده‌اند.

وی اذعان کرد: برداشت گل گاو زبان در این روستا بیش از یک ماهی است که به اتمام رسیده اما متاسفانه جایگاه فروش برای عرضه محصولات گل گاو زبان نداریم.

علیزاده ادامه داد: هنوز کشاورزان منطقه به دلیل نبود جاده مناسب نتوانسته‌اند محصول گل گاو زبان خود را بفروشند، با توجه به اینکه هزینه کاشت و داشت این محصول بسیار گران است، خرید این محصول در قبال زحمات فراوانی که برایش کشیده می‌شود، بسیار کم است.

این تولید کننده نمونه گیاهان دارویی به دغدغه‌های تولیدکنندگان روستای سلکابن پرداخت و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولان به پشت میزنشینی عادت کردند و در حرف از حمایت کشاورزان سخن می‌گویند اما در عمل چنین نیست، اکنون تولید کنندگان این روستا به دلیل عدم فروش محصولاتشان حتی پول دکتر رفتن و امرار و معاش زندگی را ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان برای تولید گل گاو زبان و گیاهان دارویی انجام نشده و فقط در حد حرف است، افزود: فقط ۳۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که اکنون به‌دلیل عدم فروش محصولات توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارم.

علیزاده تصریح کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی از همه دغدغه‌های این روستا و تولیدکنندگان آن باخبر است وهیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده و حمایتی از تولیدکنندگان ندارند.

این تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی افزود: اکنون در حال تحقیق برروی گیاهان دارویی دیگر هستم تا کشت گیاهی که باصرفه‌تر است را در این روستا توسعه دهم.

وی با اعلام اینکه آب، برق و جاده از مشکلات اصلی این روستا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته هیچ گونه اقدامی در ارتقاء زیر ساخت‌های این روستا در این سه بخش انجام نشده است.

با وجود مشکلات فراوان این روستا، و تماس های مکرر زلیخا علیزاده تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی گیلان با خبرنگار خبرگزاری شبستان به سراغ «فریبرز مرادی» مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای گیلان رفته ایم روند اجرای آسفات و توسعه زیر ساخت  جاده ای این روستا را جویا شدیم:

*آمادگی آسفالت روستای سلکابن را داریم

«فریبرز مردادی» با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی در استان بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: جاده مناسب روند عرضه و تولید انواع محصولات کشاورزی را سهل‌تر می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه توسعه زیرساخت روستایی سلکابن، این پروژه در سال ۹۸ فاقد اعتبار بوده که می‌بایست پیگیری‌های لازم به منظور پیش‌بینی و اختصاص اعتبار لازم برای بهسازی و آسفالت راه روستایی ملاک نظر از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان رودسر تامین شود گفت: پس از اختصاص اعتبار کافی این اداره کل آمادگی لازم جهت ارتقاء زیرساخت جاده ای این روستا را دارد.

مرادی به طرح ملی ابرار اشاره و اذعان کرد: این طرح برای راه‌های اولویت‌دار روستایی فرصتی ویژه جهت افزایش شاخص راه‌های آسفالته استان به‌شمار می رود که در قالب آن اقداماتی نظیر عملیات خاک‌برداری، خاک‌ریزی و اجرای روکش آسفالت حفاظتی با رعایت مشخصه های فنی مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و جاده‌ای گیلان با بیان اینکه هم اکنون میزان برخورداری روستاییان بالای ۲۰ خانوار از راه‌های آسفالته استان حدود ۵۷ درصد است خاطرنشان ساخت: تصویب اعتبارات مورد نیاز این بخش از سال ۹۹ باید در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها صورت گیرد و پیگیری لازم در این خصوص به عمل می آید تا میزان بهره مندی روستاییان به میزان مطلوب و دلخواه برسد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه راه روستایی در اولویت برنامه های این اداره کل قرار دارد و بنا بر اولویت، روستاها با تامین اعتبار آسفالت می شوند.

توسعه راه روستایی مناطق دور افتاده و محروم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد پویایی فعالیت‌های کشاورزی در روستاها باشیم. عدم دسترسی به جاده مناسب، انگیزه فعالیت را در روستا کاهش داده و باعث می‌شود روستاییان تولید را رها و به حاشیه شهرها پناه برند که این خود معضلی بس دشوار در جامعه است. امید می‌رود، در سالی که جهش تولید نام گذاری شده، روستا که پایگاه تولیدات کشاورزی است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار